A ló meg a szamár

„A szónokság szabad nép körében támadt, s szabad nép életéhez tartozik” – írja Kölcsey a Parainesisben. A dékánok – úgy hírlik – leszavazták a retorika tanítását a bolognai terv általános, úgynevezett értelmiségképző blokkjában (tudni kell, hogy jelenleg az ELTE Bölcsészettudományi Karán minden hallgató részesül retorikai képzésben, tehát nem csak a magyar szakosok). Mi történhetett? Talán nem tudják a dékánok, hogy az amerikai és a nyugat-európai egyetemeken reneszánszát éli a retorika tanítása? Talán nem is tudják, mi egy retorikai stúdium tartalma?

A. Jászó Anna
2005. 07. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán… Ezért az alábbiakban a retorika fontosságáról lesz szó. A Magyar Nemzet hasábjain sorozat foglalkozott a XXI. század nyelvészetével, de a retorika kimaradt, ezt a hiányt szeretném pótolni. Meg kell határoznunk a retorika fogalmát, valamint említenünk kell a retorikával kapcsolatos balítéleteket is.
Retorikájában azt írja Arisztotelész (Kr. e. 320 táján), hogy a retorika olyan kérdésekkel foglalkozik, amelyek minden embert foglalkoztatnak, hiszen mindenki megpróbálhat kijelentéseket indokolni és cáfolni, védekezni és vádolni. Azt is írja, hogy a retorika nem tartozik semmiféle külön tudományhoz, viszont minden tudománynyal kapcsolatban van. Vannak, akik ösztönösen jól bizonyítanak és cáfolnak, s vannak, akik tanulják és gyakorolják a retorika mesterségét, illetve művészetét. Mindkét út járható, ám az kétségtelen tény, hogy a retorika tanulmányozása és gyakorlása haszonnal jár, mai kifejezéssel azt mondanánk, hogy hasznos képességeket fejleszt. „Nyilvánvaló tehát, hogy a retorika nem egy meghatározott tárgykörhöz kapcsolódik, hanem olyan, mint a dialektika, és az is nyilvánvaló, hogy hasznos. Világos továbbá, hogy nem az a feladata, hogy meggyőzzön, hanem az, hogy feltárja minden téren a meggyőzés lehetséges módjait. Így van ez a többi mesterségben is.” Két szempontból fontos az a megállapítása, hogy a retorika „a meggyőzés lehetséges módjait” tartalmazza. Egyrészt a meggyőzés a beszéd célja, másrészt a retorikai tudáskészlet „menü”, amelyet a szónok ismer s az alkalomhoz illően használ fel. Analógiaként említhetjük akár a tanári mesterséget is: a tanárnak van szaktudása és módszertani tudása, amelyet az alkalomhoz illően használ fel.
Quintilianus Szónoklattanában (Kr. u. 90 táján) rövid meghatározást ad: a retorika a jó beszéd tudománya. A „jó” fogalmát azután megmagyarázza: szakmailag és erkölcsileg jó beszédről van szó, a szónok pedig csakis becsületes, beszédben jártas férfi lehet. A retorika az ókorban a felsőoktatás része volt – Iszókratész tette a felsőoktatás anyagává Kr. e. 393-ban –, ügyvéd-, diplomataképző stúdium, retorikai tanulmányokon nevelkedtek az állami tisztviselők.
Vannak olyan diszciplínák, melyek az évszázadok folyamán látványosan fejlődnek, gondoljunk csak a természettudományokra. Vannak azonban olyan diszciplínák, amelyeknek tökéletes rendszerük volt az ókorban, ilyen a filozófia és a retorika. Ezért jogos ma is az ókori retorika rendszeréről beszélni: tovább él a mai elméletben és gyakorlatban, hihetetlen mértékben átitatja az európai kultúrát ma is, ismeri el kétségei ellenére A régi retorika című tanulmányában Roland Barthes.
