Cenzúráz az Országgyűlés

2005. 09. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elég színes a Fidesz fantáziája ahhoz, hogy minden négypárti egyezségből kihátráljon – állapította meg az ügyrendi bizottság MSZP-s elnöke. Csiha Judit és a bizottság más szocialista tagjai úgy gondolják, a házszabály módosításával rendezni lehetett volna, miként tudósítsanak a televízióállomások a parlament üléseiről. A Fidesz azért lépett vissza, mert amíg a házszabály két percet ad a képviselőknek, hogy válaszoljanak például a miniszterelnök maratoni hosszúságú beszédeire, addig más kérdések sem emelhetők ki a szabályozásból.
Egy kicsit erőltetett a felvetés a színes fantáziáról meg a kihátrálásról. A kérdés ugyanis nem az, hogy milyen indokkal vonult ki a Fidesz a megegyezésből, hanem az, mi szükség volt egyáltalán a négypárti megállapodásra. Az ügyrendi bizottság elnöke – civilben ügyvéd – jól tudja: a házszabály alkalmatlan arra, hogy megszabja a televíziósok jogait. Hiába kell hozzá kétharmados többség, a házszabály nem jogszabály, csak országgyűlési határozat. Arra szolgál, hogy szabályozza a T. Ház tagjainak és alkalmazottainak magatartását. Például azt, hány percben válaszolhat a képviselő a neki címzett hosszadalmas kritikára. Már ha egyáltalán képviselői, s nem pártelnöki minőségében vette őt célba a miniszterelnök. Ne vesztegessük most a szót arra, hogy Gyurcsány Ferenc összekeverte a szezont a fazonnal, a törvényhozás házát a pártviták színhelyével – előfordult ez már máskor is. Csupán annyit érdemes rögzítenünk, hogy a tisztességes eljárásnak – a fegyveregyenlőségnek – meg az arányosság alkotmányos elvének a parlamentben is érvényesülnie kell. Mindez azonban csak a kérdés egyik fele. A másik, a lényegesebb az, hogyan keveredik a házszabály a szólásszabadság ügyeibe. Hogy kerül a csizma az asztalra? A parlamenthez nem tartozó személyek magatartását a Ház falain belül sem rendezheti a házszabály. Nem szabhatja meg például a karzat közönségének viselkedését. A kívülállókat ugyanis csupán törvény kötelezheti.
Ebben a ciklusban odáig fajultak a dolgok, hogy immár hivatalos irat, bírósági ítélet is igazolja, a parlament nem tiszteli a törvényt. Amikor ugyanis 2004 áprilisában egy négytagú civil csoport a karzatról cetliket szórt a képviselők fejére, és transzparensen követelte: „Ki Irakból!”, Szili Katalin rendőrt hívatott. Az ügyből bírósági eljárás lett. A pacifista Ahimsa-csoport tagjait bekísérték, és bíróság elé állították. A felmentő ítélet csak a törvényhozóknak lehetett meglepetés. Rendzavarás nem történt, a fiatalok a véleménynyilvánítás alkotmányos jogával éltek. A házszabály rájuk nem vonatkozik, mert az nem törvény, csak belső országgyűlési határozat. S mivel szabálysértés nem valósult meg, a rendőrséggel szemben sem követték el a demonstrálók az engedetlenséget. Hiszen rendőrt csak akkor lehet hívni, ha jogsértés történik. Már akkor felvetődött, hogy a kívülállók parlamenti viselkedésének szabályairól törvényt kell alkotnia az Országgyűlésnek. Nem alkották meg. Az MSZP–SZDSZ többségű parlament a házszabály számos más rendelkezésének pótlását is elszabotálta.
A sajtó természetesen szintén nincs alárendelve a parlamentnek. Sőt, ellenőrizheti a hatalmat. Ezt a valóság feltárásával és bemutatásával valósítja meg. A sajtót ugyanis az alkotmány felruházta a tájékoztatás jogával és kötelezettségével. Ehhez kapcsolódik, hogy az ország lakóinak – szintén az alkotmány szerint – joguk van tájékozódni a történésekről. A közérdekű ügyek megvitatásának ez az első számú feltétele. A választópolgár csak megfelelő ismeretek birtokában tud dönteni arról, kit bízzon meg a hatalom gyakorlásával.
