Büdü és bákó

Szigetvilág Erős képzelet szüli az okokat (Montaigne)

Kő András
2005. 10. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyakran vonunk párhuzamot az 1848–49-es szabadságharc és az 1956-os forradalom között. Az egyik ilyen párhuzam a megtorlás foka és módja, amely mindkét esetben példátlan méreteket öltött. 1848. október 6-án Aradon elsőnek Pöltenbergi Pölt Ernőt akasztották fel, 1957. január 19-én elsőként elrettentésül a Széna téren harcoló Szabó Jánost végezték ki. Az ítéletek végrehajtója a hóhér volt.
Mit tudunk ennek a megvetett foglalkozásnak az eredetéről, a régebbi időkről?
Már Rómában különbség volt a becstelennek tartott carnifex és a lictor között. Előbbi azokat a büntetéseket hajtotta végre, amelyeket csak rabszolgákra és idegenekre szabtak ki, tehát a keresztre feszítést és a kínzásokat, utóbbi csak a polgárok ítélet-végrehajtásában vett részt. Hasonló különbség volt Németországban is a bakó (Scharfrichter) és a hóhér (Henker) között. A bakónak jutott a nem megbecstelenítő, a gonosztevővel való saját kezű érintkezést nem igénylő halálos büntetés, a lefejezés végrehajtása, a hóhérnak pedig – aki a bakó szolgálatában állott – a megbecstelenítő büntetések – akasztás, fölnégyelés, megégetés, kínzás – véghezvitele. Utóbbi dolga volt a gyepmesterség ellátása is. (Az állati tetemeket eltakarító, kóbor kutyákat összefogdosó, emésztőgödröket tisztító hatósági alkalmazottat nevezték így.)

A német társadalmi törvények szerint a bakó nem végzett becstelen mesterséget, a köznép azonban másként ítélt: többé-kevésbé együvé sorolta a bakót a hóhérral, illetve a gyepmesterrel, ezért megtagadta tőle a városi polgárjogot; megkülönböztetett ruhát kellett hordania, és a templomban az utolsó hely jutott neki.
Németországban a bakók valamikor céhet alkottak, és a lefejezés tökéletes végrehajtása jelentette számukra a sikert. Ezt az elrettentő műveletet állatokon gyakorolták. A középkorban külön társadalmi osztályt is képeztek, amelynek tagjai csak egymás között házasodhattak, s a hivatás apáról fiúra szállt. A mester ismertető jele a vörös palást és a széles pallos volt.
Arra vonatkozóan nem találtam feljegyzést, hogy Magyarországon megkülönböztették volna a bakót a hóhértól. Viszont annál több utalás árulkodik arról, hogy az ítélet-végrehajtót a nép becstelen embernek tartotta. Erre vall a helytartótanács (a bécsi udvarnak alárendelt legfőbb kormányzati szerv hazánkban 1723 és 1848 között, majd 1861–67-ben) 1756. május 13-án kelt rendelete, amely felmentette a hóhérok gyermekeit a rájuk hárított becstelenség vádja alól.
A debreceniek annyira megvetették a hóhért, hogy 1638-ban írásba foglalták ígéretét, amely szerint „ennek utánna – az piaczon semmiféle eledelhez nem nyúl”. Az is igaz persze, hogy a szóban forgó hóhér részeges, garázda, káromkodós ember volt, így aztán természetes, hogy nem örvendett népszerűségnek. Később azonban némileg alábbhagyott az ítélet-végrehajtók iránt érzett ellenszenv. Tömörkény István jegyezte le, hogy az utolsó szegedi hóhértól, a XIX. század harmincas éveiben ténykedő Szlubász Józseftől nem idegenkedtek a polgárok. „Ez nem lakott künn a sintérházban – olvashatjuk. – Ott, az akasztófa környékén csak a legényei laktak. Neki magának benn a városban volt a lakása. Törve beszélt magyarul, alighanem cseh származású volt. Rendesen eljárt a kávéházba is. Leányát céhbeli rendes mester, egy késes vette el feleségül.”
A hóhérok képesítéséről szóló legrégebbi hazai, helytartótanácsi rendelet 1814. július 5-én kelt, amely meghagyta, hogy „a halálítéletek biztosabb végrehajtása tekintetéből kellő képességgel bíró hóhérok állandósíttassanak”. Nálunk később sem kívántak tőlük egyebet, mint hogy írni-olvasni tudjanak, és járatosak legyenek a szakmájukban. Nemcsak a hóhér volt fölesketett szolgája a törvényhatóságnak, hanem a segédje is. Minden hóhér két segédet tartott, akiket a kivégzésekre magával vitt és kitanított. Ha megbetegedett, az ügyesebbik segéd lépett a helyére. Bott (Both) József későbbi pesti ítélet-végrehajtó szerint a hóhérok hazánkban nem alkottak céhet, és a legényeiktől nem követeltek meghatározott idejű gyakorlatot.
A hóhér rendes évi javadalomban részesült. Ez az összeg 1849 után 400 forint volt, amelyhez 1857-től 100 forint napidíj és 120 forint lakpénz járult. Összehasonlításul: Széchenyi írja Naplójában 1859-ben: „Géza elhozza nekem a Blicktrimet (ti. az Ein Blick című könyv egy példányát) 4 forintért. 1 példányt 6 forintért ajánlanak fel neki.” Ezenkívül úgynevezett működési díjat is kapott. Ezek a következők voltak: egyszerű akasztásért a kivégzettől (!) 12 forint; az elítélt nevének akasztófára függesztéséért 6; az öngyilkosnak bizonyult bűntettes eltemetéséért 6; ha az elítélt a vesztőhelyen kegyelmet nyert, de a hóhér a végrehajtáshoz szükséges eszközöket már megszerezte, 6; ha a végrehajtás helye a hóhér lakhelyétől távol volt, távolléte idejére naponként 3; mindegyik segédnek, akik a végrehajtásnál közreműködtek, 1 forint 30 krajcár. Ezek az összegek városonként és megyénként módosultak.
A hóhérok javadalmazására vonatkozólag régebbi adatokat is találtam. Körmöcbányán például az 1614. évi számadásból következtetve a hóhér a városnál csak fél évig szolgált, a másik fél évet valamely szomszéd városban töltötte. Fizetése egy hétre egy forint volt. Kerékbetörésért két forintot kapott. Békés megyei szabályrendelet 1716-ból: „A gonosztevők megzabolására Szeghalom helységben börtön építése rendeltetik el, annak foganatosítása szolgabíró úrnak komolyan meghagyatik; mely alkalomból Pocsay Ferenc hóhérnak évi fizetés rendeltetik. Abaposztóból készült köpeny (clamis), dolmány, nadrág; fekete kalap, két csizma, 5 pozsonyi mérő búza, 12 magyar forint kézpénz.” Baranya megyében így rendelkeztek az 1721. évről: „A hóhér díja fővételért 6 forint. Egy ember felakasztásáért ugyanannyi. Gonosztevők, kerítőnők és más, tűz által elemésztendő személyek megégetéséért 10, kerékbetöréséért 12, kiheréléséért 3 forint.”

