Az államalapítás hétköznapjai

S z e n t I s t v á n ü n n e p e Esztendőkkel túl államalapító királyunk trónra lépésének millenniumán ma már hiába is keresnénk az évezrede történt koronázási ceremónia felidézésének ünnepi hangulatát. Kíséreljünk meg tehát egy másféle, hétköznapi időutazást Szent István emlékének tisztelegve! Ezeröt éve lesz – valamikor karácsony és az újesztendő napja között –, hogy Géza nagyfejedelem fiából Magyarország felkent uralkodója lett. Lessük meg, miként boldogult, hogyan haladt előre az államalapítás mindennapi teendőivel a megkoronázásakor alig 23 éves fiatalember! Hátha tanulunk tőle valamit.

Ludwig Emil
2005. 08. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

István király szilárdulóban lévő, előrelátóan, céltudatosan kormányzott országot örökölt atyjától. Géza idejére a négy-öt emberöltővel azelőtt még félig-meddig nomád magyarság végképp megállapodott, már csak a fejedelmi főurak váltogatták szálláshelyeiket az évszakok ciklusait követve hatalmas Kárpát-medencei birtokaikon. Véget értek az önveszélyessé vált fegyveres kalandozások. A 973. évi húsvéti quedlinburgi „európai csúcstalálkozó” megnyitotta Magyarország előtt a Nyugat kapuját: Passauból keresztény hittérítők jöttek el Pannóniába, Regensburgból bajor hercegkisasszony érkezett a Duna-parti magyar fővárosba. Géza – aki „elég nagy úr volt ahhoz, hogy két istent szolgáljon” – maga is felvette az új vallást, megkereszteltette a fiát, majd a Gizella kezével járó erős rokoni kapcsolat révén az addigi gyepűknél sokkal biztosabb védelemről gondoskodott nyugati határaink mentén. Istvánt gondosan taníttatta, s hogy a fejedelmi fiún kívül mások is részesülhessenek a tudásból, Szent Márton hegyén (újkori nevén: Pannonhalmán), Géza halála évében, 997-ben már épült a szerzetesi iskola a nagyfejedelem jóvoltából.
Országépítés külföldi
és helyi anyagból
Bármilyen biztos alapon nyugodott is az atyai hagyaték, erős kezű és éles eszű utód kellett a megtartásához. Ne feledjük, hogy a magyar királyság megszületésekor világtörténelmi események zajlottak: III. Ottó, a még Istvánnál is fiatalabb német–római császár éppen az ezredfordulóra fékezte meg a pápaság világi hatalomra való törekvését, ami által sikeresen megosztotta az Európa feletti uralmat Róma és a saját császársága közt. A kor uralkodó ideája a keresztény–germán világhatalom eszméje volt, és ebben a helyzetben a mi első királyunk úgy tudta beléptetni a magyarságot a Nyugat közösségébe, hogy csupán a (germán) keresztény kultúrközösséghez csatlakoztunk, ezáltal biztosítva fizikai fennmaradásunkat. Az Árpád-leszármazott uralkodó úgy tudott rokoni kapcsolatba kerülni a német szomszédsággal, hogy közben ő maga (és országa) nem került velük hűbéresi viszonyba – mint az Ottók minden más szomszédja! –, s emellett a pápától szabad kezet kapott az ország szuverén egyházának megszervezésére. Nem csoda, ha több mint hat évtizeddel később a normann Hódító Vilmos Anglia uralkodójaként (1066–1087) Szent István politikáját követve igyekezett tető alá hozni országának diplomáciai viszonyát Rómával.
