Százkilencven útlevél lapult egy barna bőrönd mélyén

Akkor is izgalommal készülődtek az olimpiára, ma sincs másképpen. Az olimpia ugyanis minden versenyek legnagyobbika. Akkor, 1956 őszén (november 22-én kezdődtek a melbourne-i játékok) sokan azt is megkockáztatták: a magyar csapat olyan erős, hogy túlszárnyalhatjuk a Helsinkiben szerzett 16 aranyat. A reménykedés nem volt alaptalan. Előkerült egy október 19-én keltezett jelentés, amelyben Hegyi Gyula, a sporthivatal akkori elnöke optimista hangulatban számolt be az előkészületekről, az indulás időpontjairól és a költségvetésről. Csakhogy négy nappal később kitört a forradalom.

Kő András
2004. 05. 05. 19:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hegyi Gyula 1956. október 19-i jelentésében többek között az áll: ,,A további előkészületek tervszerűen folynak, az edzők elkészítették az utazás és a kinti tartózkodás idejére vonatkozó terveket. A versenyzők egészségesek, és a válogatás után most már nyugodtak, idegileg előnyösebb légkörben, teljes erőből végzik feladataikat. A francia repülőtársasággal, a TAI-val [Transport Airian International] folytatott megbeszélések során végleges megállapodás történt a két különgép menetrendjében. Az SE 2010 Armagnac típusú gép október hó 28-án, 8 óra 30 perckor indul Budapestről, és november 3-án, 7 óra 30 perckor érkezik Melbourne-be. A leszállóhelyek: Bejrút, Karacsi, Kalkutta, Szingapúr, Dzsakarta, Darwin, Brisbane. Az éjszakai pihenőhelyek: Bejrút, Karacsi, Szingapúr, Darwin. A gép 91 személy befogadására alkalmas.
A DC–4 típusú gép [60 személy befogadására alkalmas] október hó 29-én, 15 órakor indul Budapestről és november 3-án, 13 óra 45 perckor érkezik Melbourne-be. […] A repülőtársaság hozzájárult, hogy kajakokat és kenukat szállíthassunk a gépeken. Az anyagok és részben a személyek szállításában jelentős segítséget kaptunk a Szovjetuniótól azzal, hogy az október hó 8-án Ogyesszából induló hajóval két autóbuszt, három személyautót és kiviendő anyagaink többségét elszállíthattuk Melbourne-be.”
Az olimpiai játékok költségvetéséről és a gazdálkodás eredményéről 1956. szeptember 20-ig bezáróan az alábbiakat közli a sporthivatal elnöke:
Költségvetés forintban: 7 202 000, felhasználás: 2 797 000. Költségvetés devizában: 4 000 000, felhasználás: 251 000. Bevétel (költségvetés): 11 700 000, felhasználás: –, bevétel: 8 594 000. A bevételek megoszlása: a totóból 7 274 000, a sportrendezvényekből: 1 320 000 forint.
Minden készen állt tehát az indulásra, amikor október 23-án kitört a forradalom, és felborult a napra, órára kidolgozott program. Ismerős az anekdota, amely a futballmeccsre vonatkozott, de az olimpiai csapat elutazására is érvényes volt.
Bukovi Márton 1956 nyarán vette át a válogatottcsapat irányítását, s az átmeneti kudarcok után sikerek következtek. Legjobbjaink legyőzték Budapesten a lengyeleket, Belgrádban a jugoszlávokat, Moszkvában a szovjeteket, Párizsban a franciákat, Bécsben az osztrákokat, amikor Budapesten a svédek következtek volna, de közbeszólt október 23-a…
Szepesi György a rádióban ékesszólóan agitált, hogy tegyék le a fegyvert, mert vasárnap a Népstadionban svéd–magyar lesz. A mérkőzés azonban elmaradt. Bukovi el volt keseredve:
– A fene egye meg – mondta –, négy győztes meccs után először játszottunk volna idehaza…
– Marci bácsi – nyugtatták –, ez a történelem…
– Történelem, történelem! Nem várhattak volna egy hetet?
