Holnap indul a Discovery űrrepülőgép

Ha minden a tervek szerint halad, akkor holnap, magyar idő szerint 20 óra 51 perckor felemelkedik a Discovery űrrepülőgép a floridai indítóállványról. A Columbia tragédiája után majdnem két és fél évnyi szünet ér véget, amikor szerdán este a megmaradt flotta legidősebb tagjával tér vissza a NASA a világűrbe. A Discovery nagy mennyiségű utánpótlást szállít majd a Nemzetközi Űrállomásra, de a repülés fókuszában az új biztonsági intézkedések, javítások, módosítások lesznek, beleértve az új ügyeleti rendszert és a három űrséta idején végrehajtandó külső szemlét is.

Schuminszky Nándor
2005. 07. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azt hiszem, jó döntés volt – mondta Eileen Collins parancsnok, amikor a Discoveryt májusban visszavitték a szerelőcsarnokba, hogy a külső, nagy hajtóanyagtartályt kicseréljék a szigorúbb biztonsági intézkedéseknek jobban megfelelő példánnyal. Az új tartály fűtésrendszere, hőtervezése olyan, hogy a lehető legjobban megakadályozza a szuperhideg hajtóanyag betöltése utáni külső jégképződést, valamint a szigetelőanyag darabjainak leválását. A technikai javítások mellett a Columbia tragédiáját vizsgáló bizottság (CAIB) nemcsak a NASA-t bírálta keményen, hanem reformintézkedésekre is kötelezte az űrhivatalt: az „ahány műszaki mulasztás, annyi baleset” helyére a „csökkentsd a kockázatot” elmélete lépett. Egyúttal kötelezték a NASA vezetőit, hogy fokozottabban vegyék figyelembe a mérnökök, technikusok esetlegesen ellentmondó véleményeit, amelyeket eddig – sok esetben – meg sem hallgattak.
Az új mérési-ellenőrző rendszer legfőbb céljaként a „fürgébb adatszerzést” jelölte meg John Muratore, a Shuttle System mérnök-menedzsere, vagyis az űrhajósoknak és a földi személyzetnek minél hamarabb tudomást kell szerezniük „a repülést veszélyeztető gondokról”. A jobb megfigyelhetőség érdekében a NASA lemondott az éjszakai indításokról, ezzel szemben viszont új kamerákat helyeztek el az indítóállvány közelében. Ezek a kamerák egészen a nagy hajtóanyagtartály leválásáig, azaz a start utáni nyolcadik percig követik az emelkedő űrrepülőgépet.
Ha a veszélyesnek ítélt hiba a Föld körüli pályán következik be, akkor két űrhajós léphet ki a világűrbe az új javító szerszámkészlettel, és adott esetben a sérült hely szigetelését is el tudják majd végezni. A mostani 12 napos repülés alatt három alkalommal tartanak űrsétát az amerikai Stephen Robinson és a japán Nogucsi Szoicsi részvételével. A kéttagú brigád mindenképpen elvégez egy tesztjavítást a világűrben, és a munkadarabot vissza is hozzák a Földre, hogy az eljárás és technika sikerességét – vagy sikertelenségét –, tapasztalatát, az esetleges változtatások szükségességét kiértékelhessék. A kanadai építésű robotkart kétszeresére hosszabbították meg, hogy kamerával és lézertechnikával milliméterről milliméterre átvizsgálhassák az űrrepülőgép eddig még optikai eszközökkel is hozzáférhetetlennek ítélt részeit. Ebben a munkában az ISS személyzete is fotózással segítséget tud nyújtani a Discovery űrhajósainak a két jármű összekapcsolása előtt.
Az ISS egyfajta mentőszigetet is jelent a bajba jutott űrrepülőknek, mert a tartalékgép megérkezéséig kikötve maradhat az űrállomáson, és a bővített létszámú személyzet – a sok jó ember kis helyen is elfér jelszó jegyében – igen szorosan, de biztonságban várhatja meg a mentést.
„Az űrrepülésnek mindig lesz kockázata, de ezt a rizikót most a minimálisra csökkentettük” – jelentette ki Wayne Hale, a Shuttle-program helyettes vezetője. „Ha nem tudjuk a hibát kijavítani, a személyzet mentési esélyei jónak mondhatók.” A kijelentést alátámasztja, hogy a 2010-ben „nyugdíjba vonuló” űrrepülőgépek addig sem végezhetnek önálló programot, feladatuk a Nemzetközi Űrállomás továbbépítésére és annak ellátására korlátozódik.
Az STS–114 jelzésű misszió az ISS program LF–1 repülése. (Logistics Flight–1-es ellátórepülés). A külső Control Moment Gyroscopok (mechanikus helyzetszabályozók) közül az egyik hibásat kicserélik majd. A Discovery a Raffaello modult (űrlaboratóriumot) és az External Stowage Platform 2-es számú egységét (az ISS egyik építőelemét) viszi fel az űrállomásra.




A menetrend (magyar idő szerint)

Start: július 13., 20.51.
Összekapcsolás: július 15., 17.27.
Három űrséta: július 17., 19. és 21.
Szétkapcsolás: július 23., 14.23.
Leszállás: július 25., 16.01.
Űrrepülési idő: 283 óra 10 perc.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.