Sokat kaptam az élettől, és úgy érzem, kötelességem valamit visszaadni a közösségnek. De ez az ingyenes tanfolyam szándékom szerint annak is példázata, hogy nem csak a profitorientált szemléletmód létezik – vallja Baranyi Károly, a Nemzeti Pedagógus Műhely vezetője, aki három évtizede tartja meg évről évre az egyetemre felkészítő fizikakurzusát. – Úgy is felfoghatjuk, hogy egy ilyen „szolgálat” Karl Popper-i értelemben érvényteleníti azt az elméletet, hogy csak az az értékes, amiért fizetünk. Egy dolog nem annyit ér, amennyit fizetünk, hanem annyit, amennyi áldozatot hozunk érte – fejti ki Baranyi Károly.
Az eltelt három évtized alatt legalább hatezer diák vett részt az egyéves oktatásban, s közülük – amíg felvételizni kellett az egyetemekre – legalább a nyolcvan százalékot fel is vették. Felvételi vizsga ma már nincs, de az eredményes érettségire és főként az eredményes egyetemi tanulmányokra ma is fel kell készülni: ezt bizonyítják a különféle oktatási vállalkozások, egyetemek által meghirdetett tanfolyamok is, amelyeken több tízezer forintot kérnek a diákoktól. Baranyi Károly mindezt ingyen vállalja. De az ő kurzusának nem az ingyenesség a fő előnye. Hanem az, hogy logikusan rendszerezett, tovább építhető, egyetemes tudásanyagot ad.S – ahogy Baranyi Károly mondja – nemcsak a fizikára tanít, hanem a gondolkodás fortélyaira, a fegyelmezettségre, erkölcsre és lovagiasságra: a helyes és értő gondolkodás elsajátítása a fő cél, ami egyben megtanít a természet szépségének értékelésére is. A több évtizedes oktatómunka anyaga 1992-ben könyv formában is napvilágot látott, az Akadémiai Kiadó gondozásában, A fizikai gondolkodás iskolája címen. Évek óta nem kapható, még az antikváriumokban is ritka, csak az iskolákban, könyvtárakban lehet hozzájutni. Az anyag „frissítésén”, kiegészítésén Baranyi Károly folyamatosan dolgozik, az új, javított kiadásról kiadókkal tárgyal.
Úgy tartja: egész pályafutásának legfontosabb eredménye, valódi sikertörténete az ingyenes fizika-előkészítő, annak ellenére, hogy a komoly tudományos életmű áll a háta mögött, a rendszerváltozás után fontos szakmai tisztségeket is betöltött. A Művelődési és Közoktatási Minisztériumban 1994-ig a közoktatási főosztályt vezette, fő feladata a Nemzeti alaptanterv munkálatainak irányítása volt. A kurzusváltás után a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen tanított matematikát, kozmológiát, érveléstechnikát és speciális szemináriumokon oktatott a természetfilozófia, a filozófia és a matematika határterületeit felölelő témákról, emellett számos, jelentős szakmai publikációja jelent meg.
A térítésmentes kurzus története 1974-ben kezdődött, amikor a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen kutatóként dolgozott. Felkérték, hogy tartson egyetemi előkészítő tanfolyamot fizikából a fiataloknak: a műtősöknek, boncmestereknek, nővéreknek, laboratóriumi segéderőknek. Természetesen „társadalmi munkában”. A tanfolyam híre egyre nőtt, egyre több diák vett részt a kurzuson. A legtöbben a 80-as évek végén jártak az oktatásra, voltak olyan idők, mikor 200-300 fő szorongott az előadóteremben. Baranyi Károly szerint a munkája eredményességét bizonyító rendkívül jó felvételi arányok annak is köszönhetőek, hogy akikben nem volt kellő kitartás, fegyelmezettség, lemorzsolódtak az első két három óra után. Ugyanis a tanfolyam úgy épül fel, hogy az eleje a legnehezebb. Merthogy a gondolkodásra tanít:
– Például az elektromosságtant teljes egészében kidolgozták anélkül, hogy fogalmuk lett volna arról az akkori tudósoknak, hogy létezik az elektron. Hogyan lehetséges ez? Miért volt, hogy mihelyt felfedezték az elektront, fel is borult az egész rendszer? A hallgatókkal bejárjuk ezt az utat. Ez azért fontos, hogy felfogják a tanulók, melyek azok a fontos tények, amelyek végül is ránk kényszerítik az elektron felismerését. Ilyen és hasonló kérdésfeltevéssel elérhető, hogy végül a relativitáselméletet is képesek legyenek megérteni a résztvevők. Talán éppen ennek köszönhető, hogy nemcsak középiskolások, de egyetemisták, középiskolai és egyetemi oktatók is látogatták az előadásokat. Érdekelte őket, hogyan lehet másként, hatékonyabban tanítani – magyarázza a módszere lényegét.
S hogy miként alakult ki a tananyag? Folyamatos szakmai konzultációk során. És formálódik mind a mai napig. Baranyi Károly megkereste kollégáit, volt egyetemi tanárait, és kikérte véleményüket: hogyan lehetne az adott kérdéskört a legjobban megvilágítani?
– Ezt a kurzust mindenkinek ajánlom, aki szeretné mélyebben megérteni a világot. Azoknak a középiskolásoknak, akik egyetemre készülnek, és azoknak az egyetemistáknak, akik úgy érzik, tudásuk nem áll igazán szilárd alapokon. Oktatóknak, akik új utakat keresnek… Elkeserítő, és korunk lelkiállapotára jellemző, hogy az utóbbi időben az érdeklődés megcsappant, míg a pénzes tanfolyamokon tolonganak. Oda jutottunk, hogy ami ingyen van, annak nincs értéke. Pedig ez a tanfolyam már három évtizede sikeresen megy. Szolgálatból, szeretetből…
Mikor? Az első foglalkozás holnap lesz, a továbbiakban szerdánként délután 3 órától 5 óráig tartó elfoglaltságot jelent. Az előadások a Semmelweis Egyetem Humánmorfológiai és Fejlődésbiológiai Intézetében, közismert nevén II. számú anatómiai intézet tantermében lesznek. (Budapest IX. kerület, Tűzoltó utca 58. – bejárat a Klinikák metrómegállónál, az Üllői út 93.-nál.) Jelentkezni az [email protected] e-mail címen vagy a
06-30/408-9898-as telefonszámon lehet, de az órákat előzetes bejelentkezés nélkül is látogathatja bárki. Információ és tanulást segítő írásbeli segítség: www.baranyi.hu honlapon olvasható, ahová folyamatosan felkerülnek az órák anyagai is.
Magyar Péter megint ringbe szállt a valósággal, de az végül a baloldali politikus fölé kerekedett
