Az első autómentes napot 1998-ban tartották meg Franciaországban. Az akció 2000-től kiteljesedett az uniós országok területére, egyre több önkormányzat csatlakozott a kezdeményezéshez. Három éve pedig egyetlen nap helyett egész hetes autóellenes akciósorozatokat tartanak, rendszerint minden év szeptember 16. és 22. között, ekkor teljes belvárosokat alakítanak át sétálóutcákká. Az elmúlt években például Párizsban, Rómában egész városnegyedeket zártak le ezen a napon, Brüsszelt pedig autómentessé tették az egész európai mobilitási hétre.
Idén több mint ötven hazai önkormányzat tartja meg zöld napot. A főváros azonban most is kibújt a nagy megmérettetés felelőssége alól, hiszen ez alkalommal sem vállalta, hogy az Európa-szerte csütörtökön megtartandó, egész városrészeket érintő útlezárásokat hétköznap teljesítse. Így megint vasárnap tartotta hivatalos autómentes napját, amelynek keretében az Andrássy utat sétálóutcává alakították át. Előrelépés ugyanakkor az elmúlt évek gyakorlatához képest – amikor a hétvégi ünneplést is elutasították, s még az is előfordult, hogy rendőrség a forgalom túlzott akadályozására hivatkozva feloszlatta a korábban engedélyezett kerékpáros felvonulást – most hét közben, csütörtökön is lezárják az Andrássy utat. Ekkor átengedik a terepet a civil kezdeményezéseknek.
A holnapi rendezvény fő attrakciója a Kritikus Tömeg (Critical Mass) névre keresztelt, este hat órakor induló budapesti kerékpáros demonstráció, amelyen már tavaly is megközelítőleg tízezren vettek részt, s amelyet több vidéki városban is megszerveznek. A kezdeményezés honlapjáról (criticalmass.hu) kiderül, hogy a valódi, alulról jövő szerveződésről van szó. Olyannyira, hogy vezetői, képviselői sincsenek a mozgalomnak, a kerékpáros közlekedésért és az élhetőbb városokért indított kampány így szájról szájra vagy inkább számítógépről számítógépre terjed. Ebben segítenek persze a környezetvédelemért régóta küzdő zöld- szervezetek is, így a Védegylet, a Levegő Munkacsoport vagy a Városi Biciklizés Barátai Egyesület.
Vay Márton, a Védegylet irodavezetője az autómentes nap életre hívásának okairól megkeresésünkre elmondta: sok európai nagyvárosban, amelyek a motorizációban már jóval Budapest előtt járnak, évekkel ezelőtt végigjárták azokat a lépcsőfokokat, amelyeket most a magyar főváros. Így ott már belátták: egy XIX. században kialakult városszerkezet nem bír el annyi autót, amekkora a gazdasági fejlődéssel és a kényelmi igényekkel megjelenik. Budapesten évente nyolcvan kilométernyi kocsioszlop áll be újonnan a dugókba, ennyivel növekszik a forgalomban lévő autók száma. Nem nehéz belátni, hogy elérkeztünk ahhoz a határhoz, ahol a káosz csak alternatív módszerekkel, a tömegközlekedés és a kerékpározás támogatásával, fejlesztésével kerülhető el. – Az ugyanis nem megoldás, hogy az autórengeteg érdekében lebontjuk a történelmi városrészeket – mutatott rá.
Vay Márton nem rejtette véka alá: itthon igen nehéz elfogadtatni az emberekkel, hogy miután évtizedek óta vártak a jólétre, most szálljanak ki az új autójukból és utazzanak vonattal, biciklivel. – Mégis ez az egyetlen megoldás. Nem azt várjuk el, hogy senki, semmilyen körülmények között ne használjon gépkocsit, de tény, ma sokan akkor is autóba ülnek, amikor erre semmi szükség – szögezte le.
