Nemzeti fejvesztési terv

2005. 08. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közhasznú ötletekért Bozóki András miniszter valóban nem rohangál a szomszédba. Ha rajta múlna – s nem a választókon –, a jövőben már nem a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumaként kellene hívni jelenlegi tárcáját. Dióhéjban összefoglalható lendületes gondolatmenete: az „örökség” szó avítt, hiszen a múltba néz, a nemzeti meg minek, felesleges szószaporítás. Az igazsághoz tartozik, hogy a névváltoztatásra vonatkozó szándékát utóbb – kérdésre válaszolva – visszavonta. De a névváltoztatási terv tükrözi a miniszter valódi szándékait, nem pedig a taktikainak nevezhető későbbi visszavonulás. Bizonyára ennek az akaratos voluntarista szándéknak, no meg a kötelező menedzsertípusú szemléletnek tudható be, hogy Bozóki valójában már meg is kezdte az előmunkálatokat a nagy ívű futurista projekthez. Egy felszámolóbiztos lelkesedésével hozta meg a döntést: a minisztériumhoz tartozó nélkülözhetetlen intézmények az év hátralévő negyedében semmilyen költségvetési forrásban nem részesülnek. Olyan patinás, nemzetközileg elismert intézmények kerülnek veszélybe, mint például a Nemzeti Filmszínház, a Magyar Nemzeti Filharmonikus Zenekar, a Nemzeti Táncszínház, az Ernst Múzeum, a könyvtárellátó vagy a Neumann János Digitális Könyvtár és Multimédia Központ.
Boldogtalan emlékezetű Bokros Lajos expénzügyminiszter feltehetőleg párásodó szemekkel nyugtázta a hírt. A kulturális intézmények, múzeumok, színházak munkatársainak szintén elhomályosult a tekintete – egészen más okokból. Ha ugyanis nem tudnak a vezetőik valami módon tetemes összegeket fölhajtani, nem tudják fizetni sem a közüzemi számlákat, sem pedig a dolgozókat. A kormányzat feltehetőleg arra gondolt, hogy nagyobb élelmességre szoktatja a tulajdonában álló intézményeket. Talán abban bíznak, hogy profitorientált alapokra lehetne helyezni mondjuk az Ernst Múzeum működését. Akár gyorsbüfét is nyithatnának a tágas termekben, a falakra túl szellősen felaggatott festmények közti szabad falfelületeket pedig kereskedelmi reklámokkal turbózhatnák föl. Ha még ez sem lenne elegendő, kispályás labdarúgótornák vagy vigalmi negyed céljára is bérbe lehetne adni a helyiségeket, hiszen az egy négyzetméterre eső népsűrűség ma még bántóan alacsony egy multifunkciós bevásárlóközponthoz vagy éppen a Sziget Fesztiválhoz képest.
Belátjuk természetesen, imént még a kultusztárca osztályharcos populizmusát is csaknem lepipáltuk, de legalábbis megközelítettük. Hiszen dehogy is hagyja segítség nélkül a miniszter a rá bízott közhasznú társaságokat! Arra utasított, hogy hitelt vegyenek föl működési és rezsiköltségeik fedezésére. Mi több, még garanciát is vállal a tárca a bankok felé, ha azok ódzkodnának a csóró intézményeknek kölcsönt nyújtani. Csakhogy mi a garancia, hogy a mind trottyosabb kormányzat, illetve költségvetés a jövő évben ki fogja fizetni a most megtagadott pénzeket? S mennyiben lehet bízni egy olyan kabinet ígéretében, amely szerződésben vállalt, törvényi kötelezettségét egyoldalúan, jogállamban példátlan arroganciával felrúgja? S egyáltalán: mi a garancia arra, hogy egy pénzintézetnek elegendő egy ingatag szavahihetőségű adminisztráció garanciája?
