A biodízel a kiút az olajválságból?

A fosszilis üzemanyagok a közelmúlt természeti csapásai, illetve az olajlobbi ármanipulációi révén növekvő árai miatt egyre több döntéshozó gondolkodik el azon, hogy mivel váltható ki a drága és véges kőolajkészlet. Európa számos országában már évtizedek óta törvényileg szabályozzák a biodízel és a bioetanol mint növényi eredetű hajtóanyagok felhasználását, és állami dotációban részesítik az alapanyag termelőit. Magyarország e téren egyedülálló földrajzi adottsággal bír, az állami támogatás és a megfelelő jogszabályi háttér hiánya mégis hátráltatja az új energiahordozók elterjedését.

Bohus Anita
2005. 11. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben az ipar energiafelhasználásának csökkentése terén, valamint a kommunális fűtés korszerűsítésében az EU tagállamai és az újonnan csatlakozó országok nagy eredményeket értek el az elmúlt évtizedben, a közlekedés energiafelhasználása folyamatosan növekedett. Az unió bizottságának az Európai közlekedéspolitika 2010-ig: elérkezett az idő a döntésre című fehér könyve szerint a közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátása 1990 és 2010 között ötven százalékkal növekszik, melynek fő okozója a közúti áruszállítás. Ez pedig a közlekedési eredetű szén-dioxid-kibocsátás nyolcvannégy százalékáért felelős.
Csökkenthető olajfüggőség
A megújuló erőforrásokból előállított üzemanyagok jelentős mértékben fékezhetik a szén-dioxid, nitrogén-oxidok, valamint a rákkeltő benzolszármazékok kibocsátását. – A biodízel elterjedése csökkentené az unió kőolajfüggését. Az alternatív üzemanyagok alkalmazásának elősegítése a mezőgazdaság érdeke is, mivel azok alapanyagát az uniós gazdák termelhetik meg – mondta el lapunknak Szoboszlay Miklós, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) környezetvédelmi főosztályának vezetője.
Segíthetnek a falugazdászok
Illés Zoltán, a Fidesz környezetpolitikusa szerint fontos különbséget tenni a biodízel és a bioetanol között, mivel sokan nincsenek tisztában a két fogalommal. Bár mindkettő növényi eredetű üzemanyag, más a felhasználhatóságuk és a gyártási technológiájuk. Kifejtette: a biodízel olajnövényből, legfőképpen repcéből készül, de napraforgóból, szójából is előállítható, üzemanyagszűrő-tisztítás és némi motorátalakítás után tisztán használható. A bioetanol, azaz a természetes úton előállított etil-alkohol azonban csak keverve alkalmazható, ellenben bármilyen magas keményítőtartalmú növény szolgálhat alapul a gyártáshoz.
Bioüzemanyag a hatályos uniós irányelv szerint másrészről lehet még szerves hulladékból előállított biogáz vagy hidrogén is. A gyakorlati alkalmazhatóság miatt azonban a folyékony formák terjednek inkább hajtóanyagként – mondta. A politikus úgy véli, a biodízelre megoldást jelentene a többféle üzemanyaggal működő járművek elterjedése, amit adócsökkentéssel kellene segíteni, mint ahogy Nyugat-Európa számos országában teszik. Több cég gyárt ilyen autót. Ráadásul fűtésre is használják, például a német Bundestagot is ezzel fűtik – magyarázta.
Szerinte a falugazdászok segíthetnek a kapcsolattartásban és a felvásárlói árak stabilan tartásában. Az olajkereskedő társaságok pedig a töltőkutak fejlesztésével teremthetnének lehetőséget az alternatív üzemanyag terjesztésében. Már az is előrelépés lenne, ha legalább a buszok, nehézgépjárművek, azaz a nagyfogyasztók hozzájuthatnának. Ösztönző erő lenne továbbá, ha az állami tulajdonban lévő gépjárműparkot átállítanák biodízelre.
Már használják a bioetanolt
Illés Zoltán hozzátette: a bioetanol akár negyven százalékban belekeverhető a benzinbe anélkül, hogy csökkenne a motor teljesítménye, ugyanakkor jelentős javulást eredményez a légszennyező anyagok kibocsátásában. – A jelenleg érvényben lévő országgyűlési határozat 2007-re mégis csupán kétszázalékos bekeverési arányt ír elő – tette hozzá. Pedig hazánk óriási mezőgazdasági potenciálja révén pillanatok alatt feltornázható lenne ez az arány, ráadásul az infrastruktúra adott, az alkohol-előállításnak megvan a technológiája – mondta, emlékeztetve rá: Brazíliában harminc-negyven százalékban keverik be az alkoholt az üzemanyagba.
– A bioetanol előállítási költsége hazánkban még állami dotáció nélkül is kedvezőbb, mint a fosszilis energiahordozóké – állította a politikus.
Szoboszlay Miklós, a gazdasági tárca munkatársa szerint rövid távon a bioetanol, azaz az alkohol üzemanyagba keverése reálisabb elképzelés. Elmondta, közvetlen bekeverését azért nem preferálják, mert a benzin gőznyomását lenyomva csökkentheti a teljesítményt. Ezért egy másik vegyületet kevernek hozzá, így használják fel. Hozzátette, ma is tartalmaz a benzin ilyen adalékot, de azt földgázból szintetikus úton állítják elő. Tulajdonképpen ezt váltja ki a bioetanol. A Mol százhalombattai finomítójában már elindult a bioetanol felhasználása, a tiszai finomítóban pedig 2007-től fogják használni. A közösségi direktíva ajánlása szerint a bioüzemanyagok részarányát 2010 végéig mintegy hat százalékra kell felemelni.
A biodízel használt sütőolajból is előállítható. Spanyolországban, ahol nem terem repce, már bevált a módszer. A szakértő hozzáfűzte, bár gyártanak külön ilyen üzemű autót és átalakítható minden gépjármű, valószínűleg az elkülönített forgalmazás helyett a gázolajjal keverés fog elterjedni.
A tárca munkatársa kérdésünkre válaszolva nem tudott pontos adatot szolgáltatni arról, hogy Magyarországon jelenleg hány biodízel gyártására képes üzem van, és ezek kaptak-e beruházási támogatást. Kunhegyesen, Bábolnán és Mátészalkán van egy-egy telep. A bioüzemanyag mindenesetre jövedékiadó-mentes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.