Szent István királyságának gazdasági, közigazgatási és katonai szervezetét alapjaitól fogva a bajor–frank rendszerből vette át, és igazította a hazai viszonyokhoz. Ám, éppen a letelepedésünk eltérő körülményei miatt, meghonosította az itt talált szlávság hagyományait is. Az állam pénzrendszerét a bajor dénár mintájára építette, nyugati típusú központi kincstári hivatalt állított fel, felelős udvari főtisztviselőt nevezett ki a vezetésére, ugyanakkor a vármegyerendszert a szláv ispánság (zsupán) hasonmására szervezte meg. Néhány év leforgása alatt 42–45 ispánság jött létre hazánkban, ugyanannyi megyefőnökkel – ispánnal – az élén, és akár tetszik ez a történelemrevizionistáknak, akár nem, a legelső vármegyéink egy része a korábbi szláv feudális központoknak – Csongrád, Nógrád, Visegrád, Veszprém, Kraszna, Zemplén stb. – a nevükkel együtt történt automatikus átvétele volt. Az udvari főméltóság nádorispán is a nadvor zsupán, a vajda a szintén szláv vojvoda elnevezés magyarított változata. De álljon itt egy ide- vágó idézet vigaszul számukra Asztalos Miklós és Pethő Sándor A magyar nemzet története című munkájából: „Bármily mélyrehatóak voltak ezek a magyar földre telepített idegen intézmények, nem rombolták le, nem irtották ki a régi magyar intézményeket, ősi szokásokat. A vérségi szervezet és nemzetségi szokásjog megmaradt a magyar társadalom és főleg a magángazdaság alapintézményének.” (1933)
A kor divatja szerinti
berendezkedés
A legalaposabb kutatások adataira támaszkodó történeti kronológiáink is csupán néhány eseményt kötnek pontos dátumhoz a XI. század első évtizedében. Az ezredváltás egyetlen konkrét időponthoz és helyszínhez kapcsolható ténye az 1000. december 25. és 1001. január 1. között az esztergomi fejedelmi várban történt koronázás. István király a rá következő néhány évben – minden bizonnyal öt-tíz esztendőn belül – kijelölte az említett várispáni székhelyeket és az első nyolc püspökség központjait. Ez utóbbi székvárosok körül alakultak ki az ország egyházmegyéi: Csanád, Eger, Esztergom, Győr, Gyulafehérvár, Kalocsa, Pécs és Veszprém, majd pár évtizeden belül Bihar, Nyitra és Vác, végül a Szent László király alapította zágrábi püspökség és a hozzá tartozó egyházmegye megszervezésével (1091) vált teljessé a középkori magyar egyházi rendszer. Kalocsa és Esztergom az érsekség rangjára emelkedett, s utóbbi vált a magyarországi prímási székhellyé.
Az ezredfordulón buzgón folyt az említett Győr megyei Szentmártonban (Pannonhalmán) az első hazai vendég szerzet, a franciaországi alapítású Szent Benedek oktatórend kolostorának és templomának építése. István király jámbor barátai a bőkezű birtokadományok révén gyorsan terjeszkedtek, néhány év leforgása alatt elkészült számukra a bakonybéli, tatai, zalavári, veszprémi, a Zobor-hegyi és az oroszlánosi bencés rendház. A Vasas-hegy tövében alapított pécsváradi apátság befejeztének pontos dátumát korabeli oklevélből ismerjük: 1015. Óbudán, nem messze a honfoglaló Árpád vezér egykori szállásától Szent Péter tiszteletére prépostságot alapított, s a király támogatásával létrejött az első hazai káptalan: a főleg érseki és püspöki székhelyen élő világi papok, klerikusok – kanonokok – kollégiuma. Hamarosan újabb társaskáptalanok és prépostságok alakultak Esztergomban, Csanádon és Székesfehérváron. Ez utóbbi, Géza fejedelem kedvelt tartózkodási helye lett az ország új fővárosa István elhatározásából, a szent király alapította Szűz Mária-székesegyházzal, a saját és a következő évszázadok magyar uralkodóinak temetkezési helyével. (Gyászos történelmi utójáték, hogy az 1996-os honfoglalási millecentenárium, majd a millenniumi 2000. esztendő úgy telt el hazánkban, hogy e nemzeti kegyhelyünket és becses régészeti-építészeti emlékünket a környezetétől, az ésszerűségtől és a jó ízléstől elrugaszkodott, botrányosan pocsék fémszerkezet rondította el.)
