Téves adatok a KSH-tól?

2004. 05. 04. 16:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szakértők a foglalkoztatottságról és munkanélküliségről szóló legutóbbi, Központi Statisztikai Hivatal által készített gyorstájékoztatóval kapcsolatban felhívták lapunk figyelmét arra, hogy a szervezet számadatait elemezve kiderül: a reálfoglalkoztatottak száma csökkent. A KSH jelentése szerint a 2004. január–márciusi időszakban a foglalkoztatottak száma 3,892 millió fő, a munkanélküliségi ráta 6,1 százalék volt. Eszerint a létszámváltozás az előző év azonos időszakához képest a mintavételi hibahatárt nem haladta meg. A közmunkán foglalkoztatottak száma azonban a költségvetési kiutalások szerint nőtt, s mivel ez csak átmeneti kényszermegoldás, célszerű lenne e csoportnak a számát külön kiemelni. Továbbá a kimutatások szerint csökken a „kényszervállalkozók” száma, mert ezek egy része bekerült és bekerül a foglalkoztatottak közé. Arra, hogy a kényszervállalkozók közül mennyien kerültek át a foglalkoztatottak létszámába, közvetlen statisztikai adat híján csak következtetni lehet, mégpedig az „egyéni vállalkozások” számának változásából. Az egyéni vállalkozók száma egyrészt eddig minden évben, amikor módszertani változást nem eszközöltek, év közben 32–55 ezer fővel nőtt. Ez a trend 2004 első negyedévében megtört, s növekedés helyett 16 165 fős csökkenést mutattak ki. Tehát a növekedés és a csökkenés összegéből kiszámolható, hogy hány eddigi „kényszervállalkozó” jelenik most meg a foglalkoztatotti létszámban, a fenti adatok szerint ez 50 ezer főt tehet ki. A szakértők véleménye szerint csak akkor lehetne a foglalkoztatás alakulását érdemben értékelni, ha a fentieket valamilyen formában jeleznék a kimutatásokban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.