Még a nyáron döntött arról a Malév Rt. közgyűlése, hogy a légitársaság kerozin beszerzésével, kiszolgálásával és értékesítésével kapcsolatos tevékenységeit a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló (RÜK) Kft.-be szervezik ki. A Malév tulajdonában álló kft. üzletrészei az American Appraisal Kft. értékbecslése alapján több mint hétmilliárd forintot érnek, a RÜK a ferihegyi reptéren megforduló légitársaságok gépeinek hetven százalékát is ellátja, míg az üzemanyag-kiszolgálásban piaci részesedése kilencvenszázalékos. Szeptember 30-án a légitársaság rendkívüli közgyűlése felhatalmazta a cég igazgatóságát, hogy a RÜK Kft. Malév Rt.-t megillető üzletrészének (ez 96,75 százalékos tulajdonrészt jelent, a fennmaradó 3,25 százalék a Malév egyszemélyi tulajdonában álló ABC Kft.-é) eladására tárgyalásokat kezdjen a szintén állami tulajdonú, ám privatizáció előtt álló Budapest Airport (BA) Rt.-vel. A tranzakció célja, hogy a veszteséges Malév rendkívüli bevételhez jusson nyereséges üzletágának eladásával.
Szakértők szerint azért egy állami cégnek kívánják eladni a közvetve szintén állami tulajdonban lévő üzemanyag-értékesítő céget, hogy elkerüljék a privatizációs eljárást. Az ügylet másik oka lehet, hogy a BA Rt.-t még értékesebbé tegyék a cég privatizációja előtt. Többen azonban aggályosnak tartják, hogy a Malév a készülő ügylettel elveszíti egyik stratégiai üzletágát, vagyis későbbi működése során nem számíthat egy fontos, minden körülmény között jövedelmező bevételi forrásra. Szakértőink szerint a tranzakció a Malévnak egy másik állami társaság általi támogatásaként is értékelhető, amely EU-szabályokba ütközik. – Az állam keresztfinanszírozza jövedelmező vállalkozásából a veszteségeset – fogalmazott informátorunk, akitől megtudtuk azt is, hogy a Malév egyik kisrészvényese választott bíróság előtt támadta meg az értékesítésre vonatkozó közgyűlési határozatot.

Szijjártó Péter az Origónak: Az európai vezetők abban érdekeltek, hogy a háború minél tovább tartson