Debrecennek pallosjoga volt, éppen ezért állandó hóhért tartott. (A pallosjog a halálbüntetés kiszabásának joga volt a feudalizmusban. Magyarországon a királytól kapott felhatalmazás alapján a vármegyék, a szabad királyi városok és egyes földesurak rendelkeztek pallosjoggal, amelyet a birtok határán felállított akasztófa jelzett. 1848-ban eltörölték.) A debreceni hóhér fizetése a XVIII. század első felében 100 magyar forint volt, ezenkívül hat pozsonyi köböl búza, ugyanennyi árpa és 12 szekér fa járt neki. Lakást is kellett adni a „mesternek”, mert különben – megvetett foglalkozása miatt – aligha kapott volna házat bérben.
A díjazás fejében köteles volt „a vallani vonakodó, a tagadásban lévő vádlottakat tortúrával beismerésre kényszeríteni”. A megvesszőzés 48 dénár volt. (Száz dénár egy aranyforint.) A kézlevágás, nyelvkimetszés, megégetés, akasztás és lenyakazás egy forint 02 dénár.
Kecskemétnek nem volt hóhérja, éppen ezért 1725. március 9-én a budai ítélet-végrehajtóval, Hamberger Sándorral kötött szerződést. A kisebb vagy nagyobb kínzás, kiseprűzés, orr- és füllevágás, hátégetés stb. díja személyenként három forint volt. Ezenkívül Hambergert Budáról el kellett szállítani és visszavinni, valamint a napi étkezését biztosítani.
Egy 1571-ből való debreceni szabályrendelet szerint a halálraítéltek alsóruhája és csizmája a hóhért illette. Franciaországban a hóhérok előbb csak azt kaphatták meg, amit az elítéltek derékon alul viseltek, később viszont egész ruházatukat. Úgy látszik, ez általános szokássá vált, mert az 1848–49-es szabadságharc leverése után a vértanúk ruhái is a hóhér birtokába jutottak.
A hóhérok régen egyenruhát viseltek, a kivégzések alkalmával feltétlenül. A körmöci hóhér ruhája például piros volt. A pesti hóhérok a kivégzés során – úgy mondják – magyar szabású piros ruhát viseltek. Kornberger Mihály egyenruhája kék színű volt, ezüst zsinórral. Tömörkény István úgy tudja, hogy az 1860-as években a hóhéroknál olyan gyászmagyar ruha járta, mint amilyet később a temetkezési vállalatok szolgái hordtak. Kozarek Ferenc már fekete szalonruhában „működött”. Szegeden a régebbi hóhérviselet piros köpenyből állt. Az abszolutizmus korában a hóhért tisztviselői rangra emelték, és fekete pantallóba, sárga gombos piros kabátba öltöztették. A nadrágon aranypaszomány vonult végig. Az egyenruhát piros tollbokrétával ellátott fekete kalap egészítette ki.
Az 1830–40-es években Schuller és Schüch Pál voltak a pesti hóhérok. 1849-től kezdve lett pesti hóhér a brünni származású Bott Ferenc és budai hóhér a győri születésű Kornberger Mihály, Schuller egykori legénye. Kornberger 1867-ben bekövetkezett haláláig szolgált. Bott 1860-ban Bécsbe ment, onnan pedig Brünnbe, s itt halt meg 1881-ben vagy 1882-ben. 1881-ben, 80 éves korában még akasztott Lembergben egy kettős katonai kivégzés alkalmával. Kornbergert Kozarek Ferenc „m. k. hóhér” követte, vagyis „állami” hóhér, mert hivatali elődjei „városi” vagy „megyei” alkalmazottak voltak. Utóda 1885-től Bali Mihály lett.
Beszélték, hogy Kornberger hazafias érzelmű ember lévén a vérbíróság által 1849-ben halálra ítélt hazafiak kivégzését megtagadta, s hogy arra Bott Ferenc állítólag önként vállalkozott. Nem tudhatni, van-e alapja a mendemondának, de anynyi tény, hogy Bott 1849-ben érkezett Magyarországra, s a szabadságharc valamennyi vértanújának kivégzésében közreműködött. Kornberger – akinek szintén állandóan jutott munka – ez idő tájt kizárólag köztörvényesek kivégzésével foglalkozott.

