Páratlan természeti érték: magashegység kis területen

Varga Attila
2005. 08. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szlovákia és Lengyelország határán fekszik a Kárpátok vonulatának legmagasabb és leglátványosabb része, a Magas-Tátra. A hegység 2300–2600 méteres csúcsai a Poprádi-medencéből előhegységek nélkül, hirtelen szöknek fel, így még magasabbaknak tűnnek. A Magas-Tátra páratlansága kicsiny területének is köszönhető, hiszen főgerincének hossza mindössze 26,5 km, és a két határhágó légvonalban mért távolsága is csupán 17 kilométer:
ez a világ legkisebb terjedelmű magashegysége.
A Magas-Tátra legmagasabb csúcsait a Poprádi-medence felé előugró mellékgerinceken találjuk, így a 2655 m magas Gerlahfalvi-csúcsot is, amely nemcsak a Tátra, de a Kárpátok legmagasabb pontja is. A 2632 méteres Lomnic cukorsüveg alakja miatt, különösen déli irányból, jóval magasabbnak tűnik. A hegység déli oldalán, Szlovákiában húzódó Szabadság út mentén találhatók a híres tátra-alji üdülőhelyek: Csorbató (Strbske Pleso), Ótátrafüred (Stary Smokovec), Tátralomnic (Tatranská Lomnica), míg az északi, lengyelországi oldal jelentősebb központja Zakopane. A táj külön vonzerejét és szépségét adják a völgyekben csillogó tavak, a tengerszemek, amelyek a jégkorszak felszínformáló hatásának eredményei. A magasan fekvő hófoltok vízerei által táplált tengerszemek legtöbbje kicsiny, de akad köztük néhány nagyobb méretű is, elsősorban a lengyel oldalon.
A Tátra legnagyobb veszélyei a sziklás terep és a hirtelen változó időjárás, utóbbi éppen a leglátogatottabb szezonban, nyáron jellemzi a Tátrát. A jelentős lehűlést a nyári napok alatt gyakran viharok és jégeső is kíséri, néha havazik is. Ilyenkor a romantikus séta akár az életért folyó harccá alakulhat át. A hét végi erdőtűz azon a területen tört ki, ahol 2004. november 19-én a fergeteges erejű szélvihar óriási károkat okozott. A tavalyi vihar ötven kilométer hosszú és 3-4 kilométer széles sávban csaknem teljesen letarolta a hegyeket. Számítások szerint több mint hárommillió köbméter – viszonylag gyenge gyökérzetű – lucfenyőt csavart ki a szél a földből, a vörösfenyők és más fák talpon maradtak. A természeti katasztrófa a Magas-Tátra jellegzetes vasútjait sem kímélte. A felsővezeték-rendszer teljes egészében elpusztult, a kötélpályák megrongálódtak, némelyik leszakadt, és a vasúti pályában is helyenként károk keletkeztek, egy része meg is semmisült.
Az erdészek szerint a katasztrófa ilyen nagyságrendje részben a korábbi erdőgazdálkodásnak köszönhető. A Tátrai Nemzeti Parkban ugyanis szigorúan tilos volt a megelőző évtizedekben a fakitermelés és -telepítés; a katasztrófa egyik oka, hogy kizárólag fenyőerdők voltak a területen, amelyek nem mélyretörő gyökérzetűek, ráadásul el is öregedtek. A Tátra újjávarázsolásának megoldásait bonyolította a hideg, és a tavaly már novemberben lehullott magas hó. A fák hosszú ideig elnyúló eltávolítása jelenleg is tart, ennek kapcsán a szuvasodás veszélye (az ez elleni kémiai beavatkozás viszont a védett állatvilágot veszélyezteti) miatt a vadállomány elhalása, illetve elköltözése várható. Az állatvilágban okozott károkat, valamint a helyi mikroklíma várhatóan beköszönő változásának mértékét ma még felbecsülni sem tudják.
A szlovák kormány prioritásként kezelte, hogy a turista- és síközpontokhoz vezető utakat, illetve a sípályákat megtisztítsák, s ez mára meg is történt. Az utaktól távolabb eső térségekben a kidőlt fák feldarabolása jelenleg is tart, a kiszáradt területek 250 hektárján tombolt a hét végi tűz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.