A televízióállomásoknak is kötelességük, hogy ellássák információval a közönségüket. Bemutassák, miképpen szólal fel egyik vagy másik honatya, milyen a megjelenése, a magatartása, mennyire hitelesek a szavai. Erre az elmúlt időkben kevés lehetőségük volt. Az Országgyűlés ugyanis felemás módon teljesítette az 1996-os médiatörvény előírásait. A parlamenti zárt láncú televíziós szolgáltatást létrehozta ugyan, a sajtó ezzel kapcsolatos lehetőségeiről szóló törvényt azonban nem alkotta meg. Ehelyett a házelnök úgynevezett rendelkezést adott ki, amely megtiltja, hogy az egyes televíziós társaságok saját felvételeket készítsenek a Ház munkájáról. Csak a parlamenti hivatal irányításával – házon belül – készített felvételeket továbbíthatja minden csatorna a nézőkhöz. Az alkotmánysértő gyakorlat olyan súlyosan korlátozza a sajtószabadság és az információszerzés jogát, hogy több fórum nemrégiben az Alkotmánybírósághoz (AB) fordult. A Hír TV, az RTL, a TV2, a Magyar ATV, a Független Hírügynökség és a Magyar Újságírók Országos Szövetsége törvényalkotást sürget. Nem értenek egyet azzal, hogy a parlament hivatala döntse el, kikről készüljön felvétel, és milyen beállításban. Szerintük csalóka, ha a néhány lézengő képviselőt népes társaságnak tünteti fel a parlamenti házimozi.
Az AB még nem döntött a beadványról, az Országgyűlés vezérkara ellenben úgy tett, mintha rendezni akarná a dolgot. Ez abból állt volna, hogy a házszabály helyettesíti a házelnök rendelkezését. Így szabták volna meg, mi legyen az új módi a televíziózás ügyében. Túl azon, hogy a házszabály semmiképp sem szabályozhatja a sajtó működését, a tervezettel egyéb gond is akad. Az eddig megismert néhány részlet például azt rögzíti, hogy a tévéközvetítések célja a nézők pártatlan, kiegyensúlyozott, pontos és tényszerű tájékoztatása. Minő fontos, új elvek! Az 1986-os sajtótörvény szó szerint leírta mindezt. Miért kell a hatályos törvényt egy jogszabálynak nem minősülő, műfaja miatt is alkotmánysértő szabályzatban megismételni? Így kívánják szakszerűnek feltüntetni a szöveget? Az új rendelkezés egyébként továbbra is azt tartalmazza, hogy a „a tévéközvetítés a kiépített zárt láncú televíziós rendszeren keresztül, az Országgyűlés hivatala tévéstúdiójának eszközeivel és dolgozói közreműködésével valósul meg”, s a közvetítésnek „a parlament tényleges történéseire, munkájára kell irányulnia”. No persze, a tényleges történésekre. Ezek mibenlétéről azután maga a történés szereplője, irányítója dönt majd.
Sovány vigasz, hogy a tartalma és a formája miatt egyaránt érvénytelen új szabályozás semmire sem kötelezhette volna az elektronikus médiumokat. Éppen elég, hogy a rendszer megakadályozza őket alkotmányos feladatuk teljesítésében. A mai helyzet mindezek miatt olyan, mint a hajdani szocialista sajtóigazgatás volt, amelynek jóvoltából a médiumok csak a tájékoztatási hivatal – a tájhiv – szemével láthatták és láttathatták a világot. A lényeg a cenzúra volt, és most is az. A parlamentről vagy jót, vagy semmit. Úgy látszik, nem véletlenül hirdette meg a tavasszal az MSZP közjogi munkacsoportja a szólásszabadság korlátozását. Szerintük a rendszerváltozás hajnalán, 1989-ben nálunk „szélsőségesen tág keretek közt vonták meg a szólásszabadság határait”. Ezt most szűkíteni kell. Az első lépés nyilván a valóságos információk visszatartása, hiszen aki nem tud semmit, annak nem is lesz véleménye, és nem akar hozzászólni semmihez. Ha pedig csak a szépet és a jót látja, legközelebb is arra fog szavazni.
Ebből vonult most ki a Fidesz, az MSZP politikusa szerint a színes a fantáziája miatt. Jó lenne a törvényhozásnak is kivonulnia a súlyos alkotmánysértésekből, hiszen ebben a ciklusban már éppen eleget elkövetett. Sőt, egy kis fantáziával az Országgyűlés javíthatna is valamicskét a teljesítményén. Mondjuk módosíthatná a házszabályt, hogy a beszédekre válaszolhasson is, aki akar. Nem biztos, hogy érdemes befogni a száját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.