A Zöld Pardontól a Pótkulcsig

Romkocsmatúrát csak nagyon indokolt esetben szabad a Zöld Pardonban kezdeni. Például akkor, ha a Quimby játszik, vagy akkor, ha az ember pontosan tudni akarja, hogy miért menekül a Zöld Pardon-féle helyekről a Tűztérbe (képünkön), a Pótkulcsba vagy a Szimpla-kertbe.

Péntek Orsolya
2005. 07. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Quimby játszott. Ezért az ember hajlandó volt bedobni a Zöld Pardonba való bejutáshoz a százforintost, ahol – nyilván a retró jegyében – az egykori metróéhoz hasonlatos beengedőkapukat építettek. Még ezt is el lehetne viselni, ha nem a város legegysejtűbb biztonsági őrei noszogatnának közben befelé, akik, miközben kigyúrt állkapcsukkal őrlik a rágót, nagyon szeretik éreztetni a hatalmukat, főleg akkor, ha nem szükséges. „Mitő’ vagy így lelassulva? Húzzá’ má’ befelé, ’götted ott a sor” – csámcsogja egyikük az előttünk álló arcába, holott épp a kapuk és a kötözködésük miatt ekkora a sor. Ahogy vége a koncertnek, jobb azonnal eltűnni ebből az álhangulatból.
És továbbmenni a Szimpla-kert felé, a Kazinczy utcába, valamelyik hídon lassan átbandukolva, hogy kipihenjük a nincs pardon kivagyi hülyeséget.
A Szimpla-kert ugyanis egészen más. Hiába kell éjfélkor zárnia, makacsul ragaszkodik hozzá egy korosztály, amelyiknek már tényleg nem lehet előírni, hogy kit szolgáljon a lelkiismerete. Ez a korosztály már tisztában van azzal, mit jelent a civil szerveződés, és nem vár arra, hogy valakik folyton megmondják, mit szeressen. Helyeket teremt magának, málladozó házak belső udvaraiban, és programokat szervez a romkocsmákban, kör-e-mailt küld, hogy hol van szükség munkáskézre udvart pucolni, pakolni, helyet csinálni a kultúrának. A romkocsmákban ugyanis valódi kultúra van. Olyan film, zene, színház vagy épp kiállítás, ami – miután Magyarországon nem létezik sem alapítvány, sem pályázati rendszer, sem alap, amely a fiatal művészeket támogatná (az egykori Fiatal Művészek Klubja ma már kultúrtörténeti fejezet, bedarálta az érdek és a kapzsiság) – épp itt kap teret.
Ez a korosztály, mert nem tehet mást, köszöni, megoldja a dolgait, és ha piszkálják, legfeljebb odébbáll.
Éjfélig, amíg nyitva lehet a hely, ül a Szimplában, aztán átgyalogol vagy átbringázik a West Balkánba, a Corvin mozi mögé, ahol benőtte a tűzfalakat a zöld. A West Balkan afféle nyugodt és megfizethető hely, talán éppen ezért vannak estéről estére ennyien, ki biciklivel, ki babakocsival jön – viszont amikor a tömeg eléri a kritikus, négy ember per négyzetméter arányt, már kevésbé tűnik elviselhetőnek a narancssárga lampionokkal bevilágított udvar. Tovább lehet menni. A kijáratnál festett térkép igazít el, bejelölve rajta a többi romkocsma, mert együttműködnek, a törzsközönségük úgyis ugyanaz, csak épp ahogy alakul az elférhetőség meg a program, mindenki épp egy másikba tart.
Mi a Tűzoltó utcai Tűztér kocsmába, amely ebben a műfajban az egyik legtökéletesebb alkotás, és reméljük, hogy ez most már tényleg nem fog zavarni sem lakókat, sem érdekeket, és nem szemeli ki a helyet magának egyetlen bank, plaza vagy irodaház-beruházó sem. A Tűztér mellett működő Tűzraktár független kulturális központként határozza meg magát. Egy hatalmas gyárlabirintusba vette be magát, hihetetlen hely, kidőlt-bedőlt lépcsőkkel, óriási, üres és sötét csarnokokkal, rejtélyes ablakfülkékkel, ezekben órákig lehet beszélgetni, míg kint, az udvaron teljes gőzzel dolgoznak a pultosok. Bár a vendéglátóegységet egy másik csoport üzemelteti, a kultúrközpont és a kocsma szemmel láthatóan szerves egységben létezik. A helyiségben egyetlen fa van, az egyik emeleti ablakból bólogat kifelé, mintha nyugtázná, hogy rendben van. Ez a hely nagyon rendben van. A falon pörög a némított film, hetvenes évek, talán Bruce Lee. Zene, nem túl hangosan. A pultnál Budapest legszebb pultoslánya, aki egyes férfi vendégek szerint ufó, mert a Földön ilyen nő nincs; mosolyog rajta, és pontosan ismeri az összes fröccsfajta elnevezését.
Ha az ember elindul a pulttól, és balra tart, és közben nem esik át a lépcső mellé helyezett kivilágított objekten, néhány ajtóhajlaton a koncertterembe jut. Lent lézengők; az együttes megpróbálja, de a hangosítás borzalmas. A fentebbi szinteken színházi előadás készül. Minden lépcsőn két gyertya világít, százvalahány gyertya szórja a fényt a sötét falra, és vezet a fény felfelé, ott már határozottan úgy érzi az ember, hogy mégiscsak sikerült, hogy megvan a titkos hely, amire gyerekkora óta vágyott, a hely, ahol nem érvényesek az értelmetlen szabályok, ahol védve van, mert itt csak a zene, a tánc, a szó, a szín hatalma érvényes, meg a pillanaté, amikor összeütődik a sötétben egy-egy váll vagy könyök. „Szeretem ezt a helyet” – szakad ki valakiből, de az arcát nem látni. Szeretjük ezt a helyet, és ősszel, ha a kitörött ablakokon áthúz majd a szél, és fagyos lesz az udvar kint üldögélni, talán megfordul az üzemeltetők fejében, hogy meg kellene próbálni a téliesítést.
Hazafelé persze be kell nézni a Pótkulcsba a Csengery utcában. Kis, hangulatos udvar, zsebkendőnyi kerttel, olyan „még egy fröccsös” kocsma. Népzene szól, élő magyar népzene, a zenészek húzzák, és pörögnek a párok, farmerben, éjjel a Belváros közepén, mert a romkocsmakultúrába minden belefér.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.