Szemlélődő polgárok

Csontos János
2005. 05. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közbeszédünk szerint a pártalapítványok azért vannak, hogy kerülő úton táplálják a politikai pártokat. Némi kozmás mellékízt kölcsönöz e populista (már-már demagóg) megállapításnak, hogy a henye közbeszéd e felelőtlen formálói többnyire maguk is kedvezményezettjei mindenféle politikai érdekérvényesítést zászlajára tűző alapítványoknak. Tény, hogy ez utóbbiakat nem (vagy nem közvetlenül) közpénzből táplálják, viszont könnyen belátható: zokon veszik a szerény pártalapítványi konkurencia puszta megjelenését is, mert az zavarja szépen rajzolt köreiket. A legismertebb politikai célzatú alapítvány (Soros Györgyé) hosszú ideig gyakorlatilag monopolhelyzetet élvezett a magyar közélet kulisszák mögötti alakításában. Ideológiája – a nyitott társadalom kicsit konfúz és nagyon utópisztikus eszméje – egy zárt, diktatórikus társadalomból nézve kifejezetten vonzónak tűnt; egy szabályozott politikai versenyre alapuló, működő demokráciában viszont kifejezetten dogmatikusnak, ortodoxnak hat. (Az erre az ideológiára rácsimpaszkodó értelmiségi és médiaelit nemkülönben.) Ha a rendszerváltozás pillanatában létezett volna valamiféle szellemi-politikai versenyfelügyelet, vitán felül kimondta volna Sorosék túlzott erőfölénnyel való visszaélését. Utólag aligha kimutatható, menynyiben deformálta ez az alapítványi túlsúly a köztársasági berendezkedést. Mindenesetre óvatossá tehet bennünket az olyan kritikákkal szemben, miszerint a parlamenti pártok (mint a képviseleti demokrácia törvényes letéteményesei) „lemutyizták” egymás között a pártalapítványok finanszírozását.
Ez az irigységfaktorra apelláló pavlovi érv akkor válik igazán pehelysúlyúvá, ha tudjuk: a magyar pártalapítványi struktúra lényegében a német modell átvétele. A németekről pedig sok mindent lehet mondani, de hogy a létező demokráciák mezőnyében ne az egyik legsikeresebbet és legátláthatóbbat működtetnék, azt bajosan. Ezek az alapítványok persze nemigen segítenek a magyarországi pártfinanszírozási rendszer kódoltan álszent voltán: a politikai elit tizenöt éve nem meri bevallani a választóknak, hogy a demokrácia működtetése a gyakorlatban nagyságrenddel többe kerül, mint ami a költségvetés szikár keretszámaiból vagy a számvevőszéki vizsgálatokból kikövetkeztethető. (Ennél már csak a diktatúrák kerülnek nekünk többe: azokban az anyagiak mellett a lelkünkkel is adóznunk kell.) Ezért kényszerülnek a pártok a választási kampányaik fedezetének előteremtésekor vagy a politikai öngyilkosság határán mozgó önkorlátozásra, vagy a taxisokkal fuvaroztatott nejlonzacskós megoldásokra. Az alapítványi szabályozás azonban leszögezi: ezek a költségvetési pénzek közvetlen pártcélokra (például választási óriásplakátokra vagy az apparátus díjazására) nem használhatók fel – csupán közvetetten, a párt mögött álló értékrendet, az azt képviselő pályázatokat támogathatják vele. És ez igazán elegáns formula: kultúrállamhoz illő. Nemcsak a választói elfogadottság arányában (tehát a lehető legdemokratikusabb módon) osztja szét a pénzt, hanem egyúttal megteremti a politikai értékrendekhez kötődő sokszínű mecenatúra intézményét is, rést ütve az eddigi, szokásjogból eredő monopóliumon.
