A levéltáros hagyatéka

Lőcsei Gabriella
2005. 09. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bosszantóak a sorozatokkal kitapétázott közszolgálati televíziók. Idegen mesékkel távoli históriákba ringatják nézõiket, reggeltõl estig. A folyamatos andalítás jegyében fedik el a tekintetük elõl a valót. Szerelmek Saint Tropez-ben, Kalandos nyár, Szívek szállodája, Holtsáv, Kachorra. Közben egy kis Sandokan (ezredszer ismételik?) meg a lehetõ legügyetlenebbül mozgóképesített közép-európai pikareszk, a Vivát, Benyovszky!, s már véget is ér a nap. Garantáltan gondolattalanul, tehát értelmetlenül. A futószalagon gyártott televíziós sorozatoknak nincs is más rendeltetésük: ismeretlen emberek, távoli élethelyzetek naponként tálalt problémáival feledtetni a publikummal személyes gondjait. Amíg Magyarország- szerte az a fõ társalgási téma, hogy vajon ki az apja Mecha születendõ gyermekének, Brunó-e vagy más, nem fognak felszólalni az emberek közállapotaink miatt. A nyár végén azonban kénytelen voltam jegelni heves sorozat-ellenességemet, megjelent ugyanis az m1 mûsorán a franciák Roger Martin du Gard regényfolyama alapján készült produkciója, A Thibault család. Ez igen, ezt a nyolc részes filmet érdemes figyelemmel követni, gondoltam már az elsõ epizód láttán. A minden tekintetben – színészi játék, operatõri munka, kísérõzene, helyszínek, díszletek, kosztümök, történelmi hitelesség – kifogástalan mû késõbb sem okozott csalódást. A Nobel-díjas Martin du Gard mûve úgy jelenik meg a képernyõnkön, ahogyan a levéltárosnak tanult, és eredeti szakmája módszertanát irodalmi munkásságában is alkalmazó szerzõ elképzelhette egykoron: aprólékos gonddal, minden részletre kiterjedõ figyelemmel. Ez, persze, csak az irodalmi alapanyag ismerõjének jelent örömöt. De akiknek még nem volt találkozásuk a XX. század e testes remeklésével, a képernyõjükön azok is érdeklõdéssel követhetik azt a száz esztendõvel ezelõtti nagypolgár-történetet, amely nem is egy pontján emlékeztet a mi sajátosan polgáriasult jelenünkre. Forgatás közben a franciák is (akik, amúgy, pénzt és mûvészi energiát nem sajnálva, következetesen írják át filmre nemzeti irodalmuk és történelmük szerintük legfontosabb fejezeteit) sokat gondolhattak a jelenre. Talán éppen a XX. és a XXI. század elsõ évei közt fölfedezhetõ párhuzamok és összevetések szolgáltatták az ihletet nekik, hogy minden tekintetben stílszerûek maradjanak. Sajátos módon ez a kettõsség adja a Thibault-sorozatnak az igazi értékét (és ez az, amit igen-igen hiányol az ember az argentin, amerikai fércmûvekbõl). A film készítõi – Jean-Claude Carriere és Jean-Daniel Verhaeghe, a forgatókönyvíró és a rendezõ mindenekelõtt – úgy ismertetik meg a nézõt a számára immár teljességgel idegen világgal, hogy közben szinte szünet nélkül a saját környezetére kell gondolni. Oscar Thibault, a szigorú elvek szerint élõ s építkezõ családfõ, ki komoly társadalmi tekintélynek örvend, élete végén saját gyermekeinek a tekintetébõl olvashatja ki kudarcát: elveit is, életstílusát is, közéleti rangját is erõsen megkérdõjelezik a fiai. Nincs semmi közös bennük, az apák és a fiúk nemzedékében, „csak? a vér, az egyéniség, az indulat. Azaz, hiába a lázadás (a fiatalabbik Thibault fiú, Jacques a szocialistákhoz áll, így nyilvánítja ki a megvetését mindazon értékek iránt, amelyek apjának oly végtelenül fontosak), hiába a fásult beilleszkedés. (Az idõsebbik gyermek, Antoine elfogadja az elõtte járók eszmei s életstílusbeli örökségét, noha nem érzi jól magát a készen kapott „díszletek? közt, továbbéltetésükre pedig teljességgel képtelen.) Kudarc vár mindegyikõjükre. A társadalomra is, amelyben élniük adatott. Az I. világháborúba menetelõ Európáról legalább olyan pontos képet festett Martin du Gard, mint a társadalomról és annak három fontos „mozgatórugójáról?, a szigorú s következetes konzervatív férfiúról, a széllelbélelt forradalmárról valamint a kötelességtudóan inaktív beilleszkedõrõl. Az „osztályról?, amelybõl õ, az író is vétetett. A hatalmas regény elsõ könyvei – számos alkalommal leírták már róluk – a reménytelen emberi kapcsolatokról szólnak. Az utolsó részek – a még megmaradt értékeket is elpusztító háború hiábavalóságáról. Mint viharfelhõ a nyári tájat, úgy borítja be a regény elsõ fejezeteit a háborús fenyegetettség, és döbbenten szembesül az olvasó (most a tévénézõ) a szomorú ténnyel, hogy voltaképpen senki nem tesz semmi érdemlegeset azért, hogy a vihart elkerüljék. Martin du Gard abban volt nagy – 1937-ben valószínûleg ezt a tettét jutalmazták az irodalmi Nobel-díjjal – hogy a kétszer kettõ bizonyosságával mutatta be, a háború szülõje nem más, mint a tömérdek hibás emberi kapcsolat, a nemzedékek egymás iránti acsarkodása, az értékvesztett, erkölcseiben fellazult emberiség. A francia mozgóképesek meg abban voltak nagyok, hogy ezt a magánemberitársadalmi kétszerkettõt a manapság oly’ igen népszerû tévésorozat mûfajában fogalmazták újra. Okuljon belõle Európa népe, ha tud. A levéltáros hagyatékából, a Nobel-díjjal is a figyelem középpontjába állított nagyregénybõl – nem tudott. Olyan testes könyv elolvasásához, mint amilyen A Thibault család, már a XX. században is csak kevesen fogtak hozzá. Ki tudja, a televíziós sorozattal messzebbre jutunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.