A hivatalos verzió szerint a kötelező tartalékképzés miatt kell szerződésszegővé válnia a tárcának. Ha viszont így van, ezt már az év elején is tudták, tehát saját trehányságuk következményeit hárítják át a felelősségükre bízott intézményekre. Aki azt gondolja, hogy saját mulasztása miatt legalább pironkodik a kulturális kabinet, az megint tévúton jár. Nemrégiben levélben szólították föl az intézmények igazgatóit, hogy dolgozzanak ki tervet arra nézve, miből teremtik elő a működés költségeit a következő hónapokban. Miután végre levegőt kapunk a hivatal pofátlansága feletti megdöbbenéstől, már csak egy kérdés kívánkozik ide. Mikor szándékozzák privatizálni magát a minisztériumot is? A kormány a gazdasági tárca épületét eladta, a sportminisztériumot megszüntette, mindenütt létszámleépítések vannak, így a felvetés jogos. A lendületes spórolásban még eszükbe juthat a középkori adó, a lucrum camerae, a kamara haszna. Valamikor az Árpád-házi királyok idején ugyanis rendszeresen körbenyírták a pénzérméket, ezzel fedezve a kincstár hiányát. Károly Róbert szüntette meg a káros gyakorlatot, mert rájött, hogy a végén nem marad körbenyírni való. A látszat az, hogy teljes csődben van a költségvetés, s a közhasznú társaságok után a kiemelt nemzeti intézmények, így például a Magyar Nemzeti Galéria, a Szépművészeti Múzeum körbe-, illetve kinyírása is csak idő kérdése, hiszen a hitelfelvétel megfelelő bevétel híján kikényszerített öngyilkosság. Ezt a benyomást tovább erősíti, hogy a Tokaji Írótáborra nemhogy másfél millió forint, de egy lyukas fillért sem találtak. Könnyen lehet, hogy a Magyar Rádió fogyókúrára fogása mögött ez a motívum is meghúzódik a zsarolás mellett. Félő, hogy úgy járnak a nemzeti alapintézmények, mint a cigány lova. Mire megszokta volna a koplalást, éhen pusztult.
Ha valóban közeleg is az államcsőd, egyetlen titkosan működő új tárca tevékenységére mégis jut bőséggel pénz. A jelek szerint Gyurcsány Ferenc jelenlegi miniszterelnök a megkopott Ron Werber helyett a Monty Python stábját szerződtette, s a Hülye Járások Minisztériuma mintájára létrehozta a Hülye Ötletek Minisztériumát (HÖM). A munka gőzerővel megindult, s a kormány sok száz millió forinttal támogatja azokat a hozzá közeli vállalkozókat, akik a vietnami kommunista rizsföldekbe óhajtják ölni az adófizetők pénzét. Ugyanígy a HÖM keze nyomát lehet felfedezni a már eddig is szintén százmilliós nagyságrendű pénzeket fölemésztő sms-kampányon is. Az olyan uniós mákosguba-szintű közérdekű kérdések, mint hogy „tarthat-e macskát a pedagógus”, vagy „csökkentsük-e az adókat a lúdtalpbetéteknél” kirobbanó sikereket hozhatnak a kabinet szerint. Tehát szögezzük le: van itt pénz. Mindenre, ami nem tartozik a kormányzat feladatához. A Gyurcsány-kormány programját ezért nevezhetjük egyszerűen Nemzeti fejvesztési tervnek.
Visszatérve Bozóki logikájára, még progresszívebben is meg lehetne oldani a kultuszminisztérium problémáit a mai költségvetési takarékosságot igénylő időkben. Nemcsak a nemzeti jelző és az örökség szó tűnhetne el a tárca megnevezéséből, okafogyottá válna a kulturális megjelölés is. Az immár jelzőktől megszabadított minisztérium nyugodtan beköltözhetne a Pénzügyminisztérium épületébe. Maga a miniszter megőrizhetné integritását és miniszteri fizetését. Külön szoba, titkárnő és kávéfőző gép állna a rendelkezésére. Heti egy alkalommal fogadóórát tartana, amelyen egy csocsóparti és laza léggitározás keretében tárgyalná meg a gazdasági és a pénzügyminiszterrel a fontos ügyeket. Ha a modellértékű úttörő kezdeményezés beválik, a fokozódó financiális megszorítások fényében szinte az összes többi tárca követhetné a bevált receptet. Ezáltal a fölösleges demokratikus vargabetűk után helyreállhatna tizenöt év után a pártállami rend, amikor a pártközponton kívül valójában csupán két minisztérium létezett: a belügyi és a pénzügyi apparátus.
Fölmerülhet persze a javíthatatlan naivitásban szenvedőkben: vajon miért nem fordulnak az intézményvezetők magához a kormányfőhöz? Nem Aesopus fabuláiból kölcsönöztük a mesét, de azért tanulságot rejthet. Egyszer egy elmegyógyintézetben fölmegy az igazgatóhoz a konyhafőnök és panaszkodik, hogy nem bírja már munícióval, mert az ápoltak minden étkezésnél megeszik a bögréket. A csészék fülét azonban mindig otthagyják. Minderre az igazgató csak mosolyogva legyint: A bolondok! Pedig az a legfinomabb…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.