Végső esetben a sztrájktól sem riadnak vissza a Malév Rt. dolgozóit tömörítő szakszervezetek tagjai, ha az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. a jelen formában privatizálja a nemzeti légitársaságot – jelentették be a szakszervezetek képviselői tegnapi sajtótájékoztatójukon. Hegedűs Tibor, a Malév reprezentatív szakszervezeteinek ügyvivője elmondta: súlyos politikai és szakmai vita, konfliktus alakult ki a Malév privatizációja körül, aminek következtében a munkavállalók és családjaik szociális, gazdasági helyzete kerülhet veszélybe. Ezt pedig a Malév felelős szakszervezetei nem engedhetik – szögezte le az ügyvivő. Az érdekvédelem úgy látja, a tulajdonosok másfél évtizede jellemző nemtörődömsége miatt több milliárd forintos hitel halmozódott fel, s az ezzel kapcsolatos kezességtől szeretne megszabadulni az állam.
*
A cél érthető, a módszer elfogadhatatlan – fogalmazott Hegedűs, aki kifejtette: információik szerint egy kisebb érdekeltségi kör gyors meggazdagodását szolgáló, a jelenlegi tényeket és a valós közérdeket figyelmen kívül hagyó herdálásról, átjátszásról lehet szó. Kijelentette: minden esély megvan arra, hogy a Malév önerőből talpra álljon.
Csorba Attila, a Légi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke nehezményezte, hogy a privatizációs folyamat átláthatatlan, a munkavállalók jövőjéről sem kapnak információt. Szavai szerint az ÁPV Rt. nem csak a munkavállalói tulajdonszerzés lehetőségét utasította el, képviselőiket a privatizációs bizottságból is kizárta. Kiemelte: tisztességtelen politikai lobbizás eredményeként jóval valós értéke alatt kelhet el a Malév. A privatizáció kockáztatja az egyetlen igazi fejlődési lehetőséget, a csatlakozást a OneWorld szövetséghez.
Csorba Attila kijelentette: egyik pályázó sem nyújtott be eddig gyenge közepesnél jobbra értékelhető ajánlatot. Ha az ÁPV Rt. komolyan képviselné az adófizetők érdekeit, azonnal eredménytelenséget hirdetne. Így azonban a tulajdonos továbbra is a színfalak mögött tárgyalhat – mondta. A szakszervezetek véleménye szerint a „mutyizós tranzakció” a Malév Rt.-t az Ikarus és a Diósgyőr sorsára juttatja.
– Eltökélt szándékunk, hogy megakadályozzuk mindezt – szögezte le Csorba Attila, aki közölte: kezdeményezni fogják az ÁPV Rt. felügyelőbizottságánál és az Állami Számvevőszéknél a privatizáció körülményeinek kivizsgálását, az eladás megakadályozását. Egyúttal demonstrációk megtartásával és ha kell, sztrájkkal gyakorolnak nyomást a döntéshozókra.
Péntekre hívták össze az ÁPV Rt. igazgatóságának ülését, amelyen döntés születhet a Malév Rt. eladásáról – erősítette meg lapunk információját a vagyonkezelő. Úgy tudjuk, a privatizációs szervezet várhatóan nem adja el a társaságot. Borbély Attilától, az ÁPV Rt. felügyelőbizottságának elnökétől pedig azt tudtuk meg, hogy kézhez kapta a Papcsák Ferenc fideszes országgyűlési képviselő által Popovics Györgyhöz – a Fidesz által az ÁPV Rt. felügyelőbizottságába (fb) delegált taghoz – eljuttatott levelét, amelyben azt kéri a Fidesz a bizottságtól, hogy vegye napirendjére a Malév Rt. privatizációs folyamatának felülvizsgálatát. A testület augusztus 29-i rendes ülése napirendi pontjai közé felvették az indítványt, ám ennek megtárgyalására csak akkor kerül sor, ha az fb tagjainak legalább kétharmada igennel szavaz. Ha ez megtörténik, a következő – vélhetőleg szeptemberi – ülésen tárgyalják a Malév ügyét. Borbély szerint a beadvány tartalmaz olyan kéréseket, amelyek nem tartoznak az fb hatáskörébe. Ilyen például a Malév-privatizáció leállítása.
Gyurcsány még bizakodik. Nem tudok politikai nyomásról a Malév privatizációjánál – nyilatkozta tegnap Gyurcsány Ferenc a Magyar Rádióban. A miniszterelnök szerint bal- és jobboldalon egyetértenek azzal, hogy a Malévot magánkézbe lehet adni. Vita azon lehet, hogy amit ajánlanak érte, az elegendő, arányos, elfogadható-e – mondta Gyurcsány, aki szerint bízni kell azokban, akik az ügyet kezelik.
Vészes közelségben voltak a gépek. Veszélyesen közel repültek egymáshoz – 60 méterre – a JAT és az Air France társaság gépei a magyar légtérben augusztus 20-án. A légiforgalmi szakszervezet szerint csak a szerencsén múlt, hogy nem történt katasztrófa. A Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) szóvivője megerősítette a hírt. Az érdekvédők nehezményezik, hogy az illetékesek „elfelejtették” tájékoztatni a közvéleményt az esetről, míg a Bajkó Erika, a PLH szóvivője ezt cáfolta. A szakszervezet azt is elfogadhatatlannak tartja, hogy a légi irányítás műszaki berendezéseinek alkalmatlansága, vagy a szektorkapacitás létszámhiányból adódó bővítése emberéleteket veszélyeztet. Ezt az aggodalmat a szóvivő – annak általános megfogalmazása miatt – „felelőtlen hangulatkeltésnek” tartja. Szerinte ha a szakszervezet elnökének hiányosságokról van tudomása, azt köteles jelenteni a légügyi hatóságnak. (MTI)