Megkérdőjelezhető pályáztatás történt a származás-ellenőrzési igazolást végző cég kiválasztási tenderén. A kritériumok csak egy pályázóra illenek rá – nyilatkozta lapunknak Kardos Gyula. A feladatot eddig végző Rail Kft. tulajdonosa szerint a győztes Magyar Gépjármű Adatszolgáltató és Kereskedelmi (MGA) 96 Kft. nem tisztességes úton nyert, ezért minden jogorvoslati fórumot végigjárnak idehaza. Ha ez eredménytelen lesz, nemzetközi fórumokhoz fordulnak.
Az ügyvezető igazgató ismertette: elvárás volt, hogy a pályázó valamelyik „gépjárműbűnözéssel foglalkozó szervezet tagja” legyen, ám ez a megfogalmazás egyedül csak a maffiára illik rá. Amikor ezt szóvá tette a Belügyminisztériumnál, ott azt felelték neki, elírás történt, s azt másképpen kell értelmezni. A cégvezető szerint így viszont jó lenne, ha a tenderhez mellékelnének egy értelmező kéziszótárt is.
A Rail Kft. vezetője kiemelte, hogy az MGA 96 Kft. tagja a Gépjárműlopási Nyomozók Nemzetközi Szövetsége európai szekciójának. Kardos rendőr volt korábban, s számos szakmai fórumon vett részt, továbbá szervezett gépjárműlopások elleni konferenciákat, ám mindennek ellenére sosem hallott sem rosszat, sem jót e szövetségről. Lehet, hogy nem is létezik ilyen tömörülés – fejtegette a szakember. Kardos arra is keresi a választ, hogy a BM miért nem szerezte be a cégbejegyzést a bíróságtól.
A Rail cégtulajdonosa január 5-én jogorvoslati kérelmet adott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz. Ott viszont panaszával már nem élhetett. Indoklásként közölték vele, kifogását későn tette meg, hiszen a feltételekről már december 15-én tudomást szerezhetett, panasszal viszont csak januárban élt. Kardos azt állítja, ő a többi pályázó kilétét csak december 30-án ismerte meg, s 15 napon belül élt kifogásával.
A cégtulajdonos ezt követően a Fővárosi Bírósághoz fellebbezett, s értetlenül áll azelőtt, hogy bár a törvény soron kívüli tárgyalást ír elő, ám arra mégis csak június 8-án kerül sor. Kardos kifogásolja, hogy a BM-ben és a Közbeszerzési Döntőbizottságnál sem engedték megtekintenie a győztes pályázatát, pedig erre jogosult lenne. Végül a Fővárosi Bíróságon jutott hozzá az anyaghoz, ahol állítása szerint „csodákat” látott. Feltétel volt ugyanis a kiírásban – említette Kardos –, hogy a pályázó minél több országban végezze tevékenységét. A Rail tulajdonosa szerint az MGA 96 Kft. 254 országot és tisztázatlan státusú, de önálló közigazgatású helyet is megjelölt. Kardos állítja: amikor ezeket a CIA honlapján ellenőrizte, megdöbbenéssel vette észre, azok között 22 lakatlan, így nemhogy műszaki állomás, de még egy kunyhó sincs rajtuk. A cégvezető folytatta: a szigetek között találni olyat, amelyen Japán második világháborús kapitulálása óta szinte senki nem járt, de találni sarkköri szigetet és 1,2 négyzetkilométeres korallzátonyt is.
Kardos hangsúlyozta, a közbeszerzési törvény alapján ha valaki hamis adatokat közöl, pályázata érvénytelenné válik. Így viszont nem tudja, hogy a döntőbizottság ezt miért nem veszi figyelembe, miért nem alkalmazza, holott ő felhívta rá figyelmüket.
Ezt követően az I-XII. kerületi ügyészségen feljelentést tett a cégtulajdonos, amit elutasítottak, mert nem találtak bizonyítékot a hamisításra. Pedig állítása szerint Kardos mellékelte a listát. Az anyagot továbbították a Fővárosi Főügyészséghez, ahonnan az április 23-i határozatot a napokban kapta meg május 20-i postabélyegzővel. A Rail Kft. vezetője szerint a visszadátumozás okirat-hamisítás. Kardos megdöbbent a főügyészség válaszán is, amelyben azt írták: a közbeszerzési pályázatban leírt hamis adat nem számít közokirat-hamisításnak.
Megkeresésünkre a Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottságánál azt mondták, az ügyekben a sajtónak nem szoktak és nem is kívánnak nyilatkozni. A Fővárosi Főügyészségen kifejtették: az okirat-hamisítás vádját visszautasítják. Határozatuk valóban április 23-án készült el, s ezt követően került sor az irodai ügyintézésre, majd május 20-án a postázásra. Ismertették, hogy a Kardos Gyula által kifogásolt részek a nyertes pályázó által megjelölt vállalások voltak, amik nem minősülnek közokirat-hamisításnak. Lapunk úgy tudja, a lassú ügyintézés legfőbb oka a leírók hiánya és a túlterheltség. A BM Központi Adatfeldolgozó Hivatal vezetője, Urbán György visszautasítja a vádakat, s a közbeszerzést tisztességesnek tartja. A hivatalvezető úgy tudja, az MGA tagja egy gépjárműbűnözés elleni szervezetnek, hiszen ez feltétel volt a kiírásban. A lakatlan szigetek megjelölésével kapcsolatban Urbán kiemelte: ezeken a szigeteken kutatóbázisok üzemelhetnek, s a kutatók gépjárművei közül egyes darabok akár hazánkba is kerülhetnek. Egyébként a pályázat elbírálásakor csak a ENSZ által meghatározott országokat vették figyelembe, nem a benyújtott felsorolást. A pályázat megtekintését pedig a törvény nem teszi lehetővé.
Kornidesz Hedvig, az MGA 96 Kft. ügyvezetője lapunknak telefonon azt nyilatkozta, a pályáztatás körüli helyzet kaotikus volt. Írásban megküldött kérdéseinkre pedig az alábbi válasz érkezett: „a pályáztatás körüli helyzetről szólva – letámadónak érzékelt stílusától meglepve – arra utaltam, hogy az általam kaotikusnak ítélt pályáztatás az eljárásban részt sem vevő konkurencia támadása miatt nem volt egyszerű”. Kornidesz levelében kiemelte, két kérelmező jogorvoslati kérelmét is elutasította a Közbeszerzési Döntőbizottság azok megalapozatlansága miatt. Cégük mint a terület legrégebbi szereplője végül – politikai hovatartozástól függetlenül – törvényesen lefolytatott közbeszerzési eljárás győztese lett, s a kiírásoknak rajtuk kívül egyetlenegy pályázó cég sem felelt meg. A győzelem feltehetőleg sokak érdekét sértette, ezért azóta ki vannak téve alaptalan, félinformációkon alapuló vádaskodásoknak. A megemlített szervezetet nem ismerik, de feltételezik, hogy az az IAATI. Pályázati anyagukban az országok számával kapcsolatosan pedig három csoportot állítottak fel. A BM Beszerzési Rt. MGA-hoz írt levele szerint ez bizalmas információ – emelték ki, majd kérdésként tették fel, a lap hogyan is jutott hozzá ehhez.
Phil Collins kórházba került