Egyszeriben bizonytalan lett az is, hogy a magyar olimpiai csapat kiutazhat-e Melbourne-be. Elmaradtak az edzések, ami ilyen nagy verseny előtt komoly gondot jelentett. Kiderült, hogy a francia gépek nem szállnak le Ferihegyen. A csapat egyik része a fővárosban tréningezett, és a Vörös Csillag (ma Golf) Szállóban lakott, a másik része Tatán. A vízilabdázók például, akik 23-án még edzést tartottak a szigeten, hazafelé menet a Margit hídon szembetalálkoztak a tüntetőkkel. A társaság nagyobbik része (úszók, vízilabdázók, öttusázók, sportlövészek stb.) a szállóban töltötte a nehéz napokat, de akadt, aki a vörös csillag leverésében segített. Gyarmati Dezsőnek volt egy diplomata-rendszámú Volkswagenje, amivel szabadon közlekedhettek. Az ágyúk hangja, a harcok zaja felhallatszott a szállodáig.
A tornászoknak október 23-án a Kisstadionban lett volna az utolsó válogatóversenyük, de néhányan már csak az Astoria Szállóig tudtak eljutni. Később a rádió segítségével hívták össze a csapattagokat, hogy a többiekkel együtt a margitszigeti Nagyszállóban gyülekezzenek. Köteles Erzsébetnek, a női tornászcsapat tagjának belőttek a Bartók Béla úti lakásába.
A Tatán lévők arra emlékeznek, hogy fiatal felkelők egy csoportja teherautóval indult el fegyverekért a szovjet laktanyába, de egy óra múlva a teherautó halottakkal jött vissza. A sportolók és a táborban tartózkodó szakemberek csak a MÁV-on keresztül, Tata-Tókertvárosból tudtak kommunikálni Budapesttel. A kitűnő tőrvívó, Kamuti Jenő édesapja a MÁV vezérigazgatója volt, és ennek köszönhették a kapcsolat létrejöttét. Végül aztán a tataiak tankok kíséretében érkeztek a fővárosba. Az autókonvojt harckocsi vezette és harckocsi zárta. A visszaemlékezők úgy tudják, hogy a kísérőket a forradalom leverése után a hatalom kivégeztette.
Megoszlottak a vélemények a tekintetben, hogy a magyar olimpiai csapat a történtek után kiutazzon-e Ausztráliába. És még a csapaton belül is akadtak egyesek, akik azt hangoztatták: itthon kell maradni. A Moszkva téren az emberek felismerték az akkor kétszeres ökölvívó olimpiai bajnok Papp Lacit, és arról próbálták meggyőzni, hogy ezekben a történelmi időkben a sportolóknak is idehaza a helyük. A szakemberek viszont azon az állásponton voltak, hogy igenis mindent el kell követni azért, hogy sportolóink ott legyenek a melbourne-i játékokon. A magyar vívósport másik nagy egyénisége, Dömölky Lídia, aki 1955-ben, 19 évesen ifjúsági és felnőtt világbajnok volt, nemrégiben elmondta, hogy lelkiismeret-furdalások közepette és vegyes érzelmekkel utaztak ki. Sokkal később, amikor ő már a Képes Sport munkatársa volt, megkapta a Nemzetközi Evezősszövetség akkori elnökétől, hogy a svájciak szolidárisak voltak a magyar forradalommal, és nem vettek részt a melbourne-i olimpián, ellenben a magyar csapat kiutazott…
De kanyarodjunk vissza oda, hogy még bizonytalan volt a magyar küldöttség sorsa! Kutas István, a sporthivatal egyik (kedvelt vagy megvetett) kulcsembere néhány évvel ezelőtt elmondta nekem, hogy Hegyi Gyula, az OTSB (Országos Testnevelési és Sportbizottság) elnöke tanácstalan volt. Később aztán felhívta Nagy Imrét, a forradalom miniszterelnökét, és megkérdezte tőle: elutazzon-e a magyar olimpiai csapat Melbourne-be, vagy maradjon itthon. Nagy Imre az elutazás mellett döntött, és azonnal intézkedett, hogy a szükséges pénzt a csapat kapja meg. Nagy Imréé tehát az érdem, hogy versenyzőink a távoli földrészen kilenc aranyérmet szerezhettek! De addig még sok bonyodalom volt hátra.
