Volt egyszer egy Fonográf

Harmincegy éve alakult, húsz éve jelentette be, hogy nem lép fel többé. S most, annyi félreértés és oly sok viszály után, június 4-én, este fél kilenckor emlékkoncertet ad a Fonográf együttes. Dalolnak a trianoni évforduló emléknapján? – kérdik megrökönyödve némelyek. Igen, dalolnak, mert – bár a koncert szervezői nem előre megfontolt szándékkal időzítették e gyászos napra a Fonográf fellépését – a zenészek azt gondolják, nagy szó, hogy a megmaradt, kicsi hazában magyarul tudja világgá kiáltani tegnapi s mai életérzését egy nemzedék. Szörényi Leventének, Szörényi Szabolcsnak és Móricz Mihálynak gitár lesz a kezében, Tolcsvay László veri a billentyűket, Németh Oszkár üti a dobokat, és természetesen velük együtt énekel az együttes névadója s dalszövegírója, Bródy János is. A Fonográffal nem lehet poénkodni, nem úgy, mint az Illés együttessel. A Fonográfot méricskélni lehet az oly sokszor kicikizett Illés együtteshez. Pedig a Fonográf legfeljebb önmagához hasonlítható. Meg a korhoz, amelyben zenélnie megadatott. Erről is beszélgettünk a kisstadionbeli koncert előtt Szörényi Leventével.

Lőcsei Gabriella
2004. 06. 30. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem lehet összehasonlítani a két együttest, az Illést meg a Fonográfot – ezzel az axiómával kezdi a diskurzust az együttes „frontembere”. – Ha mégis kísérletet tesznek egyesek az egybevetésükre, csakis szakmai alapon tehetik. És nyomban rá kell jönniük, hogy a Fonográf egészen más típusú zenével állt elő, mint az Illés. Összetettebb, „minőségibb” zenét játszott. Ennek ellenére mégis az Illés emlékét őrzi mind a mai napig a közönség nagy része. Miért? Sokat gondolkodtam ezen, de minden magyarázat hibázik valahol. Talán az teszi emlékezetessé az Illést, hogy a „düh-korszak” kezdetén Magyarországon ez az együttes volt az első, és jó ideig az egyetlen is, amelyik az új zenei stílust az anyanyelvünkön szólaltatta meg. Hogyan is lehetne e nimbuszt egy jóval később alakult, profi zenekar tulajdonságaihoz mérni?
– Méricskélés ide, hasonlítgatás oda, a Fonográfról is elkezdtek legendákat gyártani az emberek, akár az Illésről. „Állandó eposzi jelzőket” is kapott az együttes, az egyiket, hogy tudniillik a Fonográf óvatosabb volt, mint az Illés (már ami a dalszövegek elvtárspukkasztó kitételeit illeti), máig nem lehet levakarni a neve mellől.
– A társadalom lett „óvatosabb”, nem a zenekarunk. Pontosabban: fásultabb és közönyösebb, mint az Illés együttes diadala idején. Volt is egy ilyen számunk: Ülünk a langyos tóban, hej-hó… Ha kifejezetten támadó jellegű szövegekkel akartunk volna pódiumra lépni, légüres térbe kerültünk volna. Azalatt a pár esztendő alatt, amíg a Fonográf színen volt, a mélyponton levő magyarság talán nem is lett volna „vevő” a lázadás nótáira. Beláttuk, senkinek sem fontos immár, hogy mi, zenészek megváltsuk a világot. Sem a közönségünknek, se nekünk. Mire jutott az Illés együttes is világmegváltó eszméivel? Szétszéledtünk, a világ pedig megváltatlan maradt. És, valljuk be, volt egy új szempontunk is: szerettük volna kipróbálni magunkat külföldön.
– Mi számított külföldnek a Fonográf tagjai számára? Nyugat-Európa? Kelet-Ázsia?
– Alma-Atától az Atlanti-óceánig minden ország, minden város, minden pódium. És csakugyan eljutottunk oda is, ahol az Illést nem szívesen látták volna. Jártunk Erdélyben és Kelet-Németországban, megfordultunk Hollandiában, Dániában… A Szovjetunióban is, több alkalommal. Angliába viszont nem jutottunk ki, az Interkoncert és a hanglemezgyár vállvetve akadályozta meg, hogy fellépjünk a wembleyi countryfesztiválon.
– A Fonográfnak „tartottak be” az Illés korábbi szókimondó londoni nyilatkozata miatt?
