Forgalmasak, zajosak a hazai légifolyosók

Azzal együtt, hogy a főváros egyes kerületei felett jelentősen növekedett május óta a légi forgalom, a repülőgépek a korábbinál alacsonyabb magasságon közelítik meg a ferihegyi kifutópályát, ami nagy zajterheléssel jár. A lakosságot váratlanul érte az új közelkörzeti rendszer bevezetése, ráadásul környezetvédelmi hatástanulmány sem készült. A Budapest Airport Rt. eladása után még inkább növekedhet a zajterhelés a repülőtér körzetében, így a főváros feletti légifolyosókon, hiszen az új befektető a forgalom bővítésében lesz érdekelt.

Putsay Gábor
2005. 11. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagymértékben emelkedett a zajterhelés a főváros egyes kerületeiben az elmúlt hónapokban, a Ferihegyi repülőtérre érkező, illetve az onnan induló gépek miatt. A Zugló feletti légifolyosón például nem ritka, hogy kétpercenként követik egymást a repülőgépek, olykor ötszáz méter magasan a tengerszint felett, ami fülsiketítő zajt okoz. Az érkező gépek legkisebb magassága például az Örs vezér tere felett 500 méter lehet, a felszálló járművek ugyanitt 670 méter magasan repülhetnek, ám lakossági bejelentések szerint például a kertváros felett ennél kisebb magasságban közelítik meg a gépek a ferihegyi pályát. A XIV. kerületben olyan elviselhetetlen lett a forgalom és a zaj, hogy a lakosság utcai demonstrációra is készen áll. Megkezdődött az aláírásgyűjtés, több százan nyújtanak be pert birtokháborításért a Budapest Airport (BA) Rt., illetve légitársaságok ellen. Hasonló problémával küszködnek más kerületek és az agglomeráció településének lakói is, nem véletlen, hogy a II., a XII., a XIV., a XVI., a XVII. kerületek, valamint Óbuda, Remeteszőlős, Nagykovácsi, Zugló és Pesthidegkút polgármesterei és civil szervezetek munkacsoportot alakítottak, amelyben képviseltetik magukat a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) és társszervezeteinek illetékesei. A problémák idén május 12-én kezdődtek – miniszteri rendeletben határozták meg a Ferihegyi repülőtérre érkező és az onnan induló repülőgépek közelkörzeti útvonalait –, így azon kerületek felett is megjelentek gépek, ahol addig csak ritkán közlekedtek. Ennél is nagyobb probléma, hogy a gépek alacsony repülési magasságban közlekednek, ami nem véletlen: egyes információk szerint a repülési szög egyrészt a korábbi 5-ről 3 fokra csökkent, másrészt a légitársaságok az alacsony landolással üzemanyagot spórolnak meg. Május 12-e előtt a HungaroControl munkatársai vektorálással, azaz irányadással határozták meg a leszálló gépek útvonalát, így azok nagy része elkerülte a főváros légterét. Azóta viszont előre rögzített útvonalon haladnak a légi járművek, Budapest felett például három fő folyosón, az új rendszerben a pilótáknak nincs nagyon választási lehetőségük. A fel- és leszállást meghatározza a szélirány, ettől függ az, hogy döntően Budapest, illetve Vecsés irányában repülnek-e a gépek. Biztonsági szempontból ugyanis mindig szembeszélben kell megkezdeni a le-, valamint felszállást.
A HungaroControl, illetve a Polgári Légiközlekedési Hatóság (PLH) illetékesei szerint oly mértékben változott a közelkörzeti forgalom, hogy a korábbi vektorálással már nem lehet biztonságosan közlekedtetni a repülőgépeket. A Ferihegyi repülőtér forgalma 2004-ben közel 28 százalékkal emelkedett, idén ez az ütem 10-17 százalékos lesz. Ugyanakkor az új légtérforgalmi rendszer bevezetése előtt nem készült környezetvédelmi hatástanulmány, Budapest lakosságára egyszerűen ráengedték a megnövekedett légi forgalmat. A légiközlekedési hatóság ezzel kapcsolatban úgy foglal állást, hogy nincs olyan jogszabályi kötelezettség, amely előírná az ilyen típusú környezetvédelmi hatáselemzés elkészítését.
Az említett munkacsoport mellett a repülőtéren megalakult a zajvédelmi bizottság, amelynek feladata, hogy ajánlásokat fogalmazzon meg a légi forgalom keltette zaj csökkentése érdekében. Ezenkívül két munkacsoport kezdte meg működését, amelyek tagjai egyrészt a jelenlegi eljárásokat vizsgálják felül speciális akusztikai szempontok alapján, másrészt az esetleges módosításokat. A repülőtér közelében jelenleg hat rögzített zajmonitor működik, a BA Rt. és a PLH egy-egy mobil zajmonitorral végez méréseket. Horváth Zsolt Csaba, a GKM helyettes államtitkára ezzel kapcsolatban azt közölte, hogy a további intézkedések alapjául az objektív mérési adatok szolgálhatnak, a jelenlegi rendszer csak akkor változtatható, ha annak hiányosságait adatokkal lehet alátámasztani.
A Zugló nevű civil szervezet vezetője, Anderson Gabriella lapunkat arról tájékoztatta, hogy a BA Rt.-től a kerület is kérte az objektív zajmérést, a szerkezetet egy ízben el is helyezték. A társaság által mért adatokról ugyanakkor még nem kaptak tájékoztatást. Hozzátette: a hivatalos álláspont ellenére minden zuglói lakos számára egyértelmű, hogy a repülési magasság nagyon lecsökkent, növekedett a zajterhelés, nem beszélve a forgalom változásáról. A környezetvédelmi hatástanulmányt nem látták, és egyetlen lakossági fórumot nem tartott a BA Rt. Zuglóban az emberek magas négyzetméterárakat fizettek a zöldért és a csendért, ráadásul a növényzetben nagy pusztítást végzett a kerozin mellékterméke.
Horváth Csaba, a II. kerület polgármestere szerint is nehezményezi a lakosság a megnövekedett légtérforgalmat, továbbá azt, hogy a gépek alacsonyan szállnak. Elmondta: abban bíznak, hogy november elején az illetékes bizottságok elfogadható javaslatot tesznek le az asztalra, bár az minden bizonnyal csak elméleti megoldást tartalmaz.
Bajkó Erika, a PLH szóvivője elmondta, hogy a hatóságnak elsősorban a biztonsági követelményeket kell figyelembe vennie. A hatóság azért hagyta jóvá a májusban bevezetett közelkörzeti forgalmi rendszert, mert az eleget tett a biztonsági követelményeknek. A szóvivő szerint a korábbi vektorálással nem lehetett a megnövekedett légi forgalmat lebonyolítani.
Információink szerint a lakosság amiatt is aggódik, hogy a BA Rt. privatizálása után a jelenleginél is kedvezőtlenebb lehet a helyzetük. Aggodalmuk azért sem alaptalan, mert az új befektető – függetlenül attól, hogy ki vásárolja meg a repülőteret üzemeltető társaságot – a forgalom növekedésében lesz érdekelt. A változás pedig nem is elsősorban a személyszállító járművek, hanem az áruszállító cargogépek forgalma miatt lehet kedvezőtlen, hiszen az új befektető leginkább ez utóbbitól várhat fellendülést. A földrajzi helyzet viszont adott, hiszen a ferihegyi kifutópályák a fővároshoz képest merőlegesen helyezkednek el, így növekvő forgalom esetén a gépeknek mindenképpen használniuk kell a budapesti légifolyosókat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.