Ön a napokban érkezett haza Madeiráról. Milyen volt az idő?
- Esős, hűvös, nem volt jó. Idehaza melegebb volt.
- Sokan úgy vélik, hogy nem kellene milliókat költeni utazásra, amikor a testület anyagi problémákkal küzd. Ön az EU-tagállamok és Törökország vámigazgatóinak 71. találkozóján vett részt, ami információnk szerint nem más, mint a vámigazgatók klubjának gyűlése, ahol nem születik komolyabb döntés. Érdemes volt erre közel egymilliót elkölteni?
- Ez a legmagasabb szintű fórum, ahol az unió tagállamainak vámvezetői találkoznak. Mivel a tagállamoknak beleszólása van abba, miként alakul a vámunió sorsa, befolyásolni lehet a döntéseket. Ezért nem tehetjük meg, hogy ne vegyünk részt a fórumon.
- Miről született megállapodás?
- Egyebek mellett a Kínai Népköztársasággal megkötendő uniós vám-együttműködési szerződés előkészítését vitattuk meg.
- De hiszen hazánk és Kína között már van ilyen.
- Igen, de ebben partnerünk nem vállalt teljes körű adatszolgáltatást, s nem közöl vámértékadatokat. Abban bízunk, hogy az uniós megállapodás ennél szélesebb körű lesz, ezért ismertettük álláspontunkat, javaslatainkat.
- Miről konzultáltak még?
- Téma volt az unió belépése a TIR-egyezménybe. Alkalmunk volt áttekinteni az uniós vámoktatási rendszert is. Számunkra ez azért fontos, mert a Vámigazgatások Világszervezete (VVSZ) budapesti regionális oktatási bázisán európai vámakadémiát akarunk létrehozni. Napirenden volt a terrorizmus elleni közös fellépés, és az uniós külső határok integrált ellenőrzése is. Ismertettük az Egyesült Államokkal megkötött konténerbiztonsági egyezményt, amely azt hivatott biztosítani, hogy megakadályozzuk egymás területére a terrorcselekményekhez szükséges fegyverek vagy más eszközök konténerben történő beszállítását.
- Akkor ön szerint szükség van ezekre az utakra?
- A testületnél takarékossági intézkedéseket vezettünk be, amit végre is hajtottunk. Ez minden területet, így az utazásokat is érinti. Egyébként a napokban egyik kollégám Brüsszelbe utazott volna, ám mivel érdemi döntés vagy fontos állásfoglalás nem történt, így végül nem utazott el. Vagyis csak a jelentős eseményeken veszünk részt. Kérdésére pedig a válaszom: enynyit áldoznunk kell a kapcsolatokra, hazánk érdekeinek képviseletére. Továbbá látni kell azt is, hogy az előző évekhez képest felére csökkent mind a vezetői, mind a szakértői utazások keretösszege, költsége, és ezek összege a teljes költségeink mindössze 0,2 százalékát teszik ki.
- Az utóbbi hetekben problémák voltak a számítógépes rendszerrel. Mi okozta a fennakadást?
- Rendszereink többsége hibátlanul működött, csupán az árunyilatkozat-feldolgozó rendszer szoftverével volt probléma: a gép lefagyott. A forgalom május második hetében megnőtt, amit a külső fejlesztőcég szoftvere nem bírt feldolgozni. A rendszert szinte élesben kellett kipróbálnunk, nem volt elegendő idő a felkészülésre.
- Mennyibe került a teljes program?
- A 2002-ben befejezett fejlesztéssel együtt 1,3 milliárd forintba.
- Elképzelhető, hogy nem fizetik ki a döcögősen működő program miatt a szoftver árát és a telepítési díj egy részét a fejlesztővállalatnak?
- Egy jelentős összeg még átutalásra vár. Így a vizsgálatok lezárása és a felelősség megállapítása ismeretében ezt is elképzelhetőnek tartom.
- A felelősök megnevezésekor elképzelhető, hogy a beosztott, az alacsonyabb rendfokozatú vámost megbüntetik, miközben a felső vezetésnél elmarad a számonkérés?
- Erről még nem szeretnék nyilatkozni, a vizsgálat folyik. Egyébként a vállalkozók részéről eddig semmilyen kártérítési igény nem érkezett.
- Az Európai Unió nem fejezte ki rosszallását a kialakult helyzet miatt?
- Erről nincs szó. A bevételeket havonta kell átutalni, ez pedig meg fog történni, a regisztrált összegek pedig szerepelnek számítógépes nyilvántartásunkban.
- A számítógépes problémák kialakulását nem lehetett volna megakadályozni, illetve a hibák mihamarabbi kijavítását nem segítette volna, ha a testülettől nem küldenek el ? kormányhatározattal ? 808 vámost? Michel Danet, a VVSZ főtitkára korábban hangsúlyozta, bár belügy, de meg kell gondolni a létszámleépítést, mert volt olyan uniós tagállam, ahol később új kollégákat kellett toborozni.
- A szoftverhibák nem a kisebb létszám miatt következtek be.
- Múlt hét csütörtökön Daróczi Ferenc bevételi főigazgató azt jelentette Medgyessy Péternek, hogy a létszám és az eszközpark a munkavégzéshez rendelkezésre állt. A miniszterelnök viszont azt kérte, akár az állomány átcsoportosításával is orvosolják a problémát. Akkor most elég volt a létszám vagy sem?
