Ősztől nem nyit ki két általános iskola a Tisza-parti városban. Ha elfogyott belőlük a gyerek, hát elfogyott. A hír önmagában nem újdonság. Akkor sem, ha a szülők tiltakoznak, a pedagógusok ágálnak a döntés ellen. Hiba csúszhat a koreográfiába is; a politika – a politikus – előbb dönt, aztán kérdez, majd megértésért fohászkodik. Iskolabezárásról dönteni sohasem hálás feladat. Ráadásul úgy nem, hogy Szolnoknak két évvel ezelőtt még egészen más tervei voltak a kettő közül az egyik általános iskolával. Azért vállalta a város – vállat a vállhoz vetve – a Kölcsey Ferenc Általános Iskola és Alternatív Gimnázium PHARE-pályázatához az önrész – tízmillió forint – biztosítását, mert fantáziát látott az iskola jövőjében. Mindez a múlté.
Nehéz döntés, ám elkerülhetetlen – vélekednek a város vezetői. Ha az adott városrészben kevés a gyerek, tényleg nincs mit tenni. A két intézmény további működtetése évente 120 millió forinttal terhelné a megyeszékhely költségvetését. A szülők nem hisznek a kimondott számokban, azt felelik: nem készült olyan költségelemzés, ami ezt a summát támasztja alá. Ők tovább hajtották a magukét néma tüntetésen vagy a polgármesterrel való találkozójukkor. Nem csak gyerekeiket, a megszokott közösségeket féltik. Azt mondják, hogy az iskola nélkül maradó városrészek leértékelődnek, oda nemigen költöznek fiatalok. A polgármesterrel való találkozójukra, mint a további mérlegelés egyik fórumára készültek. Okosan, szép szóval akarták megváltoztatni a megváltoztathatatlant. Botka Lajosné szocialista polgármester türelemmel hallgatta végig érveiket, majd a találkozó végeztével közölte velük a száraz tényt: a két általános iskola megszüntetéséről már aláírta a közgyűlésre szánt előterjesztést.
Miért a végén mondta? Akkor miért hívott, minek jöttünk, miről beszéltünk? – tették fel távozásukkor egymásnak a kérdést a szülők. A Kölcsey Ferenc Általános Iskola – az egyik bezárásra ítélt – három PHARE-pályázatot nyert az elmúlt fél évtizedben. A legutóbbit – a városi könyvtárral, a Roma Jogvédő Egyesülettel és a várossal közösen – éppen most. A pályázaton elnyert összeg 62 millió forint, amelyet a város a teljes projekt tíz százalékával egészített volna ki. Mi fért volna bele 72 millióba? A beázó tornaterem fölött nyertek volna 160 négyzetmétert, ahol helyet kapott volna a számítógépek központja, a szerverszoba, a számítástechnikai kabinet – természetesen számítógépekkel – és a természettudományi szaktanterem.
Szolnok város közgyűlése – egyetértve a célkitűzés fontosságával – 2003 őszén szavazta meg a pályázatban foglalt önerőt, a 10 millió forintot. A pályázat nyert, már mindenki a mihamarabbi megvalósításról álmodott. Ezt a kedvező folyamatot törte derékba a pénzügyminiszternek a polgármesterekhez intézett 2004. július 30-i levele, amelyben a két legnagyobb szakterület – a közoktatás, valamint a szociális és gyermekvédelmi ágazat – takarékosságára buzdítja az önkormányzatokat. Szolnokon tavaly ősszel közölték az iskolaigazgatókkal: készüljenek föl iskolabezárásra is.
– Meglehetősen síkos terepre téved, aki az iskolák kihasználtságát mérlegeli – int óvatosságra Estókné Csete Olga, a szolnoki Kölcsey Ferenc Általános Iskola és Alternatív Gimnázium igazgatója. – Mert mihez képest kihasznált? A mi pedagógiai programunk szerint iskolánk száz százalékot fölülmúlóan kihasznált. Tavaly nyáron a központi normatíva igénylésének kiszámításához kiadott táblázat szerint az alsó tagozat 101, a felső tagozat 141 százalékos kihasználtsággal tevékenykedik. El nem tudom képzelni, hogy az állam kevésbé szigorú gazda, mint a helyi önkormányzat. Intézményünk két eltérő profilú tagozatában – az általános iskolában és az alternatív gimnáziumban – az a közös, hogy mindkettőben nagy arányt képviselnek a hátrányos helyzetű gyerekek. Az általános iskola elsőseinek egyharmada küzd valamilyen tanulási zavarral: az olvasástanulás nehézségével, hiperaktivitással, szórt figyelemmel. Tanulóink tíz százaléka veszélyeztetett, 37 százaléka hátrányos helyzetű, 12-15 százaléka roma. Ez pedig a személyre szabott pedagógia, a differenciált oktatás fontosságát húzza alá. A szakmai érveket fölülmúlta a pénzügyi racionalitás.
