Mándoki Zoltán munkaviszonya viszont csak abban az esetben szűnhet meg, ha sikerül megegyeznie Kóka János miniszterrel. Továbbra is vitatott pont ugyanis a volt vezérigazgató végkielégítésének ügye, ugyanis az öszszegről még nem egyeztek meg a felek. Mint arról korábban beszámoltunk, Mándoki eddigi tevékenysége elismeréseként 80 millió forintra számíthat.
Annak ellenére, hogy a miniszter további személycserékről is említést tett a MÁV menedzsmentjét érintően, Tóth Judit, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szóvivője lapunk érdeklődésére úgy foglalt állást: mindez a MÁV belügye. Azaz a miniszter csak Mándoki menesztéséről határozott, a várható további személycserékről Gaál Gyula, illetve Heiczinger István – aki korábban a Siemens Rt. ügyvezetője volt – dönthet. A MÁV Rt. menedzsmentje, illetve a felügyelőbizottság a változások miatti új szervezeti és működési szabályzatra tett javaslatot a tegnapi ülésen, erről azonban az alapító, azaz a GKM hoz döntést.
Az igazgatóságnak szintén jóvá kell hagynia, hogy a MÁV Rt. kormánygaranciával 58,5 milliárd forintos hitelt vegyen fel, amit elsősorban napi működésének finanszírozásához használ fel. Másképp nemigen dönthet a menedzsment, hiszen az újabb hitel nélkül a MÁV nem tudná fenntartani a forgalmat, de még a béreket sem fizethetné ki. Ugyan a személyszállító vonatok közlekedtetését mint közszolgáltatást az állam rendeli meg a MÁV-tól, ám a – hatósági áras – menetdíjjal nem fedezett költségeket nem téríti meg teljesen, ami a társaság eladósodásának, illetve jelenlegi gazdasági helyzetének a legfőbb indoka. Az állam képviseletében a Pénzügyminisztérium és a GKM egyelőre még az idei közszolgáltatási szerződést sem kötötte meg a MÁV-val, ami a társaságnak önmagában 26 milliárd forintos hiányt jelent, ezt az összeget szintén hitelből finanszírozza. A MÁV eladósodottsági szintje ugyanakkor már-már a működést veszélyezteti. A közszolgáltatás költségeinek megtérítését viszont az Európai Unió is kötelezővé teszi a tagállamok kormányainak, hazánkban azonban ezen a téren nem volt változás a csatlakozás óta. Kóka János legutóbb azt jelentette be, hogy a MÁV és az állam közötti szerződést az új vasúti törvény szabályozza majd, a módosító javaslatokat novemberben terjesztik az Országgyűlés elé, így legkorábban is csak az év végén fogadják el.
Szergej Lavrov Magyar Nemzenek adott interjúja bejárta a világsajtót
