Ismét áttört egy lélektaninak tartott határt az olaj ára: a fekete arany hordójáért tegnap reggel már hetven dollárnál is többet kértek a nemzetközi piacokon. Az emelkedést ezúttal a Mexikói-öböl térségében tomboló hurrikán váltotta ki; a forgószél pusztításától félve ugyanis leállították a térségben működő olajkutak csaknem felét. Az öböl a világ napi kitermelésének két százalékát adja, ami első hallásra nem tűnik ugyan jelentősnek, csakhogy az utóbbi hónapok drasztikus keresletnövekedése nyomán nagyjából erre a szintre zsugorodott a piacon található tartalék mennyisége. Ennek fényében egy ottani kiesés pedig már ellátási problémákat is felvethet. A kitermelési aggodalmak ellenére az elemzők nem tartják valószínűnek, hogy az olaj ára tartósan hetven dollár fölött ragadjon. A távirati iroda összefoglalója szerint azért valószínűbb az árcsökkenés a további emelkedésnél, mert ez a szint már komolyan fékezheti a világ, azon belül pedig az Egyesült Államok gazdaságát. Amerika eddig nem reagált ugyan látványosan a folyamatosan felfelé kúszó árgörbére, a drága olaj azonban mostanra már komolyan érezteti hatását a kiskereskedelemben. A benzin például alig három hét alatt több mint harminc százalékkal drágult, és ez az októberben napvilágra kerülő makrogazdasági adatokat már ronthatja.
A drága üzemanyag nemcsak Amerikában jelent egyre nagyobb problémát, de Európában is. Wolfgang Clement német gazdasági miniszter például rendkívül kiélezettnek nevezte a helyzetet, Belgium pedig már a családok kárpótlásán gondolkodik. A belga kormány egységesen 75 eurót adna a háztartásoknak ellentételezésként, és bár a részletekben még nem állapodtak meg, abban minden ottani politikai erő egyetért, hogy a családok egyre emelkedő terhein valamiképpen enyhíteni kell.
Árverseny. Magyarországon a kormány eddig minden olyan kezdeményezést elvetett, amely segítene az üzemanyagárak megfékezésében, annak ellenére, hogy egy liter 95-ös üzemanyagért a legtöbb helyen már 280 forintnál is többet kérnek. Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi bizottságának vezetője szerint ez az ár túlságosan magas, és ha a Mol tisztán a piaci viszonyokat venné figyelembe, reálisan 220–230 forintért kellene árusítani az üzemanyagot. A szakember véleményére az olajtársaság nem kívánt reagálni, mások azonban arra hívták fel a figyelmet, hogy a közvetlenül a rotterdami tőzsdéről vásároló, épp az Autóklub által életre hívott kúthálózat, vagyis a Klub Petrol sem árulja 270 forintnál olcsóbban a benzint.
Segítségre vár a járműipar