Fuvarozók kontra pénzügyi tárca

Egyelőre figyelmen kívül hagyta a Pénzügyminisztérium (PM) a közúti fuvarozók érdekképviseleteinek javaslatait, amelyeket a vállalkozások versenyképességének javítása érdekében tettek. Az üzemanyag általános forgalmi adójának csökkenése a fuvarozók számára jelenleg likviditási problémát okoz.

Putsay Gábor
2005. 11. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nehezményezik a fuvarozói érdekképviseletek, hogy a PM illetékesének ígérete ellenére válaszra sem méltatta őket a legutóbb egyeztetett javaslatok ügyében. A kormány és a szakmai érdekképviseletek által augusztus 23-án aláírt megállapodásra hivatkozva szeptember 21-én tartottak megbeszélést a felek a versenyképesség javításának lehetőségeiről: akkor Karácsony Imréné, a PM helyettes államtitkára azt az ígéretet tette, hogy az érdekképviseletek a javaslatokról egy héten belül választ kapnak. Mint azt Dittel Gábortól, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkárától megtudtuk, azóta semmilyen visszajelzés nem érkezett e témakörben.
Mindezek ellenére a fuvarozók napi működését befolyásolja az üzemanyag áfájának október 1-jei csökkentése, ugyanis ez számukra likviditási gondot jelent. Az eddigi 25 helyett 20 százalék értékű áfát tudnak visszaigényelni, ezzel egyidejű kötelezettségként a fuvardíjak után változatlanul 25 százalékos adót kell fizetniük. Mivel az adott bevallási időszakban kisebb mértékű lett a levonható adó, mint a fizetendő, a fuvarozók számára ez átmeneti többletfinanszírozást igényel, amit saját zsebből kell előteremteni. A problémának a rendezését egyébként a PM is sürgős feladatnak tekintette az egyeztetéseken. Az érdekképviseletek szerint az áfa mértékének csökkenése egyébként sem eredményez a fuvarozók számára költségcsökkenést és versenyhelyzet-javulást, hiszen a vállalkozások az áfa-visszaigénylő körbe tartoznak, ezért csak az államnak nyújtott átmeneti hitelezésük csökken. Fenntartják azon álláspontjukat, hogy elsősorban a gázolaj jövedéki adójának csökkentése jelentene megoldást.
A tárgyaláson a fuvarozók javasolták az üzemanyag-megtakarítás elszámolásának a módosítását. A jelenlegi jogszabály szerint jármű- típusonként lehet meghatározni az igazolás nélkül elszámolható üzem- és kenőanyag mennyiségét, ami viszont az új típusokat nem tartalmazza. A fuvarozók szerint ezen járművek esetében a rendeletben meghatározott képlet alapján is meg lehetne állapítani az üzemanyagnormát. Ugyancsak jogszabály-módosításra lenne szükség, hogy 2006-tól a munkáltató vállalja a továbbképzések költségeit, ami viszont elszámolható lenne. Az autóbuszos személyszállítóknak 2008-tól, a közúti árufuvarozóknak 2009-től kötelező továbbképzésen kell részt venniük. A PM vállalta azon felvetés vizsgálatát, hogy a negatív társasági adóalap esetén az iparűzési adó összege leírható legyen a tárgyévet követő esztendőben, felméri továbbá a mikrovállalkozásoknál a papíralapú járulékbevallás lehetőségeit. A fogyasztói árkiegészítés igénybevételére jelenleg akkor jogosultak az autóbuszos vállalkozások, ha a fenntartó rendeli meg a járművet. Az érdekképviseletek szerint abban az esetben is részesülhetne a vállalkozó 75 százalékos árkiegészítésben, ha nem kizárólag a fenntartó rendelne autóbuszt. A fuvarozók javaslatot tettek a kormánynak arra is, hogy a gépjárműadóból 50 százalék kedvezményt kapjanak a vállalkozások az Euró 3 normájú motorral szerelt járművek után. Ezeket a kedvezményeket 2002-ben szüntette meg a kormány. Szeretnék elérni, hogy a gépjárműadó felső határa a 40 tonnás szint legyen: ennél nehezebb járművek ugyanis a szabályok szerint nem is közlekedhetnek a magyar utakon. Jelenleg az első forgalomba helyezés címén fizetnek átírási illetéket a tulajdonosok az újonnan vásárolt járművek után is, ezt viszont a fuvarozók indokoltnak tartják. A PM komoly előrelépésnek tartja az üzemanyagok áfájának csökkentését, a szaktárca illetékesétől azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a jövedéki adó esetében az uniós kötelezettségek miatt nem tudnak változtatni.

Vasúti hivatal. A hazánkban működő ipari parkok döntő része vasúton elérhető, ám jelenleg az iparvágányokkal kapcsolatos problémák akadályozzák, hogy az ipari termelők kihasználhassák a vasúti áruszállítási piacon megjelenő verseny előnyeit – közölte Antal Dániel vasútügyi miniszteri biztos. A megalakuló Magyar Vasúti Hivatal nyilvántartásba vesz minden iparvágányt, és lehetőség szerint előmozdítja a használatukhoz szükséges jogok tisztázását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.