Mit ér a márka, ha magyar?

2004. 06. 25. 19:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pártunk és kormányunk gáláns gesztusainak köszönhetően elveszítettük a pálinkaháborút, és megosztott első helyet értünk el a Tokaji márkanévért folytatott nemes küzdelemben. A szocialista és liberális kormány hozzáértő és a magyar nemzeti érdekeket messzemenően szem előtt tartó gazdaságpolitikájának következtében immár Pozsonyban készül a Sport szelet és a Piros Mogyorós, Csehországban és Lengyelországban sütik a „győri” jelzőt viselő kekszeket és egyéb édesipari termékeket, külföldre menekült a Boci csoki, és a Debreceni Dohánygyár bezárása miatt a multinacionális cég közleménye szerint „valamelyik környező országban” gyártják majd a Symphoniát is. A döntések nem mellékes következményeként több ezer ember kerül utcára.
A fenti lista nagy valószínűséggel korántsem teljes: mivel a fogyasztó nem arról híres, hogy vásárlás előtt-után nagyítóval végigböngészi a csomagolás minden egyes apró betűs mondatát, így előfordul, hogy hónapok-évek múltán vesszük csak észre, hogy gyerekkorunk kedvenc márkája már korántsem magyar termék, hanem valamelyik multinacionális nagyvállalat racionális döntése következtében immár egy távoli, ám roppant olcsó országban készül.
Vegyük sorjában a dolgokat! Miután elmúlt a privatizáció mindenhatóságába vetett illúziónk, rá kellett döbbennünk, hogy a világcégek jelentős része (tisztelet a kivételnek) nem gyárat, hanem piacot vásárolni jött Magyarországra. Ahogy birtokon belülre kerültek, megkezdték a tízmillió potenciális fogyasztó átdolgozását – édesipari példát hozva a Balaton szeleten és Duna kavicson szocializálódott magyar vásárló agyát például megpróbálták átállítani a lila tehén iránti sóvárgásra. Ha ez nem sikerült maradéktalanul – a Sport szelet például a nemzetközi márkák által telített piacon is képes volt megőrizni piacvezető pozícióját –, akkor a racionalizálás jegyében lelkiismeret-furdalás nélkül vonták össze a termelőkapacitásokat, és vitték külföldre a hagyományos magyar termék gyártását. A magyar vásárló különben meglehetősen konzervatív – a kutatások szerint például zömük hajlandó többet fizetni az egyik, Szegeden gyártott szalámifajtáért, mert az ismert márka egyben a minőség garanciája is.
Maradjunk még kicsit az elszlovákosodott rumos-kakaós édességnél. A felmérések szerint ha arra kérik a magyar embert, hogy soroljon fel csokoládémárkákat, az emberek felének az ötvenegy esztendővel ezelőtt (a Népstadion átadása tiszteletére) bevezetett szelet jut elsőként az eszébe. A huszonöt grammos kiszerelésben kezdő csokoládé termékskálája azóta sokat bővült: van már Sport falat és ostya, megvehetjük multipack és XXL csomagolásban, és megjelent a fehér csokis verzió is. A nemzetköziesítés már évekkel ezelőtt megkezdődött, hiszen hosszú ideje egy rasztafizurás, segítőkész fiatalember tűnik fel a reklámokban. Internacionalista lett a Boci csoki is, ugyanis átszervezi (úgy látszik, immár ez a politikailag korrekt jelző a gyárbezárásra és háromszázhetven ember elbocsátására) magyarországi tevékenységét a világ legnagyobb élelmiszer-ipari vállalkozásának magyar leányvállalata, így az összevont szerencsi és diósgyőri gyárakban már nem jut elegendő kapacitás az édességre, ez a jövőben Csehországban készül. Hogy mi köze mindehhez a kormánynak? A szakemberek szerint a környező országokhoz képest a magyarországi gyártás feltételei tovább romlottak, ezért léptek/lépnek így a multik, akik azért dönthettek volna másként is, mert a termelékenység növelésére és a racionális fejlesztésre vannak más lehetőségek is, például specializált termeléssel és termékfejlesztéssel.
