Több mint három évtizeden át járultak hozzá alkatrészeikkel az Ikarus buszok gyártásához a Tisza-parti cég elődvállalatai. A rendszerváltás előtt hatszáz alkalmazottja volt a szegedi vállalatnak. A cég legújabb formában tizenkét éve jött létre: 1993-ban alapította az Ikarus Szegedi Alkatrészgyártó Kft.-t egyszemélyes tulajdonosként az Ikarus Járműgyártó Rt. A kft. által gyártott alkatrészek iránt volt kereslet: a budapesti NABI Rt.-nek és a székesfehérvári Ikarusbusnak autóbusz-alkatrészeket, Németországba Mercedes teherautókhoz ajtókat, BMW motorkerékpárhoz kiegészítő alkatrészeket, míg Franciaországba palackfúvó gépekhez elektromos szekrényeket gyártottak. Ám az önálló gazdasági társaságként működő szegedi cég az utóbbi időben adósságokat halmozott fel, a géppark korszerűsítésére nem jutott pénz. Mostanra odáig jutottak, hogy a kft. nem tudta fizetni az általa használt ingatlanok alapján az anyacégnek járó bérleti díjat. A tulajdonos Ikarus Holding Rt. ezért kezdeményezte a szegedi cég felszámolását. A pórul járt dolgozók – többségük harminc-negyven éve ugyanitt dolgozik – úgy látják: lehetett volna nyereségesen működtetni a céget, hiszen jelenleg is vannak érvényes megrendeléseik, s ezek számát lehetett volna növelni. Az Ikarus Holding számára azonban kifizetődőbbnek látszik, ha a raktárakat, üzemcsarnokokat bérbe adja más vállalkozásoknak.
– A felszámolásra ítélt cégtől 156 ember kerül az utcára, akiknek kétharmada szegedi, a többiek a környező kistelepülésekről ingáztak – mondta lapunknak Fonyó János, a helyi szakszervezet és üzemi tanács vezetője. – Többségüknek nem lesz esélyük Szegeden és környékén vasipari üzemnél elhelyezkedni, hiszen az ilyen jellegű vállalatok szinte teljesen eltűntek a térségből. Bár az Ikarus Holding megtehetné, hogy átveszi a dolgozókat – mint ahogyan a budapesti vagy székesfehérvári leányvállalatainál történt –, s kifizeti a nekik járó juttatásokat, mégis inkább a felszámolást választják – mondta keserűen az érdekvédő. Így az elmaradt és ezután járó bért, majd a felmondást követően a végkielégítést majd az állam fizeti ki a bérgarancia-alapból, ami fél évbe is telhet. – És addig miből éljenek meg a családok? – teszi fel a költői kérdést Fonyó János. A dolgozók a baloldali városvezetéstől is segítséget kértek, választ azonban eddig nem kaptak.
Információink szerint az Ikarus Holdinghoz tartozó egyik székesfehérvári cég már tárgyalt negyven-ötven jelenlegi dolgozóval, akiket egy újonnan létrehozandó kft. újra foglalkoztatna – ugyanitt. Arról azonban, hogy ez a kisebb csoport csak a jelenlegi, „élő” megrendeléseket végezné el, vagy hosszabb távú célja van velük az Ikarus-cégcsoportnak, a munkások sem tudnak semmit.
A mostani elbocsátások korántsem egyedülállóak a dél-alföldi városban. Legutóbb a Pick Szeged Rt. jelentette be, hogy elküldi hetvenhét dolgozóját, míg csütörtökön a szegedi Kossuth Nyomda dolgozói léptek – immár másodszor – sztrájkba bérük elmaradása miatt. Könnyen elképzelhető, hogy a Csongrád megyét sújtó gazdasági válság következő áldozata ez a cég lesz.

Kiderült, miért látogatott Pécsre Orbán Viktor