Szeptember elején húszmillió forintos alaptőkével alapít céget a MÁV Rt., amivel megteremtené a feltételeit az árufuvarozási üzletág kiszervezésének. A tervek szerint ugyanis a vasúti árufuvarozási tevékenységet 2006. január 1-jétől jogilag is önálló cég, a MÁV Cargo Rt. bonyolítaná le, amely viszont a MÁV tulajdonában maradna. Kovács Imre, a MÁV Rt. árufuvarozási üzletágának igazgatója közölte: a tulajdonos hozzájárult a kiszervezéshez, ahhoz viszont, hogy a MÁV Cargo ténylegesen önálló cégként működjön, alapítói döntés szükséges. Ugyancsak tulajdonosi döntés szükséges ahhoz, hogy milyen tevékenységek, illetve az árufuvarozást lebonyolító üzletág mely vállalatai kerüljenek apportként az új cégbe. Szakmai szempontból az önállósodás egyik legfontosabb indoka, hogy a vasúti árufuvarozást végző cégnek lehetősége lesz a fejlesztésre, az eredmény egy részét vissza tudja forgatni. Hiába működik ugyanis jelenleg eredményesen az árufuvarozás, az üzletág feléli belső tartalékait, a fejlesztési forrásokat ugyanis „elnyeli” a veszteségesen működő MÁV Rt. Kovács Imre elmondta: az idén a tervek szerint 44,6 millió tonnát szállítanak a MÁV tehervonatai, az üzletág eredménye 89,9 milliárd forint árbevétel mellett 6,2 milliárd forint lehet. Mindezzel lényegesen felülmúlják a tavalyi esztendőt, amikor is 900 ezer tonnával többet fuvaroztak 86,9 milliárd forint árbevétel és 196 millió forint negatív eredmény mellett.
A gabonaszállítások nagysága egyelőre nem tervezhető, mivel az illetékes minisztériumok nem döntötték el, milyen mennyiségű terményt lehet külföldre szállítani, illetve mennyi marad hazai raktárakban. Kovács Imre szerint vasúton havonta 200-250 ezer tonna gabona exportja oldható meg, a fuvarozást nehezítik a magas pályahasználati díjak. Közölte: a szlovák vasúti privatizáció, amelyben a MÁV is pályázóként vesz részt, alaposan átrendezheti a vasúti áruszállító piacot Kelet-Közép-Európában.
Megdöbbentő adatok láttak napvilágot a migránsbűnözésről
