Bezárt az Ikarus szegedi üzeme

Tegnap bezárt az Ikarus Szeged Alkatrészgyártó Kft. üzeme. A 156 dolgozó utcára kerül, végkielégítésük és elmaradt bérük kifizetése bizonytalan.

Haág Zalán
2005. 07. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint három évtizeden át járultak hozzá alkatrészeikkel az Ikarus buszok gyártásához a Tisza-parti cég elődvállalatai. A rendszerváltás előtt hatszáz alkalmazottja volt a szegedi vállalatnak. A cég legújabb formában tizenkét éve jött létre: 1993-ban alapította az Ikarus Szegedi Alkatrészgyártó Kft.-t egyszemélyes tulajdonosként az Ikarus Járműgyártó Rt. A kft. által gyártott alkatrészek iránt volt kereslet: a budapesti NABI Rt.-nek és a székesfehérvári Ikarusbusnak autóbusz-alkatrészeket, Németországba Mercedes teherautókhoz ajtókat, BMW motorkerékpárhoz kiegészítő alkatrészeket, míg Franciaországba palackfúvó gépekhez elektromos szekrényeket gyártottak. Ám az önálló gazdasági társaságként működő szegedi cég az utóbbi időben adósságokat halmozott fel, a géppark korszerűsítésére nem jutott pénz. Mostanra odáig jutottak, hogy a kft. nem tudta fizetni az általa használt ingatlanok alapján az anyacégnek járó bérleti díjat. A tulajdonos Ikarus Holding Rt. ezért kezdeményezte a szegedi cég felszámolását. A pórul járt dolgozók – többségük harminc-negyven éve ugyanitt dolgozik – úgy látják: lehetett volna nyereségesen működtetni a céget, hiszen jelenleg is vannak érvényes megrendeléseik, s ezek számát lehetett volna növelni. Az Ikarus Holding számára azonban kifizetődőbbnek látszik, ha a raktárakat, üzemcsarnokokat bérbe adja más vállalkozásoknak.
– A felszámolásra ítélt cégtől 156 ember kerül az utcára, akiknek kétharmada szegedi, a többiek a környező kistelepülésekről ingáztak – mondta lapunknak Fonyó János, a helyi szakszervezet és üzemi tanács vezetője. – Többségüknek nem lesz esélyük Szegeden és környékén vasipari üzemnél elhelyezkedni, hiszen az ilyen jellegű vállalatok szinte teljesen eltűntek a térségből. Bár az Ikarus Holding megtehetné, hogy átveszi a dolgozókat – mint ahogyan a budapesti vagy székesfehérvári leányvállalatainál történt –, s kifizeti a nekik járó juttatásokat, mégis inkább a felszámolást választják – mondta keserűen az érdekvédő. Így az elmaradt és ezután járó bért, majd a felmondást követően a végkielégítést majd az állam fizeti ki a bérgarancia-alapból, ami fél évbe is telhet. – És addig miből éljenek meg a családok? – teszi fel a költői kérdést Fonyó János. A dolgozók a baloldali városvezetéstől is segítséget kértek, választ azonban eddig nem kaptak.
Információink szerint az Ikarus Holdinghoz tartozó egyik székesfehérvári cég már tárgyalt negyven-ötven jelenlegi dolgozóval, akiket egy újonnan létrehozandó kft. újra foglalkoztatna – ugyanitt. Arról azonban, hogy ez a kisebb csoport csak a jelenlegi, „élő” megrendeléseket végezné el, vagy hosszabb távú célja van velük az Ikarus-cégcsoportnak, a munkások sem tudnak semmit.
A mostani elbocsátások korántsem egyedülállóak a dél-alföldi városban. Legutóbb a Pick Szeged Rt. jelentette be, hogy elküldi hetvenhét dolgozóját, míg csütörtökön a szegedi Kossuth Nyomda dolgozói léptek – immár másodszor – sztrájkba bérük elmaradása miatt. Könnyen elképzelhető, hogy a Csongrád megyét sújtó gazdasági válság következő áldozata ez a cég lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.