A klasszikus retorika négy tárgykörből építette fel rendszerét. Tartalmát képezte: a) a perbeszédek jogi szabályozása; b) a beszédfajták – törvényszéki, tanácsadó és bemutató – ismertetése; c) a beszédrészek megállapítása (bevezetés, elbeszélés, tétel és a tétel felosztása, bizonyítás, cáfolás, befejezés; esetleg kitérés); d) a szónok feladatainak leírása (feltalálás/invenció, elrendezés/diszpozíció, formába öntés/elokúció, memorizálás, előadás/pronunciáció). A formába öntés kapcsán meghatározták a három stílusnemet (egyszerű, közepes, fennkölt), valamint a stíluserényeket (egyszerűség, világosság, nyelvhelyesség, ékesség). Látható, hogy a retorika összetett tudomány/mesterség/művészet volt, beletartozott a nyelvművelés, a stilisztika, a beszédművelés és még sok egyéb terület. Számos más tudománnyal volt szoros a kapcsolata, így a filozófiával (benne a logikával és az etikával), a jogtudománnyal, a politika tudományával.
A retorikával kapcsolatosan mindig is voltak kétségek, ezeket nem hallgathatjuk el, hiszen ma is élnek, s befolyásolják az oktatásirányítókat és a közvéleményt. Az is tény, hogy az évszázadok folyamán a retorika tartalma sokat változott, s a változások nyomán számos balítélet született. A továbbiakban olyan problémákról lesz szó, amelyek befolyásolták a retorika sorsát: a retorika és a filozófia, a logika, a poétika, az iskolai gyakorlat, a lélektan viszonyát érintjük.
A retorika etikához való viszonya a kezdetektől ellentmondásos volt. A gondot az okozta, hogy ha a szó hatalmával élni lehet, akkor visszaélni is lehet vele, s a retorika etikátlan felhasználása miatt mindig voltak és vannak olyanok, akik elvetik a retorika egészét, holott csak a helytelen gyakorlatot kellene elítélniük. A szóval való visszaélés már a szofisták tevékenységével kapcsolatban is felmerült, elsősorban Platón dialógusaiban. A retorikát tanuló diák, Phaidrosz ezt mondja Szókratésznek: „Én bizony úgy hallottam, kedves Szókratész, hogy a jövendő szónoknak nem azt kell megtanulnia, hogy mi az igazságos valójában, hanem csak azt, hogy mi tűnik fel annak a tömeg előtt, amely ítélkezik; és azt sem, hogy mi a valóban jó és szép, hanem hogy mi látszik annak, mert erre támaszkodik a rábeszélés és nem az igazságra.” Szókratész válaszában nem mond ellent a diáknak, hanem a retorika jól bevált fogását, a fokozatos rávezetést alkalmazza a helyes gondolkodásra, és a mai olvasó számára is megdöbbentő igazságot mond ki: „Ha most már egy szónok, akinek fogalma sincs a jóról és a rosszról, kezébe kerít egy várost, amely ugyanilyen színvonalon áll, és azt próbálja meggyőzni, nem holmi szamarat dicsérve ló gyanánt, hanem a rosszat jó gyanánt, és minthogy tanulmányozta a tömeg nézeteit, rá is veszi, hogy rosszat tegyen jó gyanánt – mit gondolsz, milyen termést hoz a retorika ilyen vetés után?” Platón Phaidrosz című dialógusában egy retorika váza olvasható a retorika minden problémájával egyetemben; a szerző nem vetette el a retorikát, csak az etikátlan gyakorlatot, amely a rábeszélést (a mai szociálpszichológia szóhasználatával: a befolyásolást) tekinti céljának a meggyőzés helyett. Ezért helyezte el a retorika meghatározásában a „jó” jelzőt Quintilianus, hosszasan írva a szónok erkölcséről, s ez az oka, hogy szónoklattanát általános neveléstanná fejlesztette.
