A nemzet és a mai jobboldal

Balavány György
2005. 09. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem szeretem, ha radikális és mérsékelt jobbról, illetve szélsőjobbról és jobbközépről beszélnek. Ez egyrészt szemantikai nonszensz, képzavar; jobbnak, balnak nincsen széle vagy közepe. Másrészt – s ez az igazi probléma – e felosztás azt jelentené, hogy nevezett kategóriák egylényegűek és egyterűek, csupán mérsékleti különbség van köztük: ha fogunk egy jobboldalit és felfokozzuk, szélsőjobboldalit kapunk. Esküszöm, ezt a liberális szögesdrót mögött találták ki. Ha ugyanis a jobboldali nem más, mint mérsékelt szélsőjobboldali, akkor állandó kontrollra van szüksége, hogy megmaradjon a kívánt mérsékletben. E kontrollt persze készséggel biztosítanák a liberális oldalról. Holott: a konzervativizmus és az úgynevezett szélsőjobboldal közt lényegi különbség van, áthidalhatatlan szakadék. A konzervativizmus nem más, mint a szabad és felelős ember gondolkodása, amely kritikával illet minden felforgató ideológiát. Éppúgy a szélsőjobboldalt, mint a bolsevizmust vagy a neoliberalizmust.
Minden ilyen ideológia a szolidaritást jelöli meg alapelvként. De amiről az ideológiák hirdetői beszélnek, az csupán a szolidaritás torz alakja, hisz kizárólag a megnyerni kívánt csoporttal szolidárisak. A bolsevik a munkásosztállyal, a szélsőjobboldali a fajtársakkal, a liberalizmus a másság színe alatt mindenféle devianciával, a neoliberalizmus a nagytőkésekkel. A torzítatlan szolidaritást megvalósítani klasszikus konzervatív feladat, a keresztény hagyomány alapján. Jézus a liberálisokért, a kommunistákért, a fasisztákért és a rendes átlagpolgárokért, vagyis a világ minden bűnöséért meghalt a kereszten, az írások szerint. S azt mondta, szeressétek ellenségeiteket, imádkozzatok azokért, akik üldöznek titeket.
Ebből adódik, hogy a magyar konzervatív politikai erőnek nem egyszerűen választást kell nyernie. Az a kisebbik feladat. Meg kell erősödnie identitásában, e nélkül hiába győz. Mély tisztelet a hagyományőrzőknek, de nem az urambátyámos pátoszt, nem a népi regéket, hanem az evangéliumi hagyományt kell a magyar konzervatívoknak újra felfedezniük, ahhoz kell igazodniuk. Ez a hagyomány a konzervatív eszme alapja; a konzervativizmus úgy jött létre a XVIII. században, hogy egyes gondolkodók a felvilágosodás ideológiáját kritizálták a bibliai értékrend alapján. A konzervativizmus a keresztény hagyománnyal folytonos. Ez a hagyomány az, ami értelmes életre tanít; olyan rendre, ami felülről adatik és belülről fakad. A minden ember iránti szeretet – nota bene – nem kozmopolita. Nem helyezi hatályon kívül, hanem megnemesíti a nemzeti kötődést. Nekünk magyar emberekként kell szolidárisnak maradnunk minden néppel, de elsősorban a sajátunkkal. Épeszű családapa hazaviszi a fizetését, mert elsősorban a saját családjáért tartozik felelősséggel.
Meg kell őrizni a mai Magyarországon mindazt, amit az ideológiák révületében kikezdett és veszélybe sodort a társadalom. Menteni kell az életet – tehát a szerelmet, a türelmet, a hűséget, a családot, a józanságot, a munkát, a gyógyítást, a tanulást, a jó levegőt, a tájat, a hitet. És a nemzetet. Konzervatív felfogásban a nemzet nem csupán történelmi szükségszerűség. Állandó érték, amelyet meg kell őrizni, mert ez az, ami a történelem sodrásában megőriz minket.