- Létszámunk a feladatokhoz minden területen kielégítő, bár ? a nagy volumenű átszervezés miatt ? vannak feszültségek. Összesen ezerháromszáz kolléga beosztása szűnt meg az uniós csatlakozás miatt. Létre kellett hoznunk új beosztásokat is, s abban bíztunk, azt a felszabaduló állománnyal fel tudjuk tölteni. A többség azonban nem vállalta az új munkát, s például az azzal járó költözést. Így maradtak betöltetlen állásaink, ezért ezeket a helyeket rövidesen meghirdetjük.
- Azzal a panasszal keresték meg lapunkat vállalkozók, hogy az engedélyeket csak késve, többszöri visszarendelés után adja ki a vámszolgálat. Nem lehetnének rugalmasabbak?
- Mi a szabályoknak megfelelően járunk el, és a jogszabály által megkövetelt garanciáktól nem tekinthetünk el a bevételek biztonsága miatt.
- Mennyire hibás a csúszásban a PM kapcsolódó rendelete, amely késve jelent meg? Ez az érintett vállalkozások szerint mind nekik, mind a vámosoknak hátrányt okozott.
- Ez okozhatott problémát, de a szükséges információk több csatornán is elérhetőek voltak, így erre nem nagyon lehet hivatkozni. A szabály szerint március 1. és április 1. között lehetett benyújtani a kérelmeket, hogy a csatlakozásig kiadjuk az engedélyeket. Nagyon sokan csak az utolsó pillanatban vagy május első hetében keresték meg a vámhivatalt, s adták be dokumentumaikat. Nagyon komoly probléma volt a tartalmi vagy alaki hibás kérelmek száma. Megdöbbentő, de volt rá példa, hogy a kérelemben ez állt: ?Kérem az uniós engedélyem kiadását!? Ez esetben mit tehet az ügyintéző kolléga? Hiánypótlásra szólított fel. Másik aspektusa az ügynek, hogy sokan nem voltak tisztában azzal: tevékenységükhöz ? az unión belül ? nem is kell engedély.
- Vámbiztosíték esetében miért kell megvárni az összeg államháztartási számlára történő megérkezését? Miért nem fogadják el a banki igazolást?
- A jogszabály úgy szól, hogy akkor lehet a vámot megfizetettnek tekinteni, ha a pénz erre a számlára megérkezett. Egyébként ez a szabályozás nem véletlenül született, hiszen a korábbi, liberálisabb rendszerrel voltak visszaélések. Ez kockázatot jelentett az államháztartás számára. Ez szerdától már egyébként sem probléma, hiszen a tervek szerint mi is rákapcsolódunk a zsírórendszerre, így a közelmúlt akár néhány napos várakozásai ez esetben órákra csökkenhetnek.
- Ez évben eddig még nem fizettek jutalmat a testület tagjainak, mert a kormányhatározatban előírt létszámleépítés költségét a vámszolgálatnak kellett kigazdálkodnia, a felmentésekkel kapcsolatos többletjuttatásokat a személyi jellegű kiadásokból fedezték. Lesz még anyagi elismerés ez évben?
- Idén négyszázalékos bérfejlesztésre kaptunk lehetőséget, ami szerepel a költségvetésünkben. A jutalmaknak két csoportja van: az év végi bevételi terv teljesítésekor kötelezően járó céljutalom, illetve a negyedévente, a munka függvényében adható pénzek. Előbbi ? időarányos számításaink alapján ? teljesülni fog. Az adható keret azonban forráshiány miatt csökkent. Mindennek ellenére abban bízom, legalább egy alkalommal tudunk jutalmat fizetni.
- Van olyan, aki az elmúlt időszakban mégis kapott jutalmat?
- Igen, alkalmasint a kimagasló teljesítményt elismertük.
- Nem gondolja, hogy a fizetési előlegből élők esetében nagyobb a korrupciós veszély?
- Az anyagi megbecsültség fontos szempont a korrupcióellenes küzdelemben, de nem az első, és nem kizárólagos. A VVSZ által javasolt megoldások tizenkét területre osztják fel a korrupcióra ható tényezőket, s ebből csak egy a javadalmazás. Jelentőségét nem szabad lebecsülni, de túlértékelni sem.
- A korrupcióellenes küzdelemben önök egy belső szabályzatot dolgoztak ki, amit a szakszervezet kifogásol. Hol tartanak a tárgyalások?
- Hozzám nem jött a szakszervezettől ilyen megkeresés, így erről a sajtóból értesültem. Ezért még nem volt alkalmam egyeztetni a témában, de szeretném tisztázni, mit kifogásolnak az érdekvédők.
- Ön korábban azt nyilatkozta lapunknak, hogy az állomány munkája nincs megfizetve. Mit tett azért, hogy emelkedjen kollégái fizetése?
- Többféle kezdeményezéssel is éltem. A költségvetési törvény miatt azonban év közben nem sok esély van arra, hogy nagyobb forrást biztosítsanak számunkra. Jó esélyt látok viszont arra, hogy a jövő évi büdzsé kialakításakor kedvezőbb eredményeket érjünk el.
- Utazással kezdtük, fejezzük be azzal az interjút. Legközelebb hová utazik?
- Brüsszelbe.
- Felröppent a hír, hogy ön a jövő hónapban pályázni akar a brüsszeli vám- és közvetett adók főigazgatóságának igazgatói posztjára. Akkor végleg elmegy?
- Erről nem volt, nincs és nem is lesz szó. Végigcsinálom, amit elvállaltam.
Nagy-Britannia csatlakozik az Oroszország elleni szankciókhoz