Az etikához való viszony mindig is foglalkoztatta a retorika tudományát. Babits például így ír róla 1909-ben fogarasi diákjainak: „De a szó hatalma azóta sem csökkent (ti. az ókori szónokok óta), mert a szóval a gondolat harcolt, s van-e hatalmasabb a gondolatnál? De jegyezd meg: csak a jó gondolat harcolhat jó szóval. Be tudsz-e bizonyítani valamit, ami nem igaz? Csak gyengeelméjűeknek. Rá tudsz-e bírni valamire, ami nem helyes? Csak gyenge jelleműeket. Az igazi szónok nem gyengeelméjű, nem gyenge jellemű hallgatóra számít. Nagy szónok nem lehet hamis ügy szónoka: tudatosan soha.” A XX. század második felében is felmerült a szónok és az ethosz problémája. Richard M. Weaver The Ethics of Rhetoric (A retorika etikája, 1953) című művében azt fejtegeti, hogy a retorikát csak az igazság kiderítésére szabad használni, s le kell leplezni a manipulációt és a demagógiát. A retorika tehát nem azonos a demagógiával, a manipulációval, bár tanítjuk a manipuláció fogásait, azért, hogy felismerjük őket.
Félelmetesek Platón szavai az azonos színvonalon álló hallgatóságról, s Babits is céloz a demagógia talajára, a gyengeelméjű, azaz műveletlen és a gyenge jellemű, azaz etika nélküli hallgatóságra. Az iskola felelőssége óriási e tekintetben.
A retorika viszonya a logikához érdekesen alakult az évszázadok folyamán. Az ókorban a logikai képzésre épült a retorikai képzés. A középkorban a retorika a hét szabad művészet rendszerében a triviumba kerül, az alsó szintbe, a stúdiumok sorrendje közismert: grammatika, logika, retorika. Az idők folyamán a bizonyítás és a cáfolás a logikai stúdiumba került, s a retorikában a stílus maradt, a kidolgozás (elokúció). A francia Peter Ramus 1555-ben írt nagy hatású Dialektikájában megszilárdította ezt a felosztást, s határozottan tanította, hogy a retorika csak az ékes beszéd tudománya. A nyugati szakirodalom Ramus tevékenységéhez kapcsolja a retorika átalakulását, ékesszólástanná válását. Ide vezethető vissza a hazai retorikák ékesszólástan címe (Szvorényi József, Laky Demeter). Ez az oka annak, hogy sokan ma is a retorika hallatán az ékes, ornátus beszédre gondolnak, valamiféle cifra ürességre. Természetesen a stílusnak nagy a szerepe az érvelésben, mégpedig az érzelmekre való hatásban, a jelenlévőség, a „láttatás” megteremtésében; a stílus a retorika szíve, ám lelke az érvelés.
Az már hazai sajátosság, hogy a pártállami időszakban a retorika a beszédműveléssel kapcsolódott össze, számos akkori retorikánkat nagyrészt beszédtechnikai gyakorlatok töltötték ki. (Pedig a szónoknak csak egyik feladata az előadásmód megtervezése.) Számos magyartanár a retorika fogalmát ma is a beszédműveléshez kapcsolja, vagyis a retorikát a beszédművelésre szűkíti le.
A retorika poétikával való szoros kapcsolatára már Quintilianus felhívta a figyelmet, azt fejtegetvén, hogy a retorikában megfogalmazott szabályok érvényesek az egyéb irodalmi műfajokra is. A középkor folyamán – mivel az ügyeket nem az agorán vagy a fórumon intézték, hanem a feudális udvarokban – a retorika nagy témája a levélírás lett. Az újkorban csatlakozott hozzá az esszé, s fokozatosan beépült anyagába a többi műfaj, elsősorban a prózai műfajok. A XVIII–XIX. századi brit retorikusok megerősítették ezt a szemléletet, különösképpen Hugh Blair edinburghi egyetemi tanárnak és szónoknak Lectures on Rhetoric and Belles-Lettres (Retorikai és szépirodalmi előadások, 1783) című hihetetlenül sikeres könyve, amelyet 1838-ban Kis János lefordított magyarra. A szabadságharc utáni retorikáink a prózai műfajok keretében helyezik el a retorikát, Acsay Ferenc retorikája A prózai műfajok elmélete címet viseli (1889), a Szörényi–Szabó-féle Kis magyar retorika még jobban tágítja a kört a verses műfajok felvételével (1988, majd 1997).
