A pincefestő

Lugas

Ambrus Lajos
2005. 07. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különös terrénuma a dokumentációnak az akvarellfestés – archivál, és mellette nyújt valamilyen esztétikai többletet. Pedig művelője bevallottan nem akar „művészkedni”, inkább csak rögzíteni, helyzetbe hozni, nézőpontot adni. Esetleg emlékeztetni. Azzal a ráadással kecsegtet: elképzelheted a legnehezebbet, magát az időt; azt, amit megjelenítek – régmúltat, tegnapot, a ma reggeli fényeket.
Vagyis az akvarellen, kidolgozatlansága, jelszerűsége ellenére meg lehet érezni akár régi vágyakat is – a mi esetünkben azt, amelyről bölcs, érett férfiak szoktak beszélni. A sztoikus írók például. Akik közül néhányan, ha másként fogalmazva is, de azt mondják, így mondják, kellő nyomatékkal és illő pátosszal: „ha megöregszem, pincét akarok”. Nem pénzt, hatalmat vagy sikert kívánnak maguknak, még csak nem is hírnevet az örökkévalóságban – egyszerűen csak szőlőt és pincét. Ahová kiballaghatnak, és a fehérre meszelt falak előtt egy kőasztalnál üldögélhetnek. A diófa lombjai alatt az élet és a halál ezernyi fénytérképéről elmélkedhetnek. Én magam sokszor láttam szőlőhegyeken, főleg az elhagyatottakon az éppen így vizionált képet: ül moccanatlanul a pincéje előtt egy idősebb férfiú, keze a pohár mellett nyugszik, de az ő jelene inkább már valami távoli, zeuszi magányban ölt testet. Krúdy-Szindbád is akkor beszél róla, amikor azt mondja: ott a vérvörös és sötétkék szőlők közt, az asztal kőlapjára támaszkodva mindent meg kell tudni, ami fáj az embernek, s mindent kissé el is kell felejteni ahhoz, hogy írni, beszélni, festeni tudjunk róla.
Káldy Lajos pincefestő. Nyolcvankét éves – azt korábban is pontosan tudtam róla, hogy „szépen” fest, meg hogy lényegében rajztanár (pár évig egy helyen tanítottunk; az iskola szocialista nagy iskola volt, mi meg, ahogy mondani szokás, „elmentünk egymás mellett”), de öregkorára azt látom, hogy „megjött az esze”. A nyolcvanas évektől ugyanis a szőlőhegyi pincék festésére adta a fejét, méghozzá szisztematikusan – klasszikus plein air, mint a jó XIX. század vége felé –, csak nem fehér vászonöltönyben, szalmakalapban és művészhajjal felbukkanva némely festői faluvégen. Vagy negyed százada egyszerűen úgy vette nyakába a hazai szőlőskerteket, mint egy régi vándorfestő, mert ahol érdekes, értékes pincét látott – nekifogott. Kipakolt, felállította állványát, színeket kevert, és hihetetlenül gyorsan dolgozni kezdett. Így utazta be az ismertek közül Tokajt és Villányt, a Somlót és Pannonhalma környékét. De megfordult Etyeken, a Balaton-felvidéken, a vasi hegyháton és Ságon s több, ma már alig jegyzett szőlőtermő helyen is. (Sajnos az én kiváló szőlőhegyemet, a Hegyes-Kis-Somlyót enyhén szólva hanyagolta. Mondtam is neki, nem írok előszót a napokban elkészülő reprezentatív albumához, ha a Kis-Somlyó szent szőlőhegye valami időszaki szürkevakság miatt nem fér be a kis kötetbe. Jött is, és Bejczi Jóska barátomék egyszerű, öreg pincéjét le is föstötte. A Berzsenyi-pincével másodszorra sem boldogult; hol nem volt jó a fény, hol meg túl éles napsütést fogott ki.)