A tatai tábor lakóiért Csanádi Árpád volt a felelős, a fővárosban lévőkért Nádori László. Utóbbitól tudom, hogy október 24-én este értesítették: másnap menjen el az angol nagykövetségre az útlevelekért. Nádori egy hatalmas bőrönddel indult útnak. A Vörösmarty téren és a Harmincad utcában rajta kívül egy lélek sem volt. Viszont a sporthivatal (a Rosenberg házaspár – ma ismét Hold – utca) felé, az Arany János utcában géppuskatűz fogadta, úgyhogy csak a fal mellett, kapuról kapura tudott haladni. S az egyik kapualjban – a 190 útlevéllel – másfél órán át várakozott. Még belegondolni is szörnyű, mi történik akkor, ha baja esik… De kálváriájának még nem volt vége, mert a sporthivatalt zárva találta. Egy órán keresztül sétált föl és alá, amíg beengedték az épületbe.
Ugyancsak Nádori László mondta el, hogy az egyenruhák nem voltak készen. Egy 125-ös motorkerékpárral járták körbe a szabóságokat, hogy az elkészült ruhákat hová vigyék. De így sem sikerült elkészíteni valamennyit, úgyhogy harminc darab kék blézert és szürke nadrágot egy melbourne-i nagyáruházban vásároltak.
Október 30-án, amikor már harcok nélküli órákra ébredtünk, az olimpiai csapat tagjai a margitszigeti Nagyszállóban gyülekeztek (gyalogosan cipelték pakkjaikat és kofferjeiket), hogy autóbuszokkal induljanak a Budaörsi pályaudvarra, ahonnan vonattal mentek volna Prágába. (A francia repülőgépek Ferihegy helyett a csehszlovák fővárost választották.) Már elhelyezkedett a társaság a vagonokban, amikor az állomásfőnök kijelentette: addig nem indul a vonat, amíg az oroszok itt vannak az országban! Vissza a buszokba, vissza – hová is? Úgy döntöttek, hogy autóbuszokkal indulnak útnak Komárom érintésével Prágába. A határon a cseh vámosok teljesen kiforgatták a magyar csapat bőröndjeit, sportolóinknak megalázó perceket kellett átélniük. Talán attól féltek a vámosok, hogy versenyzőink kézigránátokat szállítanak a forradalmi Magyarországról?
A magyar csapatot nem fogadták egyik prágai szállodában sem, ezért aztán kénytelenek voltak a Prágától ötven kilométerre lévő nymburki edzőtáborban elhelyezkedni, ahol mostoha edzéslehetőségek várták őket. Atlétikai pálya és tornaterem volt, de uszoda nem. A versenyzők jobbára csak lődörögtek. A nymburki edzőtáborban hallották – mert többször bejátszották a rádióban – Nagy Imre november 4-i, azóta híressé vált, hajnali szózatát. Hatalmas felzúdulás követte a beszédet, és mindenki haza akart menni. Vita vitát szült. Keleti Ágnes, aki Melbourne-ben három egyéni aranyérmet szerzett, és csapatban nyerte hozzá a negyediket, földhöz vágta a piros párttagkönyvét, és azt fejtegette, hogy éveken keresztül csak hazudtak nekik. Hegyi Gyula nyugtatott, és arról próbálta meggyőzni őket, hogy kötelességük részt venni az olimpián, amely a magyar nép áldozatvállalásának köszönhető. Akárhogy lesz is otthon – mondta –, az olimpiai siker vigasztalást ad, büszkeséggel tölthet el, és tekintélyt szerez Magyarországnak. Nem hagyhatják cserben azokat, akik bíznak bennük.
