Kénytelenek vagyunk megerősíteni a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének megállapítását, miszerint hazánkban válságba kerülhet a fogyasztóvédelem – közölte tegnap Kajdiné Suhajda Zsuzsanna, az NGKM Dolgozóinak Önálló Szakszervezete elnöke. Az állami fogyasztóvédelmi feladatok ellátása 2004 októberében került át a gazdasági tárcától az újonnan létrejövő Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztériumba. A tárcánál is működő szakszervezet elnöke rávilágított: az új vezetőség a szakszervezetet kezdettől fogva nem volt hajlandó elismerni, sőt munkájának megakadályozása végett annak elnöke ellen fegyelmi eljárást indított. Az elnök ellen indított és kudarcba fulladt fegyelmi eljárást követően az esélyegyenlőségi minisztérium nem hagyott fel a szakszervezet elleni „boszorkányüldözéssel” – mondta.
A négy főosztályt és egy önálló titkárságot magában foglaló esélyegyenlőségi helyettes államtitkárságot érintő létszámleépítés szinte kizárólag a fogyasztóvédelmi és piacfelügyeleti főosztályt érintette. Az esélyegyenlőségi blokkból felmentett négy főből három a fogyasztóvédelmi területen dolgozott.
Kajdiné Suhajda Zsuzsanna szerint ezzel a lépéssel – mivel látványosan kudarcba fulladt a tárca fogyasztóvédelemmel való foglalkozása – az esélyegyenlőségi minisztérium egyrészt a fogyasztóvédelmi részleg ellehetetlenítésével kívánja eltussolni tehetetlenségét, másrészt a létszám-gazdálkodási anomáliákat és a munkajogi viszszásságokat firtató szakszervezetet kívánja „szétzúzni”. Mint mondta, a fogyasztóvédelmi és piacfelügyeleti főosztályon jelenleg öt fő látja el a fogyasztóvédelem állami irányításából adódó valamennyi munkát. A szakszervezet megítélése szerint a jelenlegi helyzetben, amikor az EU-csatlakozás kapcsán egyre több ellenőrizetlen, sok esetben egészségre ártalmas termék kerül forgalomba, nem a fogyasztóvédelmi intézményrendszer leépítésére, hanem megerősítésére van szükség.
Vizsgálat a T-Online ellen. Tárgyalásokat kezd a T-Online internetszolgáltató vezetőivel a közelmúltban történt, a cég nagy fogyasztóit érintő szolgáltatásiszerződés-felmondásokról a Nemzeti Hírközlési Hatóság. Juhász Károly, a Hírközlési Fogyasztói Jogok képviselője az ügyben vizsgálatot kezdeményezett a Nemzeti Hírközlési Hatóságnál, a GVH-nál és a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnél is. A képviselő úgy nyilatkozott, hogy jogilag bármilyen szerződést fel lehet mondani, de ez az eljárás etikátlan. Részint, mert a legnagyobb magyar internetszolgáltató teszi, részint, mert nem figyelmeztette a felmondás előtt a felhasználókat. (J. Gy.)