Az elmúlt napokban a bulvársajtóban és egyes elektronikus médiumokban támadás indult a budapesti Andrássy út csütörtöki lezárását engedélyező vezetőkkel szemben. A Blikk tegnapi címoldala például öles betűkkel sulykolta: Szándékosan megbénítják Budapestet a városatyák. Kürti Gábor, a kerékpáros tüntetés egyik szervezője az Index internetes lapnak úgy reagált a vádakra: a demonstráció egyik célja, hogy az emberek legalább egy napra kipróbálják, milyen egy élhető város. Budapest közlekedési válságban van. Ma még nehezen, de járható autóval, két-három év múlva nem lesz az. Vay Márton azt tette hozzá: jobban el lehetne fogadtatni az autósokkal az útlezárásokat, ha azok idejére a nyugati vagy a vidéki városokhoz hasonlóan sűrűbben járnának a tömegközlekedési eszközök, s forgalmi felmutatásával ingyen lehetne utazni.
Kürti Gábor kifejtette: az európai autómentes napon, a legnagyobb közlekedési csúcs után demonstrációt szervezünk azért, hogy egy új, egész Európában hódító közlekedési módot a figyelem középpontjába állítsunk. A kerékpározásnak nincs káros következménye a többi városlakó számára, a tömegközlekedésnek pedig csak egészen csekély. – Ideje belátni, hogy egy kétmilliós városban az egyéni motorizált közlekedés nem megoldás. Fel kell adnunk a kényelmünket, a saját egészségünk érdekében. Budapesten három évvel csökkenti az átlagéletkort a közlekedés. Nem demonstrálnánk, ha nem ismernénk a más városokban már megszületett működő megoldásokat – fogalmazott.
Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport munkatársa lapunknak arról beszélt: különös jelentősége van a biciklis társadalom összefogásának. Ez ugyanis nemcsak egészségmegőrzésről, hanem egyfajta szenvedélyről és létformáról szól. Kérdésünkre figyelmeztetett: a környezetbarát közlekedés elvei csak akkor valósulhatnak meg, ha az önkormányzatok a kerékpáros érdekvédelmi szervezetekkel karöltve kidolgozzák a bicikliutak és tárolók építésének koncepcióját és EU-konform, széles, szilárd burkolatú, megfelelő útjelzéssel ellátott infrastruktúrát bocsátanak a kétkerekesek rendelkezésére.
Lenkei hozzátette, a nyár közepén a szervezetek tárgyalást folytattak a Főpolgármesteri Hivatallal, aminek eredményeként talán újra beindul az évekkel ezelőtt megtorpant kerékpárút-építés. Előrelépés az is: rendeletben kívánják előírni, hogy az új irodaházak, szórakozóhelyek vagy bevásárlóközpontok építésekor mennyi tárolóhelyet kötelező létesíteni. – A fővárosban száznegyven kilométer kerékpárút van, míg Bécsben már az ezredik kilométert is átadták – mutatott rá.
Kóka János az MTI-nek a vasárnapi fővárosi rendezvényen ígéretet tett rá, hogy a második Nemzeti fejlesztési terv tervezésénél kiemelt figyelmet fordítanak a bicikliutakra és milliárdos összegeket is fordíthatnak majd erre a célra.
Rendezvények országszerte. Budapesten holnap este hat órakor indul a „kritikus tömeg” a városligeti műjégpályáról, ahonnan az Andrássy út, a Bajcsy-Zsilinszky út, a Deák tér érintésével az Erzsébet hídon át, a Margit és a Teréz körúton tér vissza az Andrássy útra és a Városligetbe. A lezárt útszakaszokra tekintettel gyerekeket is várnak a szervezők. Debrecenben, Hajdúböszörményben, Orosházán és Pécsett szintén tartanak felvonulást. Holnap Szegeden szabadtéri programok várják a városlakókat: levegőminőség-védelmi és zajszintmérések, szakmai konferencia és rajzverseny lesz. Ezen a napon az érvényes forgalmi engedélyt bemutatók térítésmentesen utazhatnak a helyi közlekedési járműveken. Miskolcon kerékpáros vetélkedőt, és bicikli-szépségversenyt, futóversenyt, valamint egészségügyi és közlekedésbiztonsági tanácsadást szerveznek.