A retorika kiterjesztése a prózai műfajokra elfogadható, sőt szükséges, legalább két okból. A retorika szabályait ki lehet terjeszteni egyéb műfajokra, hiszen az író feladatai azonosak a szónokéival, azonosak az invenció, a szerkesztés és a stílus kérdései. Az is tagadhatatlan, hogy a prózai műfajok benyomulnak a szónoki beszédbe, hiszen egy beszédben is van elbeszélés, leírás stb. Addig, amíg vannak műfajok, és van konstrukció.
A retorika az Amerikai Egyesült Államokban kapcsolódik az iskolai fogalmazástanításhoz, azt is mondhatjuk, hogy a XIX. század második felétől kezdve fogalmazástanítássá vált. A több mint egy évszázados folyamatról Robert J. Connors Composition-Rhetoric című könyve számol be (1997). A rhetorical writing mindenki számára kötelező tantárgy az egyetemeken. Aki angolul publikál, tudja, hogy a tanulmányt szigorú szabályok szerint kell megírnia, betartva a szerkesztésre vonatkozó klasszikus retorikai szabályokat.
A retorika mindig szoros kapcsolatban volt a lélektannal, Arisztotelész Retorikájának második könyve modern lélektan, az érzelmek és a jellemek leírása, sőt ellentétpárokba állított rendszere, hiszen a szónoknak ismernie kell hallgatóságát, s az érzelmeknek és a jellemeknek megfelelően kell beszélnie. A retorikatörténet folyamán a brit retorika hangsúlyozta a lélektan fontosságát. Manapság a szociálpszichológia áll közel a retorikához. Adamik Tamás írja: „Ha tehát az ókori retorikát grammatikai természetűnek, az új brit retorikát lélektani természetűnek nevezik, akkor napjaink retorikáját szociológiai természetűnek kell tartanunk” (Retorika. Osiris, 2004, 150. o.).
A retorika tehát a meggyőzés lehetőségeit tárja fel, összetett tudomány. Az évszázadok folyamán részterületeire bomlott, a XX. század második felében – elsősorban a nyugati szakirodalom nyomán – helyreállt régi egysége és népszerűsége.
Mindebből még további két fontos következtetést vonhatunk le. A retorika és a szövegértő olvasás szoros kapcsolatban van egymással, azon egyszerű oknál fogva, hogy ha egy szöveget retorikai szabályok szerint hoztak létre, akkor megértésében segít a retorikai szabályok ismerete. A szövegértő olvasás afféle „fordított retorika”. A 33 téma a szövegértő olvasás fejlesztésére című könyvemben megkíséreltem alkalmazni a retorikai ismereteket a szövegértő olvasás tanításában. Megpróbáltam érzékeltetni azt a tényt, hogy az angolszász országokban erős a retorika tanítása. Az angolszász mintákat követő olvasástesztekben szereplő szövegek retorikai szabályok szerint vannak megírva, s megértésüket segíti a retorikai szabályok ismerete. Már csak ezért is alaposabban kellene nálunk a retorikát tanítani.
A retorikából az évszázadok folyamán kiszorult az érvelés. Nem véletlen, hogy a XX. század második felében a nyugati világban megújuló retorika – elsősorban a belga Chaim Perelman munkásságára hívom fel a figyelmet – az argumentációra összpontosított. A hazai retorikatanítás az érvelés tanításával lesz teljessé. A retorikába tartozik a stílus (benne a nyelvhelyesség), az előadásmód, a szerkesztés, de az érvelés is. A retorika tanítása ugyancsak nagy segítséget jelent az esszéírás tanításában. (A mostani érettségin érvelést kért az egyik feladat, vajon tanították-e?)
