Pannónia rajzfilmstúdió – magánosítás előtt

Az internetes hírek szerint Jankovics Marcell filmrendező Gát György producerrel közösen készül a még állami tulajdonban lévő, az ÁPV Rt. tervei szerint az év végéig privatizációs pályázatra meghirdetendő Pannónia Filmstúdió megszerzésére. Magánosítási előjáték részese-e a Kossuth-díjas filmrendező, a stúdió vezetője, vagy a nemzeti filmgyártásra odaítélt pénzek megmentése folyik?

Hanthy Kinga
2004. 06. 15. 18:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Heti Világgazdaság azt sejteti, Jankovics Marcell privatizációs terveit készítheti elő, hogy a résztulajdonában álló Magyar Rajzfilm Produkciós Iroda (Ma-Ra) Kft.-ben landolnak a Pannónia Filmstúdiónak megítélt alkotói pályázati pénzek. Az összességében a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) által hetvenkétmillió forinttal támogatott tíz pannóniás produkció, közöttük Jankovics évek óta készülő, Az ember tragédiája című filmje ugyanis átkerült a Ma-Ra gyártásába. Önprivatizáció előtt a Pannónia Filmstúdió? – teszi fel a kérdést a gazdasági hetilap. Az MMKA animációs kollégiuma ugyanis soron kívül meghívásos pályázatot írt ki egyetlen résztvevő, a Ma-Ra Kft. részére, és a pályázat éppúgy tíz filmre szólt, mint a Pannónia korábbi beadványa.
A PannóniaFilm Kft. privatizációja évek óta a levegőben van. Bár a munkatársak korábban tervezték, hogy méltányos ajánlat esetén vállalkoznának a cég működtetésére – ami nem kockázatmentes a válságban lévő rajzfilmpiacon –, időközben alaposan megcsappant az áru értéke. Nem lehet tudni ugyanis, milyen hozománnyal kívánná értékesíteni az ÁPV Rt. a stúdiót, melynek épületét a tulajdonos a Forrás Rt.-be apportálta, s a cég cserébe részvényeket kapott, filmarchívuma a nemzet tulajdona marad, privatizálható vagyonát tehát patinás, nemzetközileg ismert és elismert nevén, a goodwilljén és a know-how-n kívül a technikai berendezések alkotják.
Ilyen körülmények között, tehát a tulajdonosváltás bizonytalanságában támadtak likviditási nehézségei tavaly nyáron a Pannóniának, mondja Jankovics Marcell. Mivel aktuális köztartozásait éppen nem tudta volna kifizetni, félő volt, hogy az MMKA-tól érkező pályázati pénzeket az APEH leemeli a számláról. A közalapítvány vezetése tanácsolta végül, hogy „a lebonyolítást engedményeztessék olyan lebonyolító cég javára”, amelynek nincsenek adósságai. Ez lett a Ma-Ra Kft. A céget három rajzfilmes hozta létre 1998-ban azzal a céllal, hogy a Pannónia Filmstúdióval együttműködve elkészüljön Dargay Attila Vuk című filmjének folytatása. A tervből nem lett semmi, a Ma-Ra pedig fennállásának hat esztendeje alatt néhány rövid- és reklámfilmet készített, valamint részt vállalt a Tragédia egyik színének elkészítésében.
Az Észt Mérj Kft., amelynek Jankovics Marcell a beltagja, csak később lett résztulajdonosa a Ma-Rá-nak, mert mint a rendező mondja, szerette volna, hogy a Pannónia és a Ma-Ra együttműködése tartós legyen. Ő a filmstúdió vezetőjeként artdirektor, nem ért az üzletszerzéshez. Erre való a produkciós iroda. A tulajdonos ÁPV Rt. semmi kivetnivalót nem talált az ügyletben. Az önálló produkció készítőjének az állami támogatás mellett önrészt is fel kell tudni mutatnia, a Pannónia ezt egymagában nem tudná megtenni, mivel a rezsije is igen magas, amit a pályáztatók csak 8 százalékában számolhatnak el. Jankovics Marcell hangsúlyozza, hogy a pályázati pénzekből készülő filmek semmiféle nyereséget nem hoznak. Ilyet el sem számolhatnának. Az Észt Mérj Kft. sem kivesz, hanem befektet a Tragédiába. Hogy akkor a Ma-Rá-nak mi haszna az egészből? A produkciós iroda szeretné megvetni a lábát a területen, ehhez „múltra”, referenciákra van szüksége. Vagyis a szóban forgó filmek legyártása ilyen értelemben az ő befektetése.
