Politikai támadást lát az egyház

A szakmai egyeztetést és a politikai elfogulatlanságot kérte számon az oktatási tárcán a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia titkára, aki szerint a koalíciós oktatáspolitikusok meghurcolták a sajtóban az egyház nevét egy rendelettervezet véleményezése miatt. Veres András püspök kiemelte: az egyház nagy figyelmet fordít a fogyatékos és hátrányos helyzetű gyermekek kibontakoztatására, míg a tárca nem biztosít forrást a túlzó elképzeléseihez.

Joó István
2005. 07. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pénteken kezdődött az oktatási tárca és a püspöki konferencia közti vita, amikor nyilvánosságra került a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) levele, amely a minisztérium egy tervét véleményezte. Az elképzelés kérdéses része a szociálisan hátrányos helyzetű, illetve kevéssé fejlett tanulók képességkibontakozásáról szól, s arra a következtetésre jut: e gyermekek nevelése a többi tanulóval együtt folyjon. A püspökkari levél óvott az erőltetett integrációtól, megállapítva: „az egyéni fejlesztési tervek alapján haladó és fejlődő tanulók számára meg kell találni a fejlesztés megfelelő módját, ami nem feltétlenül az integráció”. Ez felháborodott nyilatkozatokat váltott ki Magyar Bálint oktatási miniszterből, Korózs Lajos szociális államtitkárból és Vekerdy Tamás liberális oktatási szakemberből. Magyar a tegnapi kormányszóvivői tájékoztatón megismételte nézetét: előítéletesnek, megbélyegzőnek és kirekesztőnek tartja az MKPK véleményét.
Veres András püspök tegnapi tájékoztatóján elmondta, különös, hogy bár számtalan szervezetet kértek véleményezésre, amelyek közül sokak az egyházéval hasonló állásponton vannak, egyedül az ő levelükből szivárogtattak ki részleteket. Az MKPK titkára hangsúlyozta: nem vádolható az egyház azzal, hogy ellenzője lenne az esélyegyenlőségnek: igen sok intézményt tartanak fenn szociálisan hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű gyermekeknek. Továbbá 25 közoktatási intézményben folyik olyan integrációs nevelési kísérlet, amelyet a szaktárca előnyben részesít. Ezenfelül az egyház hagyományos iskoláiban a gyermekek 44 százaléka szociálisan hátrányos helyzetű, ez az önkormányzati iskolahálózatban 18,5 százalék.
Veres szerint a rendelettervezettel az a baj, nyoma sincs benne annak, hogy a gyermekek integrációjának a kiterjesztéséhez anyagi, eszközbeli és személyi többletfeltételeket kívánna juttatni a törvényalkotó. – Az az érzésünk, hogy a tárca mindössze szabadulni akar a kisegítő iskoláktól – jelentette ki. Hozzátette, a fogyatékos gyermekek esetében személyiségromboló volna, ha megfelelő felkészítés és támasz nélkül kerülnének be az egészséges gyermekek közé, mert örökös kudarcélménynek volnának kitéve. Másfelől az egészséges gyermekeknek is joguk van a teljes értékű neveléshez, nem szabad lejjebb szállítani a pedagógiai igényeket.
Az oktatási tárca sajtóosztálya arra a feltételezésre, hogy nem rendelnek feltételeket elképzeléseikhez, felsorolta az integrált oktatás megteremtése céljából tett intézkedéseiket a képességkibontakoztató normatíva bevezetésétől az Országos Oktatási Integrációs Hálózat szakmai segítségnyújtásáig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.