Miközben az ipar energiafelhasználásának csökkentése terén, valamint a kommunális fűtés korszerűsítésében az EU tagállamai és az újonnan csatlakozó országok nagy eredményeket értek el az elmúlt évtizedben, a közlekedés energiafelhasználása folyamatosan növekedett. Az unió bizottságának az Európai közlekedéspolitika 2010-ig: elérkezett az idő a döntésre című fehér könyve szerint a közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátása 1990 és 2010 között ötven százalékkal növekszik, melynek fő okozója a közúti áruszállítás. Ez pedig a közlekedési eredetű szén-dioxid-kibocsátás nyolcvannégy százalékáért felelős.
Csökkenthető olajfüggőség
A megújuló erőforrásokból előállított üzemanyagok jelentős mértékben fékezhetik a szén-dioxid, nitrogén-oxidok, valamint a rákkeltő benzolszármazékok kibocsátását. – A biodízel elterjedése csökkentené az unió kőolajfüggését. Az alternatív üzemanyagok alkalmazásának elősegítése a mezőgazdaság érdeke is, mivel azok alapanyagát az uniós gazdák termelhetik meg – mondta el lapunknak Szoboszlay Miklós, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) környezetvédelmi főosztályának vezetője.
Segíthetnek a falugazdászok
Illés Zoltán, a Fidesz környezetpolitikusa szerint fontos különbséget tenni a biodízel és a bioetanol között, mivel sokan nincsenek tisztában a két fogalommal. Bár mindkettő növényi eredetű üzemanyag, más a felhasználhatóságuk és a gyártási technológiájuk. Kifejtette: a biodízel olajnövényből, legfőképpen repcéből készül, de napraforgóból, szójából is előállítható, üzemanyagszűrő-tisztítás és némi motorátalakítás után tisztán használható. A bioetanol, azaz a természetes úton előállított etil-alkohol azonban csak keverve alkalmazható, ellenben bármilyen magas keményítőtartalmú növény szolgálhat alapul a gyártáshoz.
Bioüzemanyag a hatályos uniós irányelv szerint másrészről lehet még szerves hulladékból előállított biogáz vagy hidrogén is. A gyakorlati alkalmazhatóság miatt azonban a folyékony formák terjednek inkább hajtóanyagként – mondta. A politikus úgy véli, a biodízelre megoldást jelentene a többféle üzemanyaggal működő járművek elterjedése, amit adócsökkentéssel kellene segíteni, mint ahogy Nyugat-Európa számos országában teszik. Több cég gyárt ilyen autót. Ráadásul fűtésre is használják, például a német Bundestagot is ezzel fűtik – magyarázta.
Szerinte a falugazdászok segíthetnek a kapcsolattartásban és a felvásárlói árak stabilan tartásában. Az olajkereskedő társaságok pedig a töltőkutak fejlesztésével teremthetnének lehetőséget az alternatív üzemanyag terjesztésében. Már az is előrelépés lenne, ha legalább a buszok, nehézgépjárművek, azaz a nagyfogyasztók hozzájuthatnának. Ösztönző erő lenne továbbá, ha az állami tulajdonban lévő gépjárműparkot átállítanák biodízelre.
Már használják a bioetanolt
Illés Zoltán hozzátette: a bioetanol akár negyven százalékban belekeverhető a benzinbe anélkül, hogy csökkenne a motor teljesítménye, ugyanakkor jelentős javulást eredményez a légszennyező anyagok kibocsátásában. – A jelenleg érvényben lévő országgyűlési határozat 2007-re mégis csupán kétszázalékos bekeverési arányt ír elő – tette hozzá. Pedig hazánk óriási mezőgazdasági potenciálja révén pillanatok alatt feltornázható lenne ez az arány, ráadásul az infrastruktúra adott, az alkohol-előállításnak megvan a technológiája – mondta, emlékeztetve rá: Brazíliában harminc-negyven százalékban keverik be az alkoholt az üzemanyagba.
– A bioetanol előállítási költsége hazánkban még állami dotáció nélkül is kedvezőbb, mint a fosszilis energiahordozóké – állította a politikus.
Szoboszlay Miklós, a gazdasági tárca munkatársa szerint rövid távon a bioetanol, azaz az alkohol üzemanyagba keverése reálisabb elképzelés. Elmondta, közvetlen bekeverését azért nem preferálják, mert a benzin gőznyomását lenyomva csökkentheti a teljesítményt. Ezért egy másik vegyületet kevernek hozzá, így használják fel. Hozzátette, ma is tartalmaz a benzin ilyen adalékot, de azt földgázból szintetikus úton állítják elő. Tulajdonképpen ezt váltja ki a bioetanol. A Mol százhalombattai finomítójában már elindult a bioetanol felhasználása, a tiszai finomítóban pedig 2007-től fogják használni. A közösségi direktíva ajánlása szerint a bioüzemanyagok részarányát 2010 végéig mintegy hat százalékra kell felemelni.
A biodízel használt sütőolajból is előállítható. Spanyolországban, ahol nem terem repce, már bevált a módszer. A szakértő hozzáfűzte, bár gyártanak külön ilyen üzemű autót és átalakítható minden gépjármű, valószínűleg az elkülönített forgalmazás helyett a gázolajjal keverés fog elterjedni.
A tárca munkatársa kérdésünkre válaszolva nem tudott pontos adatot szolgáltatni arról, hogy Magyarországon jelenleg hány biodízel gyártására képes üzem van, és ezek kaptak-e beruházási támogatást. Kunhegyesen, Bábolnán és Mátészalkán van egy-egy telep. A bioüzemanyag mindenesetre jövedékiadó-mentes.

Szijjártó Péter: Nem az ukrán elnök, hanem a magyar emberek döntik el, hogy Ukrajna csatlakozhat-e az EU-hoz