Célkeresztbe került a hatalmi elit

A politika, a gazdasági és pénzügyi szektor, valamint a média összefonódásai tárultak föl azon a konferencián, amelyet A demokrácia fejlődése 1990–2005 címmel tartottak a Magyar Tudományos Akadémián. A politológusok, kutatók leginkább abban értettek egyet, hogy a jövő érdekében új fejezetet kellene nyitni a hazai közgondolkodásban. Szerintük a politikai és gazdasági elit felelőssége, hogy teret engednek-e a mai káros tendenciák megfordításának.

2005. 05. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha formabontó módon rögtönzött közvélemény-kutatást rendeztek volna az MTA Politikatudományi Intézet által szervezett s a rendszerváltás óta eltelt tizenöt évet elemző konferencia résztvevői, előadói közt, a honi politikai elit rútul kevés szimpátiapontot kapott volna. Az egyik politológus ironikusan meg is említette ezt a vita hangulatából egyértelművé váló következtetést, ám az ország vezetői számára nem a véleményformáló értelmiség rokonszenvindexének látványos zuhanása lehet igazán figyelmeztető. A megállapítások ugyanis mérnöki pontosságú leiratát adták a társadalomban egyre inkább felszínre kerülő elégedetlenségnek, türelmetlen értetlenkedésnek, amely úgy is megfogalmazható: hogyan lett az ország nagy része a rendszerváltás győzteséből a tizenöt év óta tartó átalakulás vesztesévé? Valahol utat vesztettünk – írta Ady Endre majd száz esztendeje, 1913-ban – s ez a versrészlet akár jelmondatként is szolgálhatott volna a Magyar Tudományos Akadémia átfogó igényű rendezvényén.
A magyar jogállam rendszere ebben a formában elérkezett teljesítőképességének határaira – mondta ki a verdiktet Stumpf István, aki szerint egyfajta új államalapításra van szükség. Az 1989-es politikai szisztéma ugyanis erodálódott, önmaga termeli újra a problémákat. Iszapbirkózás folyik a politikai életben a Való Világ show-k szintje alatt, s ez nem folytatható tovább. A volt kancelláriaminiszter szavai tükrözték más felszólalók véleményét is: mindennek folyományaként a közigazgatás sem működik, lefagyott állapotba került, mert a napi politika foglyává vált.
Több ponton harmonizáltak az előbbiekkel Szoboszlai György gondolatai is, aki a jogállam szerkezetének hiányzó pilléreiről beszélt. Az alkotmányjogász úgy vélekedett: a parlamenti hatalmi túlsúly sokszor háttérbe szorítja azt az elvet, mely szerint az ellensúlyozó intézményekre – mint például az Alkotmánybíróság, ombudsman, önkormányzati rendszer, Állami Számvevőszék – nagy szerep hárul. Szerinte a kormányok úgy félnek a változásoktól, mint ördög a tömjénfüsttől, s ezzel önmaguk tekintélyét ássák alá. Szoboszlai úgy fogalmazott: az Országgyűlés hamis szerepfelfogásban van, politikai arénává vált, ahol a társadalmi folyamatokat nem elemzik, s ez kihat a magyar jogalkotás egyre áttekinthetetlenebb gyakorlatára. Bőhm Antal szintén a nagypolitika vargabetűit kárhoztatta, amiért az önkormányzatiság nem honosodott meg mindmáig a magyar politikai kultúrában. Szemléletes hasonlatával „Mucsa-szindrómában” szenved a politikai elit, mert minden, ami nem tartozik bele a hagyományos pártstruktúrába, az a perifériára szoríttatik. A kormányzat megpróbálja gyengíteni a függetlenségüket, ám feladatokkal bőséggel elhalmozza őket, hozzárendelt megfelelő pénzeszközök nélkül.