Bár e sorok írója nem dohányzik, és az egészségre fölöttébb károsnak tartja a cigarettát, mégis nem mehetünk el szó nélkül a debreceni dohánygyár bezárása mellett sem. A vállalkozás honlapján erről így fogalmaznak: „a 2004. esztendő több szempontból is jelentős vízválasztó a cég életében. A Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő 2004. május 1-jei csatlakozásával közel egy időben befejeződött a dohánygyártás a Debreceni Dohánygyárban. (…) Természetesen a cég értékesítési és marketingtevékenysége tovább folytatódik Magyarországon.” Erről van szó – a beetetés és az eladás természetesen nem szünetel, a munkások viszont nyugodtan menjenek haza.
Persze lehet erre azt mondani, hogy bezzeg nem sírunk akkor, amikor például a Suzuki gyárat épít Magyarországon, holott gyárthatná az autóit Japánban. Erre volna néhány ellenérvem azon túl, hogy az autóipari multi külföldi gyárnyitása legyen a japán jegyzetírók problémája: a Suzukinak jóval olcsóbb és hatékonyabb, ha Európában gyártja az itt eladott járműveit – nem hinném ugyanis, hogy Esztergomban összerakott autót lehetne vásárolni a szigetországban. Az is valószínű, hogy az Esztergomban megtermelt haszon jelentős része japán bankokban vezetett számlákon landol, a márka nemzetköziesítése az ázsiai ország presztízsét emeli és hoz közvetett módon hasznot, míg a tőlünk elvitt magyar termékek esetében erről szó sincs, csak egyszerű profitmaximalizálásról. Nem utolsósorban az autó – vagy más nagy értékű műszaki cikk – más kategória, mint a napi fogyasztásra szánt termék, amely a tápértékén túl sokkal többet jelent a fogyasztónak: életérzést, nosztalgiát, hagyományt és biztonságot is.
Ami pedig a pálinkát illeti: a magyar pálinkafőzők két éve kivívták a jogot, hogy négy osztrák tartománnyal együtt a pálinka csak a magyar szeszt jelölje, amennyiben az százszázalékosan gyümölcsből, főzéssel, cukor hozzáadása nélkül készül. Akkoriban a románok még csak a tuicát és a rachiu elnevezést akarták magukénak, de a napokban harsogó győzelmi jelentésekben adták a világ tudtára, hogy megnyerték a pálinka- (vagyis a palinca-) háborút is, mivel Magyarország (Szanyi Tibornak, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium politikai államtitkárának dicsőséges közreműködésével) nem emelt vétót, és takarodót fújt a már megnyert csatában. A magyar pálinkafőzők (hatszázharminc vállalkozás) mi mást tehetnének, ha már a saját kormányuk elárulta őket: európai szervezetüktől kérnek segítséget. Hasonló megállapodásra került sor a tokaji bor esetében is, a két kormány egyezsége értelmében a Felvidéken 565,2 hektáron termelhetik a tokaji bor alapjául szolgáló furmint, hárslevelű, sárga muskotály és zenit szőlőt, és ebből szamorodnit, tokaji aszút, esszenciát, tokaji fordítást és máslást készíthetnek.
Font Sándor MDF-es politikus véleménye szerint kormányoldalhoz közel álló magyar vállalkozók érdeke, hogy Romániában pálinka készülhessen, ugyanis ott akarnak olcsó lepárlóüzemeket létrehozni. Eközben hazai kormánypárti lapok azt mondják: az erdélyi magyarok érdeke, hogy pálinkát főzhessenek, és éppen egy RMDSZ-es képviselő javaslatára került be a gyümölcstermesztési törvénybe a pálinka elnevezés. Aki gyakran jár Erdélybe, az tudja: a magyarok valóban főznek pálinkát (például a székelyföldi Oroszhegyen a messze földön híres szilvapálinkát), ám azt általában nem látta finánc – a román szeszipar és alkoholforgalmazás ugyanis maffiózók, volt szekusok és mai politikusok érdekeltségébe tartozik, nincs helyük benne a kistermelőknek. Privatizált már szeszfőzdét RMDSZ-es szenátor, az előzetes letartóztatásban ülő csíkszeredai Csibi István alkoholból gazdagodott meg, és agyonvert emberek, megalázott magyarok és tönkretett konkurensek jelzik terjeszkedését. A Palinca de Bihor, Palinca de Maramures, Palinca de Oas és egyéb címkéjű italoknak vajmi kevés közük van a magyarokhoz – ez a történet sem a nemzeti érdekekről, hanem a magánvagyonokról szól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.