A négy pártalapítvány közül a legnagyobb a legtöbb országgyűlési képviselővel rendelkező párté, a Fideszé, amely a Szövetség a Polgári Magyarországért Alapítvány névre hallgat. Megalakulása óta meglehetősen sikeresen látja el e sajátos mecénási feladatot. (Az elismerés meglepő módon épp a szocialisták pártalapítványa körül tüsténkedő Baja Ferenctől származik – s ő már csak tudja.) A számos támogatott projekt közül is szembetűnik viszont a Polgári Szemle címet viselő gazdasági-társadalmi folyóirat létrehozása. A Botos Balázs által főszerkesztett, elegáns orgánum kiadója ugyan formailag a Polgári Szemle Alapítvány, a beköszöntő írást azonban Matolcsy György, a „nagy” alapítvány elnöke közösen jegyzi a főszerkesztővel. A részben kimondott, részben kitapintható szándékok szépek és nemesek (felkelteni a fiatalok érdeklődését, vitázni nyomtatott és on-line formában, igényes szellemi hátteret vázolni fel egy lehetséges polgári kormánypolitika mögé, munícióval szolgálni a pragmatizmus által legyűrt lélekmentő idealizmusnak), ám a megvalósulásuk sikere hosszabb távon lesz mérhető. Mindazonáltal biztató, hogy én vagyok ennyire patetikus, nem a lap – a szerkesztők és a szerzők egyszerűen elkezdték csinálni azt, amire szerződtek.
Az eddigi számokat lapozgatva két csapásirányt észlelek. Egyrészt rövidített formában is alapos műhelytanulmányokkal és vitairatokkal járni körül ezt a „nemesen konzervatív” értékrendet. Ez volna a polgár aktív szemlélődése, ami megelőzi az átgondolt, megfontolt cselekvést. Ennek a világnak maga a szemlélődő is szerves része. A másik csapásirány a klasszikus szemlézés: ollózás a külhoni lapokból, amely azonban kaleidoszkópos formában is képes markáns világnézetet sugallni. Ez a lapszemle nem egyszerűen érdekes – tempós, a tiszavirág életű aktuálpolitikáról leszakadó válogatási módszere miatt hézagpótló is.
Ha eddig túl akadémikus lettem volna, hadd szolgáljak egy-egy példával mindkét műfajból. Kopp Mária és Skrabski Árpád a hazai vallásosságot tették vizsgálataik tárgyává, de úgy, hogy összevetették azt az anyagi helyzet, az egészségügyi ellátás, a nyugdíjellátás és az életminőséggel kapcsolatos szükségletek megítélésével. Lélek és matéria együtt – ez aligha csak a hírlapírónak érdekes: szerintem a gyakorló politikusok is haszonnal forgathatják. Talán választási szempontból sem érdektelen, hogy míg a kapuvári, szécsényi, csurgói, celldömölki, őriszentpéteri és vasvári kistérségekben senki sem vallotta magát hitetlennek, a nem hívők többségben vannak a karcagi, oroszlányi és hajdúszoboszlói kistérségekben. De az is meglepő, hogy az anyagi helyzetük romlásáról leginkább a fővárosiak panaszkodnak (Jász-Nagykun-Szolnok, Baranya és Nógrád megye mellett), holott ezeknél vannak szegényebb régiók is. A halálozási és életminőségi adatokból a következtetéseket levonni a szakemberek dolga – ám az orvoslás a politikusokra hárulna. Talán nem ártana nekik kötelező olvasmánnyá tenni a Polgári Szemlét.
Annál inkább, mert a másik csapásirány, a mértékadó külhoni sajtó szemlézése szinte a szájukba rágja: a hatalomgyakorlás, akárcsak a megszerzett vagy örökölt vagyon, nemcsak előjogokkal, hanem kemény társadalmi kötelezettségekkel is jár. Erre a példám a Fortune magazin nyomán ismertetett cikk a Waltonokról, Amerika leggazdagabb családjáról. A Bill Gatesekhez, Tereza Heinz Kerrykhez képest a magyar szemnek azért érdekes a Wal-Mart áruházláncot és sok más egyéb érdekeltséget is birtokló família elképesztő sikere, mert egyrészt a kilencvenes években halmozták fel óriási, 90 milliárd dolláros vagyonukat; másrészt jótékonysági, társadalomfejlesztési programjaik egész más – földhözragadtabb, s így hatékonyabb – filozófiát követnek, mint például Soros Györgyé. (Még az is belefér nekik, hogy a családi birodalom központjául szolgáló 25 ezer lelkes arkansasi kisvárosban, Bentonville-ben leromlottak legyenek az utak.) Kölcsönözhető-e minta egy olyan gazdaságfilozófiai modellhez, amit például Barta Györgyi „a szolidaritás vagy hatékonyság dilemmájaként” fogalmaz meg? Egyszerűsítve és általánosítva: kibékíthető-e egymással profitgazdaság és társadalom; harmóniába hozható-e a globális világ és a lokális ember? Nehéz kérdések. Jól teszi a polgár, ha mindent megszemlél, mielőtt válaszol.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.