A nemzet szó közös ősre utal. Nekünk, magyaroknak sok közös ősünk van: a nordikus Árpád és a türk Zalán, a szláv Werbőczi és a székely Dózsa; s persze József Attila, Ady, Radnóti, Nagy Imre, Bibó és a többiek. A nemzetet nagyjai nemzették és nemzik újra. Nem etnikai, hanem transzcendens közösségről van tehát szó, és a transzcendencia iránt megint csak a konzervatívok érzékenyek. A konzervatívok sajátos viszonyban vannak az idővel; minden más szemlélet a pillanatra koncentrál, az azonnali anyagi és politikai haszonra. A tényleges konzervatívok azonban távlatokban gondolkoznak, s minden szót vagy cselekedetet aszerint értékelnek, maradandó-e. A konzervatív gondolkodás ugyanis az állandóban gyökerezik: „a házasságok az égben köttetnek” meg „Isten, áldd meg a magyart”.
A nemzet a magyarságnak másféle kihívást jelent, mint a többi népnek. Nincs még egy nép a művelt Európában, melynek egyharmada kisebbségben él, másodosztályú állampolgárként, idegen hatalomnak alávetve. Miért képtelenek a magyar liberálisok nemzetiek lenni? Mert irtóznak az egység gondolatától. Sőt, azt mondják, hogy a magyaroknak – szomszédai iránti udvariasságból – kevésbé illik nemzetinek lenni, mint a haladó európai népeknek. Úgy tesznek, mintha a szomszéd államok nem börtönőrei, hanem szívélyes házigazdái lennének az odaszakadt magyarságnak. A hazaszeretet elemi megnyilvánulásait – ami a briteknél és a franciáknál egyébként a legtermészetesebb – nálunk rögtön nacionalizmusnak, sovinizmusnak kell bélyegezniük. A tényleges magyar sovinizmus ugyanakkor elenyésző, az úgynevezett baloldalnak különféle provokációs technikákkal és műbalhékra épülő sajtókampányokkal folyton újra kell termelnie, hogy kedvére harcolhasson ellene. A liberális kirekesztésre és sovinizmusra a jelenlegi kormány pazar példát mutatott, amikor elszegényedéssel fenyegette a magyar nyugdíjasokat, amennyiben átözönlenek a határon túliak.
Ez a kormány többé nem tudja lemosni magáról december ötödikét. Sok mindent lehet mondani a nemzeti elkötelezettségről, de a balsikerű referendumot megelőző időszakban világosan és cáfolhatatlanul megmutatkozott, ki hová tartozik ebben a tekintetben. Kiderült, hogy minden, amit a szociálliberálisok a nemzetről mondanak, hazugság. Sokkal egyszerűbb lenne, ha beismernék, hogy a nemzet iránti gyakorlati hűséget ostoba maradiságnak, szűklátókörűségnek, szélsőjobboldali populizmusnak tartják.
A konzervatív tábor nyilván nem reálpolitikai megfontolásból kapcsolódott be a kettős állampolgárságért – igen szerencsétlen időpontban – indított küzdelembe. Hanem azért, mert inkább vállalnia kellett a könnyen megjósolható vereséget, mint hogy magára hagyja a kint rekedt magyarságot. Ha nem áll a kettős állampolgárság mellé, a Fidesz saját konzervatív voltát is megtagadta volna, talán súlyosabb sokkot okozva, mint amekkorát a referendum sikertelensége okozott. Megtagadásra is akadt példa: Dávid Ibolya, aki a trópusokon nyaralt december ötödikén, és korábban egyetértett azzal, hogy a státustörvény preambulumából kiemeljék az egységes magyar nemzetre való utalást, s a hatalom érdekében elképzelhetőnek tartja a neoliberálisokkal való szövetkezést, rondább munkát végzett, mint Gyurcsányék, akiktől amúgy sem várhattunk mást.
A trianoni seb máig gyógyulatlan; sebesült nép tagjai vagyunk. S mikor egységes nemzetről beszélünk, ez egyben Trianon-kritika is: a nemzet mint szolidáris egység azt jelenti, hogy nem tudjuk elfogadni a fennálló határokat, s szeretnénk azokat elmosni, eltörölni, lágyítani, virtuálissá tenni, elfelejteni. Amíg ez valamiképp meg nem oldódik, a nemzet számunkra elsősorban a határon túli magyarokat jelenti. Egyek vagyunk és maradunk velük. És azt szeretnénk, ha nem kéne magukat velünk szemben meghatározniuk – soha.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.