Egy kis etimológia a végére. Mindennemű ítélet-végrehajtó legrégebbi magyar neve tudomásom szerint a bitó volt. Ugyanakkor nevezték őket bakónak vagy bákónak is. A mester nevet is használták, míg a gyepmester elnevezésen inkább a sintért értették. A perdő kifejezés Debrecenben volt szokásos. (A perdő valószínűleg a latin praedóból alakult, amely Pápai Páriz Ferenc [1649–1716] erdélyi nyelvtudós szerint kóborlót, tolvajt, ragadozót, vagyis modern értelemben rablót jelent.) A németes hóhér vagy a hóhár (rövid és hosszú o-val egyaránt) elnevezés már a XVI. század elején divatban volt, sőt korábban, a XV. század második felében is. „… Carnificina: pelenger pyach: nylvan való hely: holoth az hoharoktól Emberek olettethnek” (Melich János: A gyöngyösi latin–magyar szótártöredék).
A hohár alakot a XVIII. század kezdetén, valamint 1801-ben is használták még. A Pápai Páriz-féle latin–magyar szótár 1801-es kiadásában a hóhér és a bákó kifejezésen kívül előfordul még a hengér (németül Henker) és a börtön elnevezés is. A hengér, henger névvel a XVII. század első felében Debrecen jegyzőkönyveiben találkozunk. De nyoma van XVI. századi irodalmunkban is. A nép ajkán később is élt a szó. Például a Szabó Orzsika című régi népballadában:
„Aj a gödör készen, tövissel berakva! / Segesvári hengér a kezét megfogá, / Gödörhöz hurcolá.”
A XVII. század elején széltében-hosszában börtönnek vagy bertennek nevezték íróink a hóhért. A mai értelemben vett börtönt Pápai Páriz fogháznak és tömlöcnek mondja. A tömlöcről (temlöc, tömlec, temnec) úgy tudjuk, hogy a legrégebbi neve a börtönnek. Előfordul már a XIII. század harmadik tizedéből való Halotti beszédben és könyörgésben is ekképpen (az egykorú kiejtés szerint, illetve a betűk mai hangértékével): „… vimággyomuk ez szegíny ember lilkiért, kit Úr ez nopun ez homus világ timnücébeléül ment…”
Tótul a tömlöcöt temnicának mondják (kiejtése: temnyica). Székelyföldön a börtön büdünek is járta, Kecskeméten meg – nagyon találóan – hajdan büdösnek mondták. 1847-ben Pozsonynak és Pestnek még föld alatti börtönei voltak, ahová a nap soha nem sütött be, és ahol a csupasz földön összezsúfolódva, a lehető legnagyobb piszokban sínylődtek a rabok. Szabolcs vármegye fogházainak celláit Széchenyi István 1845-ben „büzhödt lyukaknak” nevezte.
És hány börtön volt még az országban, amely megérdemelte volna ezt a nevet! Méltán kesergett a szegény rab ilyenformán: „A tömlöc feneki / Az én vetett ágyam. / Annak két oldala / Az én háló társam. // A tömlöc teteje / Takarózó párnám, / Kígyók, békák szeme / Világító gyertyám!”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.