Berki Ferencné, a polgármesteri hivatal humán közszolgáltatások főosztályának vezetője szerint ugyanis nem csak annyiról van szó, hogy Szolnok bezárni kényszerül két általános iskoláját. Az óvodákon már túljutott a demográfiai hullámvölgy, ami most érte el az általános iskolákat. A kilencvenes évek elején még tízezer iskolás koptatta a padokat a városban, ma hétezer. 1995-ben egy, 1999-ben három általános iskolát kellett megszüntetni, most kettőt, illetve másik kettőt egyesíteni. Egyetlen alkalommal sem lehet igazságosan dönteni, a szülők szempontjából egészen bizonyosan nem.
Az összevonás a szervezet teljes átrendeződését jelenti, az első reakció gyakran a sokk. Ezt Estókné Csete Olgától, az iskola igazgatójától tudom. Úgyszólván mindenki új vezetőt, új tanárokat kap, változik az oktató-nevelő munka gyakorlata, az iskola légköre, a szülői háttér. Sok-sok konfliktussal jár és jó néhány év eltelik, mire – a válságok sorozatán túl – az új intézményben mindenki megtalálja a helyét. Többek között ezért is tart mindenki egy-egy iskola megszüntetésétől. Amit most az tetéz, hogy a Kölcsey és az Alternatív Gimnázium Szolnok egyik jellegzetes, családi házas városrészének, a Pletykafalunak az egyetlen oktatási és kulturális intézménye.
– A Pletykafalu nem marad oktatási intézmény nélkül. Az alternatív gimnázium épületébe települ az egészségügyi szakiskola, és természetesen helyén marad a könyvtár – avat be a városrész jövőjébe a főosztályvezető. – Ez az intézmény megkapja a várostól a 10 millió forintot, hiszen az új funkciónak megfelelő átalakításokat is el kell végezni.
Berki Ferencné elismeri, hogy az iskolával együtt a város is hibát követett el, amikor nem vizsgálta aprólékos körültekintéssel a jövőt, nem számolták ki pontosan azt, hogy a demográfiai hullámvölgy mikorra éri el az általános iskolát. A város vezetése – belátva a hiba következményét – kénytelen volt meghozni döntését. Ha nem így tett volna, a következményeket az utódokra hagyományozza, ami erkölcsileg sem vállalható. A pályázat megvalósulását ugyanis nyolc és fél évig kísérik figyelemmel, azaz annyi éven keresztül kellene garantálni a Kölcsey általános iskola legalább hetvenszázalékos kihasználtságát, amire pedig – tekintettel a gyereklétszámra – semmi esély.
Hacsak úgy nem – teszik hozzá a pedagógusok –, hogy a Kölcseybe irányítják a város más általános iskoláiból is a tanulási zavarokkal küszködő gyerekeket, hiszen ennek az intézménynek a vezetői, pedagógusai már kimunkálták az ilyen tanulók oktatásának, nevelésének eredményes módszerét, amit ráadásul több mint egy évtizede alkalmaznak.
Az előterjesztés természetesen a közgyűlésen is óriási vihart kavart. A Fidesz képviselői szerint a javaslat nélkülözi a logikát, nem használ a gyerekeknek. A szocialisták a számokra figyelmeztettek; mit, miből, mennyiért? A szabad demokraták önálló véleményt nyilvánítottak. Volt, amiben az egyik, volt, amikor a másik politikai erővel értettek egyet, ugyanúgy találtak elutasítandó érvet mindkét vélekedéssel szemben. A döntés megszületett. Azt még nem tudni, nyert-e valaki.

Kiszáradt egy népszerű tó a Balaton mellett