Miszlivetz Ferenc teljes körképet adott a civil társadalom hazai helyzetéről, s elmondható: legalább felerészben optimisták lehetünk. A civil szféra az NGO, azaz nem kormányzati (non-governmental organization) szervezetek mindent megtesznek a polgári struktúrák és érdekérvényesítés erősítéséért, ám leszűrhető a tapasztalat: az államhatalom ambivalensen viszonyul hozzájuk. A társadalomtudós emlékeztetett rá: a civil társadalom mára kulcsszóvá vált a jó kormányzáshoz, ám a kiüresedett fogalom burjánzása nem vezethet jóra, mert a „kinevezett” civil társadalom elidegenít azoktól, akik a civil szférát valóban működtetik. Miszlivetz Ferenc emlegette a „Lampedusa-szindrómát”, amely szerint mindent meg kell változtatni ahhoz, hogy semmi se változzon. Többen végiggondolhatták: A párduc című világhírű regény szerzője mintha csak a mai politikai viszonyokra írta volna ezt a paradoxont, hiszen a jelen kormányzata a még meglévő, viszonylag állandó tényezőket is ki szeretné iktatni az állampolgárok életéből. A tanácskozás résztvevői mindenesetre kerülték a mai kormányzati divatszótár olyan devalválódott közhelyeit, mint „konszenzuskeresés”, „árokbetemetés” és „mérsékelt politizálás”. Ehelyett inkább megpróbáltak valóban egyetértésre jutni közös dolgainkban. Önkényesen úgy is fogalmazhatunk: ha a jelen kormányerőinek a társadalmat nem is sikerült egy akolba terelniük, egyetlen „befolyásolási akciójuk” mégis nem várt sikerrel kecsegtethet. Magyarország kritikus állapota szinte kikényszerítette a politológusokból, társadalomtudósokból, hogy a közös, integráló és nem elválasztó pontokat megtalálják a jövő érdekében.
A politika prominenseinek nevesítését azonban nem lehet mindig megkerülni. Gazsó Ferenc professzor például arra az abszurditásra világított rá, hogy bár az SZDSZ formális alkalmazkodóképessége minimális, hatása viszont nagy a döntési mezőre. Ezért – kis túlzással – hiába gyűjtőpárt az MSZP, mégis az SZDSZ szatelitpártjaként működik. Kéri László a politikai perszonifikációt, személyek nevesítését más vonatkozásban tette meg. Szerinte lehet tudományosan kutatni a politika és a média kapcsolatát, de a gyakorlatban fontosabbá válhat például, hogy Dobrev Klára és Kolosi Péter évekig egymás mellett ültek az iskolapadban. Gazsó Ferenc amúgy baljós trendeket lát a jelenben, mivel a pártok mindent megtesznek a profitra törekvés akadálytalan érvényesüléséért, s közben a társadalom tűrőképességére apellálnak. Utalt rá: az államszocializmusból érkezett párt alkalmazkodóképessége miatt sokáig meg tudta őrizni társadalmi dominanciáját. Szalai Erzsébet hasonló mozzanatokban kereste mai gondjaink gyökereit. A társadalomtudós úgy véli: a rendszerváltozás idején tőkeátcsoportosítás történt az elithez, mert a késő Kádár-kor technokráciája a nemzetközi szuperstruktúra részévé akart válni. Úgy vélte, mára a gazdasági elit egyre koncentráltabb tőkével rendelkezik, ennek okaként pedig a gazdasági és politikai elit nagyfokú összefonódását jelölte meg. 2003-tól a gazdasági vezető réteg nyilvános támadásba lendült, a csalárdcsődhöz hasonló eljárás pedig – a mesterségesen amortizált társadalmi javak potom áron való fölvásárlásával – makrogazdasági szinten is megjelent. Az erőkivonás a közszférából a privatizáció útján valósul meg. Mindez megakadályozza a pártokat abban, hogy beváltsák választási ígéreteiket.
A rendszerváltás deficitlistájából természetesen a média sem maradhatott ki. Fricz Tamás szerint a magyar média nemzetközi mércével is intenzívebben befolyásolja a politikát, kötődései sokkal erősebbek, egyes szereplőknél a politikai szerepvállalás is megjelent.
Csizmadia Ervin meglátása szerint azt is tudni kellene, kik állnak a kampányok hátterében. Nálunk ugyanis még nem vált megszokottá, hogy a politikai háttéremberek nyilvánosan vállalják a szerepüket. Kéri László értékítélete felméréseken alapul: nem véletlen, hogy az utóbbi tizenöt évben a pártok mellett a média szenvedte el a legnagyobb tekintélyvesztést. Bulvárosodásnak lehetünk tanúi, s bebizonyosodott: mesebeszéd, hogy a kereskedelmi médiumok nem átpolitizáltak. A sajtó elég erőssé vált ahhoz, hogy botrányokat keltsen, ám gyenge ahhoz, hogy ki tudja vizsgálni azokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.