Festményein nincs ember. Nincs, mert jelenlétét nem tartja fontosnak, mert akkor másról szólna a története. Nem erre figyel. Ő: pincefestő. S mint ilyen, sajnos már nem az idill piktora – noha az országban valaha mindenfelé szebbnél szebb szőlőskertek érték egymást –, inkább a zord pusztulásé. A haldokló vidéké. Azzal kell dolgoznia, ami van – az elvadult, lerobbant szőlőhegyek dokumentációját végzi. Ahol leginkább olyan a látvány, amilyet a poéták is eldaloltak már: „Eldobott korsók / kidőlt hegyi szolgák, / itt-ott a gazból / arcukat kidugják. / Tört prések. Elmaradt / küllők az útban. / Rom mögött a szilvát / örökzöld befutja” – írta a szőlőkultúra süllyedését a magyar „waste land”-ek költőjeként Takáts Gyula a Balaton-felvidéki pincéje mellől – még a hetvenes években. Nem változott azóta semmi, sőt inkább visszafordíthatatlan romlást észlelhetünk. Káldy Lajos viszont festőkészletével a hóna alatt továbbra is dacol az egyre inkább dzsungelbe, gazba forduló hegyekkel, ahol az erdők a hegytetőkről úgy indulnak neki, mint Shakespeare Macbethjében, aztán a tikkasztó napsütéssel, amely rögtön felszárítja a festéket és sok egyéb mai nyavalyával. Ő a régi szőlőhegyi élet egyre halványuló patriarchális nyomait keresi.
Munkáiban leltározza nekünk a múltat, a legszívesebben és legihletettebben azokat a régi zsúptetős pincéket, amelyek főleg Nyugat-Magyarországon voltak divatosak. S amelyek a szerző szülőföldjéhez, a mesés nevű Csipkerekhez kötik. És környékéhez, Petőmihályfához, Döbörhegyhez, Egervölgyhöz, Alsóújlakhoz, Oszkóhoz – ahol legelőször készítette munkáit. Azokhoz a boronás, zsúpos hegyi pincékhez, amelyekből ma már alig látni; pedig amíg rozsot termesztettek, mindenfelé népszerűek voltak. (Itt-ott azért próbálkoznak a termesztésével, például az oszkói hegypásztorkör.) De a klasszikus magyar szőlőhegyi tájkép örökre eltűnt. Zsebkendőnyi területekre parcellázott szőlőhegyeinken leginkább üdülőtelkek sorakoznak riasztó, siralmas víkendházakkal, ahol a szőlőket indulásból kivágják, s itt-ott legfeljebb romhalmazok emlékeztetnek hajdani pincesorokra. Az utolsó, még fellelhető, de holnapra végleg eltűnő tanúkat gyűjtötte kötetbe a pincefestő Káldy Lajos.
De nem úgy mérte fel ezt a világot, mint egy néprajztudós, vagyis nem készített alaprajzokat, nem rendszerezte, helyezte őket típusokba és osztályokba. Inkább a lényeget fogta meg – a látványt, a környezetet, az archeológiát. Az istállós, L alakú, hajdani gazdag pincék nyomait, ahová még a jószágot is felhozták, amikor a falu még képes volt megtartani népességét; aztán némely lyukpincéket, Kőszeg, Sopron környéki házi pincéket vagy szebb tolnai pincecsoportokat. A páratlan Balaton-felvidéki nemesi-paraszti présházakat gyönyörű bolthajtásaikkal. Aztán ráadásként nemes fából faragott sajtókat is (a XIX. századra a sajtók térnyerése kiszorította az addig hagyományos taposásos lényerést); bálványpréseket, billenős préseket, kősúlyos gúzspréseket, gyönyörűen díszített ikerorsós préseket.
A pincékről nem mond újat, de nem is igen lehet – a népi építészet kutatói jól végezték dolgukat. Különben egyik klasszikus írónk valaha a szőlészeti-borászati fénykorban, még a filoxéravész előtt megírta a lényeget. „A pince két részből áll. A belső pince kőboltozat. Ebben a boroshordók állnak. Asszonynak, idegennek, gyereknek, házi ebnek itt nincs mit keresnie. Ide csak a gazda jár s felnőtt fia. A külső pince földes épület. Ebben áll a sajtó, a kád s az összes szüretelő szerszám. A gazda ide hozza ki a bort a belső pincéből, s itt kínálja jó szívvel, szeretettel, vidám orcával.” Eötvös Károly XIX. századi szövege minden fontos tudnivalót elmond a Kárpát-medence pinceépítészetéről. Káldy Lajos, a pincefestő ennek a pusztuló világnak járt utána, örökítette meg, s „kínálja jó szívvel, szeretettel, vidám orcával”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.