Verseny a vasúthálózaton

Az Európai Unió határainak módosulásával versenyhelyzetbe kerülnek a hazai vasúttársaságok a saját hálózatukon. Az áruszállítási versenyben elsősorban a tőkeerős, modern vagon- és mozdonyparkkal rendelkező cégek szerezhetnek jelentősebb piacokat.

Putsay Gábor
2004. 05. 04. 16:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazai és a nemzetközi vasútvonalakon egyaránt változatlanok maradnak a személyszállítási viteldíjak az ország uniós csatlakozásával. Ugyanakkor az EU állampolgárai is igénybe vehetik a hazai szociálpolitikai kedvezményeket. Mint ismert, 2004. január 1-jétől a hatvanöt éven felüli uniós polgárok jogosultak ingyenes utazásra a Magyar Állam Vasutak (MÁV) Rt., illetve a Győr–Sopron–Ebenfurt Vasút (GYSEV) Rt. vonalain, ezen felül május 1-jétől a tagországokból érkező huszonhat éven aluli fiatalok is igénybe vehetik a harminchárom százalékos hétvégi kedvezményt. Azon magyar utazóknak, akik uniós vasúttársaság vonalait használják, elsősorban a kártyás alapú kedvezmények jelenthetnek 20-50 százalékos megtakarítást. Így például a huszonkilenc euróba kerülő ifjúsági szünidei bérlet megvásárlásával Ausztria egész területén június 1-je és augusztus 31-e között díjmentesen utazhatnak a húsz évnél fiatalabbak. A holland vasutakon a négy és tizenegy év közötti gyermekek két euróért utazhatnak, Belgiumban pedig a hatvanöt év felettiek három euróért válthatnak jegyet tetszőlegesen két város között.
A vasúti liberalizáció az árufuvarozásban hozhat jelentős változásokat, hiszen május 1-jével a MÁV Rt.-nek is meg kellett nyitnia pályahálózatának húsz százalékát. Mindez annyit jelent, hogy a magyar vasútvonalakon vonatokat közlekedtethetnek azok a cégek, fuvarozó társaságok, amelyek vasútvállalati jogosítvánnyal rendelkeznek. Hamarosan főként a nagy és tőkeerős – osztrák, német – nemzeti vasúttársaságok önállóan közlekedtetett szerelvényei jelennek meg a MÁV hálózatán, a cégek használati díj ellenében vehetik igénybe a magyar pályákat. Ugyanígy a MÁV is használhatja az uniós tagállamok vonalait, feltéve, ha tud szerezni fuvarokat, és megfelelő eszközparkkal rendelkezik. Az unió által elvárt szabad hozzáférés érdekében úgynevezett pályaelosztó szervezetet hozott létre a MÁV Rt. és a GYSEV Rt., amit a korábbi két tulajdonos névértéken a magyar államnak május 1-jén átruházott. A pályahálózatot ugyanis az állam kezeli valamennyi tagországban, a tulajdonosi jogokat nem gyakorolhatják vasúttársaságok. Magyarországon a pályahasználati díjakat a MÁV és a GYSEV javaslatára a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban határozzák meg, ám a csatlakozáskor még nem hagyták jóvá e tarifákat. A vetélytársak még nincsenek jelen, legalábbis egyelőre nem kaptak magyar szakhatósági engedélyt, így a jelenlegi helyzetnek megfelelően az uniós vasúttársaságok a jelenlegi díjszabás szerint fuvaroznak.
Az uniós és a magánvasút-társaságok megjelenésével elsősorban a jól jövedelmező tranzitfuvarokban alakulhat ki verseny. A MÁV ezen a piacon leginkább akkor tud szerepet vállalni, ha vontatójárműveit bocsátja a fuvarozók rendelkezésére. A magyar vasúttársaságnak főként a belföldi fuvarpiacon, illetve az export-import forgalomban lehet szerepe, többek között olyan formán, hogy legjelentősebbpartnereivel köt hosszú távú szerződést.
Jelentős változás a nemzetközi vasúti forgalomban, hogy megszűnnek a nyugati határok, így az EU felé gyorsabbá válik a forgalom. A nyugati határról a hegyeshalomi be- és kiléptetési, ellenőrzési és rendészeti feladatokat a záhonyi, a kelebiai és a lökösházai határra telepítették, ezeknek az állomásoknak a tevékenységi köre átalakult.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.