Újabb traumát okozott, amikor megtudták, hogy a gépek nem jönnek értük Párizsból, mert nem utalták át a pénzt a bankból. Drámai csapatgyűlésen döntötték el, hogy Nádori László, Rerrich Béla és Rozgonyi György a nyugati nagykövetségeken próbáljanak segítséget kérni. Tudniillik a magyar kormánygaranciát nem fogadta el a TAI, s ezt csak Prágában tudták meg a légitársaság képviselőitől. Százötvenezer dollárt kellett volna a magyar csapatnak lefizetnie ahhoz, hogy a francia gépek felszálljanak. Szombat reggel volt, a három kiválasztott két Tatraplannal indult útnak, de bebocsátást csak a belga követségen nyertek. Itt azonban tudtukra adták, hogy a magyar ügy nem tisztázott a nyugati kormányok előtt, és a közös állásfoglalás előtt nem áll módjukban segíteni. Küldöttségünk tagjai ezután a csehszlovák sporthivatalba hajtattak, ahol szerencséjük volt, mert Nádori László régi ismerőse, az 1949-es budapesti világifjúsági találkozó csehszlovák vezetőinek egyike még az épületben tartózkodott, aki szombat dél lévén is fogadta őket. Megértéssel volt irántuk, sőt a külügyminisztert is felhívta, aki igent mondott a magyar kérésre. Tizenöt percen belül értesítették a TAI képviselőit, hogy a csehek garanciát vállalnak értük, és a francia gépek hétfőn leszálltak Prága repülőterén.
Rövid magyarázat kívánkozik ide, hogy az olvasó megértse, északi szomszédaink miért vállaltak 150 ezer dolláros garanciát a magyar csapatért. Olimpiai gárdánk tagjait nagy népszerűség övezte cseh földön. Sportolóink több esetben nemzeti színű zászlókat lobogtatva, kokárdákkal vonultak a prágai Vencel téren, a helyi lakosság szimpátiája közepette. De amikor Tumpek György az egyik külvárosi uszodában elmesélte, hogy a pesti srácok hogyan semmisítették meg Molotov-koktéllal a szovjet tankokat, többet nem engedték a magyarokat az uszodába. Egy szó, mint száz: a magyar sportolók jelenléte kellemetlen volt a csehszlovák pártvezetés számára, mert a forradalom és a szabadság üzenetét hordozta. Éppen ezért a kritikus helyzetben jobbnak látták, ha segédkezet nyújtanak a magyar olimpiai csapat elutazásához, mielőtt a forradalom szele átcsap hozzájuk.
Ez a rövid története annak, hogy a magyar olimpiai küldöttség hogyan utazhatott el a melbourne-i olimpiára. Egyhetes út várt rájuk. S amikor az út utolsó előtti állomásán, Darwinban leszálltak, olyan ünneplésben részesítették őket a kint élő magyarok, amelyhez hasonló talán nem volt és nem is lesz idegen földön.
2004-et írunk, és most is olimpia előtt állunk. A világ azonban gyökeresen megváltozott körülöttünk. Ha csak a körülményeket nézem: Melbourne-ben még külön laktak a hölgyek és a férfiak az olimpiai faluban. Ma pedig nemcsak hogy közös a falu, hanem a kint tartózkodás egy hónapjáért fizetni sem kell! A magyar küldöttség felkészülési támogatása (az edzésekkel és a kvalifikációs versenyekkel együtt) 1,6 milliárd forint. A részvétel sokkal kevesebb, ,, csak” 243 millióba kerül. Az állami támogatás 1,4 milliárd forint; további 280 millió 11 szponzori bevételből tevődik össze, 200 millió pedig szolgáltatásokból.
1956 magyar olimpiai csapatának tagjai egy kicsit hősök voltak. Nem lehetünk mindnyájan azok. Kell lenniük olyanoknak is, akik a járdán állnak, és tapsolnak. De negyvennyolc év távolából is kötelező fejet hajtanunk nekik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.