A második séta a kozmoszban

Megkezdte tegnap negyvennyolc órán belüli második űrsétáját a Discovery amerikai űrrepülőgép két asztronautája. A japán Nogucsi Szoicsi és az amerikai Stephen Robinson közép-európai idő szerint nem sokkal délelőtt tizenegy óra előtt lépett ki a kozmoszba, félórás késéssel az eredeti időponthoz képest. Hatórás űrbéli szerelőmunkájuk során kicserélték a Nemzetközi Űrállomás (ISS) egyik három éve meghibásodott, háromszáz kilogramm tömegű giroszkópját. Ezek a szerkezetek az ISS pályahelyzetét stabilizálják.

Schuminszky Nándor
2005. 08. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint azt a Moszkva melletti repülésirányító központban (CUP) működő NASA-képviseleten közölték, a japán Nogucsi Szoicsi és amerikai társa, Stephen Robinson második űrsétájuk alkalmával felszerelték a Discovery által az ISS-re szállított giroszkópot. Az űrhajósok és az új alkatrész mozgatását segítő vezérlőt James Kelly és Wendy Lawrence kezelték. Az űrrepülőgépen érkezett, az űrállomás térbeli helyzetét stabilizáló pörgettyűs berendezés egy 2002 júliusában elromlott példányt pótol majd. Jelenleg az űrállomást a három másik giroszkóp és a Zvezda orosz modul segítségével tartják helyes irányban, és a napelemek megfelelő működéséhez, illetve bolygónk megfigyeléséhez, fotók és videofelvételek készítéséhez van rá szükség.
A szombati eredményes űrsétakor a japán és az amerikai űrhajós sikeresen elvégezte a hővédő csempék javításához szükséges munkát, kipróbálta az új technikát. Az elkészült munkadarabok földi tanulmányozása és az űrhajósok beszámolója alapján választják majd ki a lehetséges módozatok közül a legjobbat.
A NASA vasárnap megkísérelte megállapítani, hogy az űrrepülőgép hasán a hővédő csempék közötti tömítésen anyagfelesleg miatt keletkezett két kidudorodás jelent-e kockázatot a Discoverynek a légkörbe való visszatérésekor – közölte az amerikai űrhivatal egyik illetékese. Wayne Hale, az űrrepülőgép-program helyettes vezetője elmondta, hogy a fényképek, a videofelvételek és a beszkennelt adatok elemzése arra enged következtetni, hogy a múlt keddi felszálláskor a külső üzemanyagtartályról leszakadt szigetelőhab- vagy jégdarabok nem okoztak jelentős károkat a hővédő csempékben. Bizakodóan nyilatkozott továbbá az űrrepülőgép szárnyainak szélén és az orrán elhelyezett, megerősített szénpanelek állapotáról is, amelyek feltehetőleg szintén alkalmasak az augusztus 8-ra tervezett visszatéréshez. A gondot a két kisebb dudor jelenti, amely Paul Hill szerint az óránként húszezer kilométeres sebességgel a légkörbe visszatérő gép rendkívüli felmelegedését okozhatja. – Az ilyen kidudorodások a szabványok szerint nem haladhatják meg a 0,6 centimétert – tette hozzá.
A hővédő csempék óvják meg a lényegesen alacsonyabb olvadáspontú fémszerkezetet a károsodástól. A legkritikusabb részek: a Discovery orra, hasának eleje és a belépőélek, amelyek 1407 Celsius-fokra is felforrósodhatnak, míg a leghidegebb részek „mindössze” 315 fokosak maradnak.
Amennyiben a mostani gond megoldásán dolgozó két mérnökcsoport arra a következtetésre jut, hogy a dudorok veszélyeztetik a leszállást, akkor a NASA kiküldi a Discovery szerelő űrpárosát a hiba kijavítására – közölte Paul Hills, a houstoni irányítóközpont repülésirányítója. A NASA szakemberei tegnap a beérkezett adatok alapján felállították az űrrepülőgép hővédő pajzsáról a diagnózist, s lapzárta után döntöttek arról, hogy az űrrepülőgép visszatéréséhez szükséges-e újabb szerelés a világűrben.

A Columbiának nem volt esélye. A NASA mérnökei már eredetileg is gondoltak a hővédő csempék javítására: a 2003 februárjában szerencsétlenül járt Columbia első két repülésére készülő kétfős – pilótákból álló! – személyzet egyik tagjával gyakoroltatták a csempe felragasztását, javítását a világűrben. Természetesen elvi jelentőségű marad a kérdés, hogy a két és fél évvel ezelőtti tragédiát egy javítási kísérlet megelőzhette volna-e. A NASA ugyanis korábban már megerősítette, hogy az áldozatul esett űrhajósok nem voltak kiképezve a sérült csempék javítására, cseréjére a világűrben, és a balesetet vizsgáló bizottsági jelentésből is az derült ki, hogy nem voltak kilépőszkafanderek az űrrepülőgép fedélzetén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.