Hivatalának elfoglalása után néhány évvel István király kiadta első törvénykönyvét. Cikkelyei szavatolták az egyházi vagyon védelmét, meghatározták a püspökök faladatát, rendezték a világiakkal való kapcsolatát, szabályozták a keresztény vallás gyakorlását, a templomi viselkedést, a böjtöt, a gyónást, a vasárnap megtartását. Az uralkodó utasította a településeket a nyugati mintájú heti piacok és az időszakos nagyvásárok megtartására, majd (a második) törvényében előírta minden tíz falunak legalább egy templom építését. Meggondolandó: abban az időben már 2-3 ezer falunak mondható település létezett az országban, tehát rövid időn belül több száz kisebb-nagyobb helyi egyház építése kezdődött meg. Az említett pécsváradi bencés kolostor 41 falut kapott „állami hozzájárulásként”, 1136 főnyi háznéppel, köztük nyolc áccsal, húsz vasbányásszal, tíz kováccsal és további mesteremberekkel. A királyi házaspár maga járt elöl jó példával, ők lettek a meginduló építkezések fő támogatói, s ők szerelték fel a templomokat kelyhekkel, keresztekkel, miseruhákkal és egyéb kegyszerekkel. A királyi család, illetve a rokonság bővülésével az adományozók és alapítók köre is bővült.
A kor építészeti emlékeiből sajnálatosan kevés maradt fenn, azok is csupán töredékesen vagy a régészek által feltárt rétegekből. Esztergomban kör alaprajzú várkápolna falai kerültek napvilágra a X. századi palotaszárny mellett, az elpusztult Szent Vitus-székesegyház közelében, hozzá hasonló rotundák – bizonyosan keresztelő kápolnák – alapjait találták meg az utóbbi évtizedekben Veszprémben, Gyulafehérváron és Egerben. Kicsiny kápolnák kerültek felszínre a győri Püspökvár és a székesfehérvári óváros területén, utóbbi helyen egy másik ásatag, négykaréjos kápolna alighanem Géza fejedelem keresztelő- és temetkezőhelye volt. XI. század eleji részletek rejtőznek a pécsi és nyitrai dóm legrégibb falaiban. István nagybátyjának, Mihály hercegnek a sírját rejthette a Tarna menti Szentmária ezredfordulón készült altemploma, a közeli Abasár feltárt, kör alakú kápolnája, s Feldebrő bizáncias ízlésű, centrális szerkezetű altemploma szintén a XI. század elejéhez, illetve a király sógorának, Aba Sámuelnek a személyéhez kapcsolható.
A kormányzással járó bajok
Azért nem ment minden simán és olajozottan ezer évvel ezelőtt sem. Hiába rendelkezett Géza fejedelem történelmi döntésével István fiának trónra emeléséről, ami a teljes és biztos uralkodói hatalmat jelentette az országban. Miután a nagyfejedelem 997-ben elhunyt, özvegyét, Saroltát az ősi jogszokás alapján magának követelte az Árpád-ház legidősebb tagja, Koppány somogyi herceg (természetesen a kezével járó fejedelmi hatalommal együtt). Az első magyar–magyar belháború gyorsan lezajlott. István herceg és az atyjához hű nemzetségfők, a Gizella kíséretével hazánkba érkezett bajor páncélos lovagok közreműködésével a Veszprém melletti Sóly közelében még abban az évben leverték a lázadókat. A kétszáz évvel később keletkezett Képes Krónika leírása szerint: „Abban a csatában Vencellinus ispán megölte Cupan vezért, és Szent István, aki ekkor még vezér volt, kiterjedt földbirtokkal jutalmazta meg ezért. Cupant pedig Szent István felnégyeltette: egyik felét Strigoniumba, a másikat Vesprim, a harmadikat Iaurinum kapujához küldte, a negyediket pedig Erdelwbe.” Magyarázatul: a megjutalmazott bajor Vencellin lovag, a későbbi hatalmas Szentgyörgyi család őse ölte meg az Árpád véréből való főembert; Koppány testének darabjait Esztergom, Veszprém, Győr és Gyulafehérvár várkapuira szegezték elrettentésül. Utóbbi nem lehetett elég hatásos, mert hamarosan újabb lázadások törtek ki a keleti országrészben, előbb Sarolta fivérét, a hatalmas erdélyi Gyulát fenyítette meg István 1002-ben, majd a csanádi főúr, Ajtony Maros menti birodalmát törte le vaskézzel (1008). A Tomaj nembeli Tonuzaba vezér inkább a Tiszába ölte magát feleségestől, mint hogy a keresztet magára véve meghódoljon Istvánnak, vagy a király kardja által vesszen el.
