Rosszul jár a fogyasztóvédelem a minisztériumi cserével

Miközben az utóbbi időkben számtalan fogyasztóvédelmi botránytól volt hangos a magyar közélet, a területet irányító tárca nem biztosítja a kiemelten fogyasztóvédelemmel foglalkozó civil szervezetek pénzügyi forrásait. Az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium állítja: a tárca a fogyasztóvédelmi törvényben előírtnak megfelelően jár el. Ugyanakkor a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint a tárca törvényt sért, mivel nem biztosítja az előírt pénzügyi forrásokat a civil szervezeteknek.

Dénes Zoltán
2005. 09. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre kevésbé tudják ellátni feladatukat a fogyasztóvédelmi civil szervezetek, mivel a törvényben előírt támogatásokat sem kapják meg – legalábbis ezt állítja a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ). Véleményük szerint a kormányzat pozitív kommunikációjával ellentétben a fogyasztóvédelem mára súlyos válságba került. Baranovszky György, a tíz kiemelten a fogyasztóvédelemmel foglalkozó civil szervezetet tömörítő FEOSZ jogi képviselője rámutatott: a forráshiány miatt egyre jobban ellehetetlenül az áthidaló vitarendezési módot biztosító békéltető testületek munkája is, így vannak már olyan megyei testületek, amelyek felfüggesztették a működést. Pedig a fogyasztói jogok érvényesítése terén a békéltető testületek létrehozása jelentős előrelépést hozott. E testületek eljárásának célja a fogyasztó és a gazdálkodó szervezet közötti vitás ügyek egyezségen alapuló rendezésének megkísérlése, ennek eredménytelensége esetén pedig az ügy eldöntése a fogyasztói jogok gyors és egyszerű érvényesítésének biztosítása érdekében. Tehát a vásárlót megkímélik a hosszú, akár évekig tartó pereskedéstől. Az eljáró békéltető testületi tanács határozata lehet ajánlás vagy kötelezést tartalmazó határozat, mely ellen nem lehet fellebbezni, annak érvénytelenítését csak a megyei bíróságoktól lehet kérni. A testületek sikerét jelzi, hogy tavaly 1806 üggyel foglalkoztak, mely az előző évhez képest 75 százalékos növekedést jelent.
Baranovszky György felhívta a figyelmet arra, hogy a kormány törvényellenesen jár el, amikor nem biztosítja a fogyasztóvédelmi törvény által előírt forrásokat a fogyasztói érdekképviseleteket ellátó civil szervezeteknek. Ezzel szemben a fogyasztóvédelmi ügyekben is illetékes Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium (ICSSZEM) állítja: a tárca a fogyasztóvédelmi törvényben előírtnak megfelelően jár el. Ennek alátámasztására Vágner Mária, a tárca kommunikációs vezetője a tavalyi második félévi pályázati pénzeket említette, melyek a fogyasztóvédelmi bírságbevételek harminc százalékából adódtak. Állítása szerint idén azért nem pályáztatták meg a bírságokból befolyó összegeket, mert azok csak a harmadik negyedévben tesznek ki akkora összeget, hogy abból érdemes legyen pályázatot kiírni.
A FEOSZ ugyanakkor arra mutatott rá, hogy bár a fogyasztóvédelmi törvény valóban rendelkezik arról, hogy az állam a mindenkori éves költségvetésben köteles gondoskodni a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek támogatásáról, idén ez az összeg nulla forint volt. – Így továbbra is úgy látjuk, hogy az állam nem tesz eleget törvényi kötelezettségének, amikor a költségvetésben nem biztosít forrást a civil szervezetek támogatására – mondta Baranovszky. – Ezért a nehéz helyzetben lévő szervezetek maguk kénytelenek teljes egészében finanszírozni az idei második félévi tevékenységüket, miközben pályázati kiírás hiányában arról sincs információjuk, hogy a fogyasztóvédelemért felelős minisztérium milyen projekteket részesít majd előnyben – tette hozzá.
Ellentmondásba került a minisztérium a békéltető testületek finanszírozásával kapcsolatban is. E testületek a fogyasztóvédelmi törvényben rögzített mértékű támogatásban részesülnek. Az ICSSZEM szerint a tárca a korábbi 20 millióról 62 millió forintra emelte a testületek támogatását, melyhez további 16 millióval járul hozzá a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelet. Ezzel szemben Baranovszky, aki a budapesti békéltető testületek elnöke is, úgy tudja, hogy nem 62, hanem 52 millió forint áll rendelkezésükre, amelyhez a kormány további 16 milliót biztosíthat. Ez az összeg állítása szerint azonban nem elegendő az év végig a működés fenntartásához, mivel az előző évekhez képest óriási mértékben megnövekedett az ügyek száma.
A legnagyobb fogyasztóvédelmi civil szervezeteket tömörítő FEOSZ a finanszírozási problémáknál is súlyosabb gondnak tartja a tárca új fogyasztóvédelmi koncepcióját. Véleményük szerint ha az abban megfogalmazott célok valóra válnak, akkor teljesen ellehetetlenülnek a fogyasztóvédelmi civil szervezetek. A legnagyobb veszélyt abban látják, hogy be akarják vonni a szakszervezeteket a fogyasztóvédelmi feladatok ellátásába. Megfogalmazásuk szerint ez csak a támogatások elaprózódásához vezetne, és felpuhítaná a komoly szakmai tudást igénylő fogyasztói védelmet. Ezenkívül rámutattak: késik a döntés az állami, az önkormányzati és a civil szektor feladatainak tisztázásáról, és nem esik szó arról, hogy az állami intézményrendszer szervezeti hibákkal terhelt. Baranovszky félelmetesnek nevezte, hogy a koncepció szerint a jövőben a pályázatokat feladatorientáltan kívánják kiírni. Ez a rendszerváltozás előtti időszakhoz vezetné vissza a fogyasztóvédelmet, hiszen ilyen formában az állam mondaná meg, hogy mit csinálhat, milyen ügyekben szólalhat fel egy alulról szerveződött civil szervezet. A finanszírozási problémákon kívül – mutatott rá Baranovszky – a szakmaiságot teljesen nélkülöző, új koncepció is rámutat, hogy rossz döntés volt áthelyezni a fogyasztóvédelmet a gazdasági minisztériumtól az ICSSZEM-hez. A kritikáktól függetlenül a tárca ragaszkodik azon elképzeléséhez, hogy bevonja a szakszervezeteket a fogyasztóvédelmi feladatok ellátásába. A tárca koncepciójában azonban egy igen pozitív, senki által nem vitatott cél is megjelenik: a jövőben az eljárás alá vont vállalkozót törvényi szabályozással fogják kényszeríteni az együttműködésre.