A rajzfilmkészítés technikai lehetőségei az elmúlt évtizedben alaposan megváltoztak. A számítógép nemcsak új megoldásokat, könnyebb munkát nyújt, hanem lehetővé tette a távmunkát is. Különböző földrészen élő rajzfilmesek dolgozhatnak egyazon filmen. Jankovics Marcell azonban úgy véli, hogy ez a módszer a filmiparé, nem a filmművészeté. Úgy tűnik, leáldozott a művészi síkanimáció kora, a báb- és a hagyományos rajzfilmek, valamint a kísérleti filmek is eltűnnek a kínálatból. Az alkotás, a művészet azonban a filmszakmában is csapat- és műhelymunka.
Az ÁPV Rt. vezetése tisztában van a nemzeti filmgyártás e patinás műhelyének értékeivel, és azt szeretné, ha a Pannónia a privatizáció után is megmaradna. Jelenleg a stúdió az épületéért kapott részvények eladásából él, tizenhárom munkatárssal működik, de Jankovics szerint, aki saját kérésére csökkentett fizetésért dolgozik, további leépítésekre kényszerülnek. Annyi bizonyos, hogy azok a filmek, amelyeket a most megítélt hetvenkétmillióból készítenek az alkotóik, már nem állami, hanem privát filmek lesznek, akár az időközben magánosított Pannónia, akár a Ma-Ra lesz a producerük. Az a baj, hogy a minőségről soha nem esik szó, csak a pénzről, véli Jankovics Marcell. Ha elkészül a Tragédia, a friss Kossuth-díjas Gyulai Líviusz vagy Orosz István legújabb munkája, az akkor is a nemzeti vagyon része lesz, ha ezeket a Ma-Rá-n keresztül finanszírozzák. Ami pedig a Pannóniát illeti, ha az év végéig a tervek szerint valóban lezajlik a privatizációja, azok a filmek, amelyek ott készülnek, mivel a befejezésük átnyúlik a következő esztendőre, akkor is részben magántulajdonba kerülnének, ha a lebonyolítójuk is a Pannónia volna, nem csak a gyártójuk.
A rendező nem titkolja, hogy nemzeti intézménnyé szerette volna emeltetni a Pannóniát, mely előnyt élvez az állami költségvetéssel és támogatással készülő filmek gyártására. Csalódniuk kellett azonban, mert az utóbbi idők egyetlen támogatott filmje, a Szerencsi fel! elkerülte őket. Ennek ellenére terjedt el a hír, hogy Jankovics Gát Györggyel együtt készül a Pannónia megszerzésére. Az igazság ebből annyi, mondja Jankovics Marcell, hogy Gát valóban tett egyszer ajánlatot a Pannóniára, de a pannóniások szeretnének ragaszkodni ahhoz, hogy részesei lehessenek a privatizációnak, és az ő egyetértésük nélkül külső befektető ne lehessen tulajdonostárs. Ez lehetne ugyanis a garancia arra, hogy maradjon még magyar nemzeti rajzfilmgyártás, hogy ne lepjen el mindent a kommersz. A kulturális vezetésnek a közszolgálati televíziókat is megrendelésre kellene késztetnie.
A Pannónia, illetve a Magyar Rajzfilm Kft. alkotógárdáját jelenleg kereken tíz rendező alkotja, közülük ketten Kossuth-díjas művészek. Ezek az emberek nem nyerészkedni akarnak, hanem filmeket készíteni, és együtt maradni, összetartozni. Jankovics Marcell azt mondja, négy-öt évig eltart még, amíg befejezi a Tragédiát, és akkor, hatvannyolc évesen már nem lesz kedve és energiája ahhoz, hogy más filmjeiért lobbizzon. Ezért sem akar a Pannóniában tulajdonos lenni, legfeljebb csak „nagy öreg”, akitől időnként a fiatalok megkérdezik: „Akkor most mit csináljunk, Marci bácsi?”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.