Általános helyettes vezeti a MÁV-ot

Jóváhagyta tegnap a MÁV Rt. igazgatósága és a felügyelőbizottság a vezérigazgatói poszt megszűnését, mivel Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter Mándoki Zoltán feladatait Heiczinger István általános vezérigazgató-helyettesre ruházta át. Gaál Gyula ugyanakkor elnök-vezérigazgatói minőségében maradt a MÁV-nál.

Putsay Gábor
2005. 09. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mándoki Zoltán munkaviszonya viszont csak abban az esetben szűnhet meg, ha sikerül megegyeznie Kóka János miniszterrel. Továbbra is vitatott pont ugyanis a volt vezérigazgató végkielégítésének ügye, ugyanis az öszszegről még nem egyeztek meg a felek. Mint arról korábban beszámoltunk, Mándoki eddigi tevékenysége elismeréseként 80 millió forintra számíthat.
Annak ellenére, hogy a miniszter további személycserékről is említést tett a MÁV menedzsmentjét érintően, Tóth Judit, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szóvivője lapunk érdeklődésére úgy foglalt állást: mindez a MÁV belügye. Azaz a miniszter csak Mándoki menesztéséről határozott, a várható további személycserékről Gaál Gyula, illetve Heiczinger István – aki korábban a Siemens Rt. ügyvezetője volt – dönthet. A MÁV Rt. menedzsmentje, illetve a felügyelőbizottság a változások miatti új szervezeti és működési szabályzatra tett javaslatot a tegnapi ülésen, erről azonban az alapító, azaz a GKM hoz döntést.
Az igazgatóságnak szintén jóvá kell hagynia, hogy a MÁV Rt. kormánygaranciával 58,5 milliárd forintos hitelt vegyen fel, amit elsősorban napi működésének finanszírozásához használ fel. Másképp nemigen dönthet a menedzsment, hiszen az újabb hitel nélkül a MÁV nem tudná fenntartani a forgalmat, de még a béreket sem fizethetné ki. Ugyan a személyszállító vonatok közlekedtetését mint közszolgáltatást az állam rendeli meg a MÁV-tól, ám a – hatósági áras – menetdíjjal nem fedezett költségeket nem téríti meg teljesen, ami a társaság eladósodásának, illetve jelenlegi gazdasági helyzetének a legfőbb indoka. Az állam képviseletében a Pénzügyminisztérium és a GKM egyelőre még az idei közszolgáltatási szerződést sem kötötte meg a MÁV-val, ami a társaságnak önmagában 26 milliárd forintos hiányt jelent, ezt az összeget szintén hitelből finanszírozza. A MÁV eladósodottsági szintje ugyanakkor már-már a működést veszélyezteti. A közszolgáltatás költségeinek megtérítését viszont az Európai Unió is kötelezővé teszi a tagállamok kormányainak, hazánkban azonban ezen a téren nem volt változás a csatlakozás óta. Kóka János legutóbb azt jelentette be, hogy a MÁV és az állam közötti szerződést az új vasúti törvény szabályozza majd, a módosító javaslatokat novemberben terjesztik az Országgyűlés elé, így legkorábban is csak az év végén fogadják el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.