Aktatologatás felsőfokon. Súlyos baleset- és életveszély okozására alkalmas hiányosságra hívta fel egy jogtanácsos a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség figyelmét egy benzines robbanómotorral üzemelő áramfejlesztővel kapcsolatban. A panaszos bejelentése után mintegy száz nap csak az ügy különböző fogyasztóvédelmi szervek közötti utaztatásával telt el. A Tescóban vásárolt termék magyar nyelvű használati útmutatója az angol nyelvűben szereplő ábrákra hivatkozik, ám azok már első ránézésre sem voltak egymással összhangban. A vásárló a használati utasítás ellentmondásossága és hiányosságai miatt fordult a fogyasztóvédőkhöz április elsején. A főfelügyelőség negyedikén kapta meg a levelet, melyet hivatkozva a vállalkozó telephelye szerinti illetékességre, május 3-án továbbítottak a Pest Megyei Közigazgatási Hivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségéhez. Ide május 11-én érkezett, ahol „megállapították”, hogy a cég telephelye szerint mégiscsak a fővárosi felügyelőség az illetékes. Így az „ügyet” postán viszszaküldték június 10-én a fővárosi felügyelőségnek, mely 13-án vette kézhez. A fővárosi felügyelőség július elején hozott határozatában végül felszólította a gépet importáló céget, hogy küldjön a vásárlónak egy helyes használati útmutatót. De az ügy mégsem ért véget, mert a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség – miközben a cég már felvette a vásárlóval a kapcsolatot – hatáskör hiányára hivatkozva július 15-én hatályon kívül helyezte a fővárosiak döntését, és újabb eljárásra visszaküldte az ügyet a Pest megyei felügyelőséghez. Ők augusztus negyedikén kelt határozatukban már nem az importőrt, hanem a Tescót kötelezték arra, hogy adjon új használati útmutatót, ám a jogtanácsos tájékoztatása szerint ezt a mai napig nem tette meg. Mint mondta, az eset nemcsak hosszadalmassága miatt felháborító, hanem azért is, mert a törvény rendelkezése szerint az államigazgatási szerv hatáskörét hivatalból köteles vizsgálni, s ha nem illetékes, úgy azt „haladéktalanul” köteles áttenni a hatáskörrel rendelkező szervhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.