Az új rend ellen lázadók nem pusztán a régi szokásaikhoz, tradícióikhoz ragaszkodtak, mint minden nagy történelmi átalakuláskor, a jogbiztonságuk és a hatalmuk hátterét képező anyagi bázisuk került végveszélybe. Trónra kerülésével István egyből az ország első földesura lett. Birodalmát még atyja alapozta meg, ámde ő megsokszorozta e birtokvagyont azzal, hogy élt a korabeli nyugati uralkodók regálé jogával, azaz az ország összterületén lévő minden nem nemzetségi földet a tulajdonába vett, az idegen eredetű és bevándorolt lakosságot pedig magánföldesúri fennhatósága alá vonta. Ez a feudum lett az ország első ura hatalmának megdönthetetlen alapja.
Az új felépítésű társadalom élére – a régi vágású famulusok és vezérek helyébe – a frissen kinevezett tisztviselők, az adománybirtokos arisztokrácia, a főrangúak és az ispánok nagybirtokos osztálya került. Az ispánok jó része német ajkú és Itáliából érkezett lovag volt, a magyarokkal együtt hamar tekintélyes magánvagyonra tettek szert – a közvagyon mellé –, aminek arányában növekedett a hatalmuk is. Ez érthetően nem tetszett a régi világ kiváltságosainak (nincs új a történelemben, mondhatnánk egy évezred távolából visszatekintve).
István, miközben egyik kezével hatalmas vagyont ragadott magához, a másikkal nagylelkűen és tudatosan osztogatott belőle. A világi birodalmával párhuzamosan megszervezett magyarországi egyházi rendszer nemcsak tengernyi adományt kötött magához, de a központi jövedelmek mind nagyobb részének megszerzésével folyamatosan csökkentette az állam bevételeit. Gondoljuk meg: az egyház terjeszkedésével, a gazdasági konjunktúrával és a javuló közbiztonsággal együtt járt a dézsma (a termés és minden jövedelem tizedrésze) mennyiségének folytonos és nagy arányú növekedése, ami a püspökségeknél és rendházaknál felhalmozódva emelte a klérus feudális hatalmát, miközben apasztotta az udvar anyagi forrásait.
Nem csoda tehát, hogy Szent István négy évtizedes uralkodása után, 1038-ban bekövetkezett halála az ország népét őszinte fájdalommal töltötte el. A földművesek, a várjobbágyok és a királyi szolgák, a katonák és a tisztviselők, a városi iparosok, a kalmárok, a fuvarosok és egyéb szolgáltatók okkal gyászolták azt az uralkodót, aki törvényeivel védte a magántulajdont, keményen büntette a lopást, rablást, erőszakoskodást és hatalmaskodást. A közterhekből ugyanakkor látványosan épült az ország, erősödött az egyház, megszilárdult az állam belső rendje és védelme a külső ellenségtől. A klérusnak, de a világi újgazdagoknak is megvolt minden okuk, hogy viszonylag hamar (1083 előtt) szentté avattassák első királyunkat.
Akiket meg bántódás ért annak idején István király szentséges keze által, már régen eltűntek a történelem süllyesztőjében.

Képeinken Szent István (Prágában őrzött) kardja, az Esztergomban vert első magyar ezüstdénár és a pécsváradi bencés apátság altemploma látható

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.