Dubravica Szent Zsófia-temploma

Rejtőzködő Magyarország

Ludwig Emil
2005. 10. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zólyom és Besztercebánya között, a Garamtól nyugatra halad az E59 jelű nemzetközi főút, a régi országút pedig – Garamszeget érintve – a folyó túlsó partján kíséri a vasutat. Kissé keletebbre, a hegyek közt kanyargó észak–déli úton éppen fél tucat, értékes műemléket őrző települést kereshetünk fel. Az elmúlt hetekben megismert Zolna és Nagyócsa fallal kerített középkori templomai után most a kis Dubravica falu Szent Zsófia titulusú gótikus egyházát látogatjuk meg.
A Besztercebányától 17 kilométer távolságra, 430 méter tengerszint feletti magasságban fekvő község neve – amely minden szláv nyelvben tölgyfát, tölgyerdőt jelent – viszonylag későn, az 1400-as esztendők elején bukkan fel írásban Dubrauice alakban. 1424-ben Zólyomlipcse várának tartozéka. A település közepén álló, az első pillantásra tiszta gótikus stílusban bemutatkozó templomot az írott források hiánya és a művészettörténeti irodalom szűkszavúsága miatt úgyszólván magunk fedeztük fel.
A környék plébániáit a tatárjárás utáni évtizedekben alapították a kürtösi Nyárád lovag és fia, Radun ispán leszármazottai. A XIII. és XIV. század fordulójára elkészült, késő román, kora gótikus átmeneti stílusú templomok szinte mindegyikére jellemző az egyenes záródású, négyzetes terű, keresztboltozatos szentély. Amelyiknek tornya is épült, az mindenütt a hajó nyugati végéhez csatlakozik. A Dubravica község közepén álló épület érdekes kivétel: a tisztán a gótika stílusjegyeit mutató templom nyolcszögű tornya a hajó északi oldalán, a sokszögzáródású szentély közelében áll. A kétosztású, egyszerű és egyforma mérműves ablakok, valamint a hajó déli falán nyíló, egyenes szemöldökű kapuzat a XV. század második felére jellemzőek, hasonló vonásokat bőven láthatunk Besztercebánya templomainak és patríciusházainak Hunyadi Mátyás korából származó részletein. Az építkezés időpontját a dubravicai plébánia patrocíniumának szintén ekkoriban történt írásos felbukkanása is az 1400-as évek utolsó harmadához közelíti.
A Szent Zsófia titulus – a tudós Bálint Sándor szavait idézve – a hazai gótikában jelent meg. A vértanú aszszonynak és három leányának, Fidesnek, Spesnek és Charitasnak (Hit, Remény és Szeretet) a legendája egészében a szakrális folklór talajából sarjadzott. Bölcsességet (Sophiát) a hittudomány pártfogójaként is tisztelték, a kései középkorban kivirágzott kultusza azonban nem lett hosszú életű: a reformáció és a tridenti zsinat liturgiai szigorításai az 1500-as évek végére eltörölték. Hazánkban csak az északi országrészben találkozunk titulusaival és ábrázolásaival: a besztercebányai múzeumban látható egy Zólyomszászfalván 1440-ben felállított Szent Zsófia-szárnyasoltár. A budapesti Szépművészeti Múzeum gyűjteményében viszont egy 1510–1520 között a dubravicai templom számára készített Krisztus-oltár táblaképe található.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.