– Nem hiszem, hogy a két ügy között bármiféle összefüggés lett volna. Ha könyörtelen akarok lenni a zenei élet akkori irányítóival szemben, azt feltételezem, az elvtársak nem örültek neki, hogy a magyar könnyűzenei életet a Fonográf reprezentálta külföldön. Ők más együttesre gondoltak, amikor a Nyugat „meghódítása” lett a pártközpont által kitűzött cél. Ám a Neoton nem kellett Wembleyben, és ha ők nem kellettek, inkább ne képviselje a híres fesztiválon Magyarországot egyetlen együttes sem! Sok kellemetlenséget okoztak nekünk az Interkoncert emberei máskor is. Ha a szocialista táboron belüli útjainkat szervezték (félre), akkor is, hát még, ha egy-egy nyugati út volt a tét! Az egyik hivatalnok meg is fogalmazta koncertszervezői filozófiáját: nekünk abból nem lehet bajunk, ha a Fonográf nem utazik Nyugatra…
– Pedig biztosan gondoskodtak róla, már csak a „baj” elkerülése végett is, hogy Keletre is, Nyugatra is egy-egy „tégla” kísérje a Fonográfot…
– Fura módon abban a rólam szóló jelentéseket tartalmazó, negyvenoldalnyi anyagban, amelyet az ősszel megjelenő könyvemben nyilvánosságra hozok, viszonylag kevés a Fonográf-korszakra vonatkozó rész. Az Illés együttessel töltött évekből, majd az István, a király bemutatója körüli időkből van rengeteg! Az is bizonyossá vált számomra, hogy a negyven oldalból húsz egy jelentőtől származik… No, persze, a Fonográf útjaira is kaptunk mindig egy-egy bőrkabátost az Országos Rendező Irodától, a Szovjetunióban pedig egy kárpátaljai magyar fiút rendeltek mellénk, nem volt kétséges számunkra, hogy mi a „beosztása”.
– Hogyan fogadta a Fonográf amerikai minták szerinti zenéjét a művészetek befogadása terén is kellően „szabályozott” szovjet hallgatóság?
– Ázsiában újdonságnak számított a mi „vokálnaja insztrumentalnaja anszamblánk”, ott általában tetszettünk a közönségnek. Hogy együtt is éltek volna a zenénkkel? Nem tudom. Egyedül Örményországban, Jerevánban volt olyan a közönségünk, amilyet idehaza vagy Kelet-Közép-Európa országaiban megszoktunk. Talán még Leningrádban is… A többi szovjetunióbeli fellépésünk drámai körülmények között zajlott. Vérpiros bársonynyal bevont falak közt, vérpiros kárpitozású székeken, az első sorokban csupa „tízezredes” ült, teljes katonai díszben. Mellükön kitüntetések sora. Mögöttük a pártbizottságiak, a protokolláris közönség, csak az utolsó sorokban ültek a fiatalok. Persze, inkább sejtettük, mint tudtuk, hogy ott lehet a mi igazi közönségünk. A háromezer nézőt befogadó, hatalmas terem végéből ugyanis fel-feltört olykor egy-egy őszinte tetszésnyilvánítás. Elragadtatott sikoly, közbekiabálás, de ennek is gyorsan vége lett, a bejárati ajtóknál álló gyezsurnaják ugyanis azonnal ott termettek, és kirángatták a sorból a rendzavaró elemeket. Az első sorokban terpeszkedő elvtársak rezzenéstelen arccal fogadták ezeket az incidenseket is, de a mi zenénket is. Nem tapsoltak, a koncert végén elégedetten vonultak ki a teremből. Önmagukkal voltak elégedettek, nem velünk: közéleti feladatukat teljesítették.
– Egy évvel az István, a király című rockopera bemutatója után megszűnt a Fonográf, máig találgatják az együttes hívei, hogy miért. A szétválás után sérelmeket és bánatokat hordozott magában hosszú éveken át nem is egy fonográfos. Lehet-e immár beszélni róla, hogy miért tett oly váratlanul pontot e sikertörténet végére Szörényi Levente? Mert a pontot végül is az ő számlájára írják…
– Mindnyájunknak elege volt 1984-ben már a külföldi turnékból, főleg azután, hogy a nagy bemutatkozás lehetőségétől, a wembleyi fellépéstől elütöttek bennünket. Helyette kocsmákban játszhattunk, áruházi folyosókon; meddig lehet ezt folytatni, kérdeztük magunktól. Aztán erősen töredezetté vált az együttesen belül az összetartás, helyette bevonult közénk az irigykedés, az intrika. Ahogyan az Illés együttest a politika verte szét, a Fonográfot az asszonyi susogások, ellenségeskedések. A haza anyja, Koncz Zsuzsa is részt vett ebben, sosem tudta megemészteni, hogy a Fonográf nem az ő háttérzenekara.
– A békétlenkedőkön túl alighanem a kor sem igen volt kedvező a Fonográf újbóli fellépéséhez. A rendszerváltoztató években az Illés együttesnek jött el a reneszánsza. Most viszont, hogy megint langyos tóban ülünk…
– Mostani életünk inkább kiúttalannak nevezhető, nem langyos tónak. A háttérben iszonyú feszültségek munkálkodnak, a Fonográf zenéje talán oldani tudja ezeket a robbanásra kész indulatokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.