Sztrájk előtt a Malévnál?

A Malév munkavállalóit képviselő hat reprezentatív szakszervezet közös célja a Malév tervezett, nagy politikai botrányt kavaró eladásának megakadályozása. Bejelentették: ha kell, sztrájkkal gyakorolnak nyomást a döntéshozókra. Pénteken dönthet az ÁPV Rt. a légitársaság további sorsáról.

Hunyor Erna
2005. 08. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végső esetben a sztrájktól sem riadnak vissza a Malév Rt. dolgozóit tömörítő szakszervezetek tagjai, ha az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. a jelen formában privatizálja a nemzeti légitársaságot – jelentették be a szakszervezetek képviselői tegnapi sajtótájékoztatójukon. Hegedűs Tibor, a Malév reprezentatív szakszervezeteinek ügyvivője elmondta: súlyos politikai és szakmai vita, konfliktus alakult ki a Malév privatizációja körül, aminek következtében a munkavállalók és családjaik szociális, gazdasági helyzete kerülhet veszélybe. Ezt pedig a Malév felelős szakszervezetei nem engedhetik – szögezte le az ügyvivő. Az érdekvédelem úgy látja, a tulajdonosok másfél évtizede jellemző nemtörődömsége miatt több milliárd forintos hitel halmozódott fel, s az ezzel kapcsolatos kezességtől szeretne megszabadulni az állam.
*
A cél érthető, a módszer elfogadhatatlan – fogalmazott Hegedűs, aki kifejtette: információik szerint egy kisebb érdekeltségi kör gyors meggazdagodását szolgáló, a jelenlegi tényeket és a valós közérdeket figyelmen kívül hagyó herdálásról, átjátszásról lehet szó. Kijelentette: minden esély megvan arra, hogy a Malév önerőből talpra álljon.
Csorba Attila, a Légi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke nehezményezte, hogy a privatizációs folyamat átláthatatlan, a munkavállalók jövőjéről sem kapnak információt. Szavai szerint az ÁPV Rt. nem csak a munkavállalói tulajdonszerzés lehetőségét utasította el, képviselőiket a privatizációs bizottságból is kizárta. Kiemelte: tisztességtelen politikai lobbizás eredményeként jóval valós értéke alatt kelhet el a Malév. A privatizáció kockáztatja az egyetlen igazi fejlődési lehetőséget, a csatlakozást a OneWorld szövetséghez.
Csorba Attila kijelentette: egyik pályázó sem nyújtott be eddig gyenge közepesnél jobbra értékelhető ajánlatot. Ha az ÁPV Rt. komolyan képviselné az adófizetők érdekeit, azonnal eredménytelenséget hirdetne. Így azonban a tulajdonos továbbra is a színfalak mögött tárgyalhat – mondta. A szakszervezetek véleménye szerint a „mutyizós tranzakció” a Malév Rt.-t az Ikarus és a Diósgyőr sorsára juttatja.
– Eltökélt szándékunk, hogy megakadályozzuk mindezt – szögezte le Csorba Attila, aki közölte: kezdeményezni fogják az ÁPV Rt. felügyelőbizottságánál és az Állami Számvevőszéknél a privatizáció körülményeinek kivizsgálását, az eladás megakadályozását. Egyúttal demonstrációk megtartásával és ha kell, sztrájkkal gyakorolnak nyomást a döntéshozókra.
Péntekre hívták össze az ÁPV Rt. igazgatóságának ülését, amelyen döntés születhet a Malév Rt. eladásáról – erősítette meg lapunk információját a vagyonkezelő. Úgy tudjuk, a privatizációs szervezet várhatóan nem adja el a társaságot. Borbély Attilától, az ÁPV Rt. felügyelőbizottságának elnökétől pedig azt tudtuk meg, hogy kézhez kapta a Papcsák Ferenc fideszes országgyűlési képviselő által Popovics Györgyhöz – a Fidesz által az ÁPV Rt. felügyelőbizottságába (fb) delegált taghoz – eljuttatott levelét, amelyben azt kéri a Fidesz a bizottságtól, hogy vegye napirendjére a Malév Rt. privatizációs folyamatának felülvizsgálatát. A testület augusztus 29-i rendes ülése napirendi pontjai közé felvették az indítványt, ám ennek megtárgyalására csak akkor kerül sor, ha az fb tagjainak legalább kétharmada igennel szavaz. Ha ez megtörténik, a következő – vélhetőleg szeptemberi – ülésen tárgyalják a Malév ügyét. Borbély szerint a beadvány tartalmaz olyan kéréseket, amelyek nem tartoznak az fb hatáskörébe. Ilyen például a Malév-privatizáció leállítása.

Gyurcsány még bizakodik. Nem tudok politikai nyomásról a Malév privatizációjánál – nyilatkozta tegnap Gyurcsány Ferenc a Magyar Rádióban. A miniszterelnök szerint bal- és jobboldalon egyetértenek azzal, hogy a Malévot magánkézbe lehet adni. Vita azon lehet, hogy amit ajánlanak érte, az elegendő, arányos, elfogadható-e – mondta Gyurcsány, aki szerint bízni kell azokban, akik az ügyet kezelik.



Vészes közelségben voltak a gépek. Veszélyesen közel repültek egymáshoz – 60 méterre – a JAT és az Air France társaság gépei a magyar légtérben augusztus 20-án. A légiforgalmi szakszervezet szerint csak a szerencsén múlt, hogy nem történt katasztrófa. A Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) szóvivője megerősítette a hírt. Az érdekvédők nehezményezik, hogy az illetékesek „elfelejtették” tájékoztatni a közvéleményt az esetről, míg a Bajkó Erika, a PLH szóvivője ezt cáfolta. A szakszervezet azt is elfogadhatatlannak tartja, hogy a légi irányítás műszaki berendezéseinek alkalmatlansága, vagy a szektorkapacitás létszámhiányból adódó bővítése emberéleteket veszélyeztet. Ezt az aggodalmat a szóvivő – annak általános megfogalmazása miatt – „felelőtlen hangulatkeltésnek” tartja. Szerinte ha a szakszervezet elnökének hiányosságokról van tudomása, azt köteles jelenteni a légügyi hatóságnak. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.