Rezsire költjük a fizetésünket

Ha a magyar polgárok vásárlóerejét tekintjük, az unión belül csak két országban drágább az áram a hazainál. A Magyar Energia Hivatal előírná a szolgáltatók minimális kötelezettségeit.

Erdősi Csaba
2005. 11. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tovább tart a vita arról, menynyire drága a magyar áram az európai átlaghoz viszonyítva. A közvélemény elé tárt eddigi adatsorok egyben közösek: a tagországok árait önmagukban szemléltetik, nem veszik figyelembe, hogy miként viszonyul a tarifa a fogyasztók fizetéséhez. Orbán Viktor nagy vihart kavart bejelentése szerint hazánk az áramárak nominálértékét tekintve is az ötödik legdrágább uniós ország. Ez már önmagában indokolná az állami közbelépést, ha azonban a költségeket összevetjük az átlagfizetéssel, még rosszabb képet kapunk: a magyar fogyasztónál csak az olaszok és a portugálok fizetnek többet az áramért.
Az Energiapolitika 2000 Társulat adatai szerint az elmúlt tíz évben csaknem háromszáz százalékkal emelkedett a villamos energia háztartási ára. Az 1995-ben, vagyis az energetikai privatizáció kezdetekor körülbelül kilenc forintot kellett fizetni egy kilowattóra áramért, ma 34,5 forintra jön ki az átlagár. Hogy ez drága, jól érzékelteti, hogy a háztartások összjövedelmük mekkora részét használják fel a villanyszámla kiegyenlítésére. Az átlagos magyar család minden tagja három százalékot költ villanyszámlára a rá eső jövedelemből. Európa nyugati felén ugyanez az arány 1-2 százalék között mozog. A teljes rezsiköltség a családi jövedelmek 36 százalékát viszi el, miközben az EU-átlag 21 százalék. Ez alaposan próbára teszi a családokat, már a derűlátó becslések szerint is ott tartunk, hogy több mint hatszázezer háztartás tekinthető „rezsiszegénynek”, e kör ráadásul az úgynevezett középosztály egy részét is lefedi.
Amíg a magyar energiaárak az európai élmezőnyben találhatók, a magyar piacon jelen lévő multik nálunk tőkearányosan jóval nagyobb nyereségre tesznek szert, mint anyaországukban, s a szolgáltatás színvonala egyre romlik. Ezt mutatja, hogy a Magyar Energia Hivatal még az idén határozatot hoz azért, hogy a szolgáltatókat rákényszerítse a szolgáltatás és az ügyfélkapcsolat minimális követelményeinek garantálására. A fogyasztók zömmel a rosszul kiállított számlák miatt fordulnak az energiahivatalhoz. Tapasztalatok szerint minden cég az ügyfélszolgálaton kezdi a megtakarítást, így fordulhat elő a hosszú sorban állás az ablakok előtt, vagy a percekig tartó várakozás a telefonos kezelő jelentkezésére.

Erőmű-korszerűsítés. Növelik a német hátterű RWE tulajdonában lévő, széntüzelésű Mátrai Erőmű hatásfokát. A hatvanötmillió eurós beruházás alapkőletételére tegnap került sor; a turbinák 2006 végén, illetve 2007 elején kezdik meg működésüket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.