A retorikai érvelés gyakorlati érvelés, különbözik a logikai/matematikai érveléstől. Valószínűségi érvelésnek is nevezzük, mert nem abszolút, megtámadhatatlan igazságokon, axiómákon nyugszik, hanem valószínű igazságokon, amelyeket a közvélemény ismer és elfogad. Megvan a kidolgozott rendszere (a pilléreket említem: Arisztotelész, Toulmin, Perelman, Corbett és Connors, Robrieaux, Plett).
Mit tanítunk az érvelésről? Először is retorikán kívüli és retorikán belüli bizonyítékok vannak. A retorikán kívüli bizonyítékok a szónoktól függetlenül léteznek, nem a szónok találja ki őket, ezek általában tekintélyérvek. A retorikán belüli érveket maga a szónok hozza létre, mégpedig logikai, etikai és pszichológiai érveket.
Honnan merítjük az érveket? Általános és speciális érvforrásokat különböztetünk meg. A speciális érvforrások a beszédfajták érvforrásai, jellemek és egyéb tényezők. Az általános érvforrások (retorikai közhelyeknek, toposzoknak is nevezik őket) a genus, a felosztás és az osztályozás; a hasonlóság, a különbség és a fokozatok (valamint a példa, a modell és az analógia); az ok-okozati viszonyok, az ellentétek és az ellentmondások; a lehetséges és a lehetetlen, valamint a múlt és a jövőbeni tények körülményei. A retorikák tárgyalják az érvforrások logikai és retorikai megoldásait, a retorikai megoldások szabadabbak, teljesebbek és ékesebbek.
Mivel a retorikai érvelés valószínűségi logikán nyugszik, vannak erős és gyenge érvek. A definíció erős érv – sokak szerint a legerősebb –, gondoljunk arra, hogy a perben a bűntényt pontosan kell definiálni, s az ítéletet is pontosan kell indokolni; a jól szerkesztett ismeretközlő szöveg definícióra épül; a politikusnak is definiálnia kell a tárgyát (mennyit szenvedünk attól, hogy nem tudjuk, miről is van szó, vagy ha két malomban őrölve elbeszélnek egymás mellett; vagy milyen hasznos, ha felismerjük a szándékos mulasztást, a manipulációt). Az analógia gyenge érv, tulajdonképpen nem bizonyít semmit, ám szemléletessége folytán nagy az érzelmi hatása: elképzelteti, jelenlévővé teszi a távoli vagy az elvont dolgokat. A retorika tanításakor sorra vesszük a különféle érveket, tárgyaljuk a XX. század második felében kifejlesztett érvelési technikákat, az érvelési hibákat, valamint a szándékos érvelési hibákat, vagyis a manipulációt (nem azért, hogy alkalmazzák, hanem hogy felismerjék őket).
A fentebb előadott ismereteknek több tanulságuk is van. Fontos volna a retorikát tanítani, mégpedig a maga teljességében, ahogyan a klasszikusoktól örököltük, ám megújítva, beépítve a XX. század második felében kiépült nyugat-európai és amerikai elméletet és gyakorlatot, mai életünkre alkalmazva.
A retorika segíti a szövegértő olvasás és az esszéírás tanítását, közvetve segíti az új típusú érettségit (akár megmarad, akár nem az érettséginek ez a sokat vitatott formája, a szövegértő olvasás és az esszéírás tanítása mindenképpen hasznos). A retorikának általános képző, képességfejlesztő hatása van. Az általános érvforrások olyan gondolkodási műveletek, amelyek a tanulást segítik. (Megjegyzem, nagyon helytelen, sőt káros a nyelvtan tanításából a gondolkodási műveletek, többek között a definíciók száműzése.) A mai világ embere ki van téve az erőszakos és elvtelen befolyásolásnak, s csakis művelt és etikus polgár tud a saját elvei szerint élni és dönteni. Erre is megtanít a retorika. Aktuálisabb, mint valaha.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.