A BAA International Ltd. tette a legjobb ajánlatot a BA Rt. privatizációján, 464,535 milliárd forinttal – jelentette be Veres János pénzügyminiszter és Mészáros Tamás, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. elnöke tegnapi sajtótájékoztatóján, ahol elhangzott: a második-harmadikként a két német cég, a Hochtief, utána pedig a Fraport futott be. Az ÁPV Rt. már ma megkezdi a tárgyalásokat a brit konzorciummal a szerződés véglegesítése érdekében.
Veres János elmondta: júniusban készült el a BA Rt. legfrissebb vagyonértékelése, amely a társaság 75 százalék mínusz 1 részvényhányadának valós piaci értékét 110, míg 100 százalékának értékét 150 milliárd forintban határozta meg. Az eddigi értesülésekhez képest ez igen kevésnek számít. Kijelentette: „nem tudok olyan perről, eljárásról, amely a BA Rt. privatizációs folyamatát korlátozná”.
*
Mészáros Tamás hangsúlyozta: nem nyertest hirdettek, hanem a legjobbak közötti sorrendet ismertették. Ma az első helyzettel kezdik meg a tárgyalásokat, ennek sikertelensége esetén a második helyezett következik. Veres János szerint a magyar privatizáció legnagyobb egyszeri tranzakciójáról van szó. A miniszter úgy véli, a magánosítással nem vihetnek el a nyertesek semmit, csak hozhatnak, mert a pályázók százmilliárdos fejlesztéseket vállaltak. A pénzügyi tárca vezetője szerint vagyonkezelési szerződés köttetik, amitől a reptér a „miénk marad, akár piros-fehér-zöldre is festhetjük”. A pénzügyminiszter – arra válaszul, hogy a szakszervezetek sztrájkolni is hajlandók a magánosítás ellen – elmondta: a munkavállalói szervezeteknek nincs jogosítványuk arra, hogy a privatizáció ellen tüntessenek.
Ennek ellenére újabb sztrájkbizottságot alakított a BA Rt. négy repülőtéri reprezentatív szakszervezete, valamint az üzemi tanács, mivel nem látják biztosítottnak a munkavállalók érdekeit a cég eladása esetén. A sztájkbizottság hétfőn ül össze, és a törvényi keretek között minden eszközt igénybe vesznek érdekeik érvényesítéséért, szükség esetén sztrájkot szerveznek Ferihegyen – közölte lapunkkal Kováts István, a sztrájkbizottság elnöke. Az érdekképviseletek célja, hogy megvédjék a munkavállalókat a privatizációt követő csődtől, ugyanis nem látják biztosítottnak további foglalkoztatásukat. Az ÁPV Rt. eddig minden javaslatot lesöpört az asztalról, a tárgyalásokon pedig pusztán formai okokból vettek részt a vagyonkezelő képviselői, hogy ne lehessen a pályázatot megsemmisíteni – vélte Kováts István, aki közölte: nem tudják elfogadni a tervezett kiszervezéseket és létszámleépítéseket. A munkavállalók szempontjából egyébként a BAA ajánlata volt a legrosszabb, a 2300 emberből 500 fő elbocsátását tervezik. A tevékenységeket kft.-kbe szerveznék ki a privatizáció után, és költségcsökkentési okokból új embereket vennének fel, vagy az eddigiek dolgozhatnának tovább jóval alacsonyabb fizetésért. A BAA a dolgozók létszámához képest ötszázalékos külföldi munkavállalói kört hozna Angliából, többségében magas képesítésű szakembereket.
A Fidesz nem ért egyet a BA Rt. eladásával, mivel az nyereséges és biztos bevételt nyújtó állami cégként működik, ráadásul az angol befektető fél áron juthat a repülőtér üzemeltetéséhez – közölte tegnap Rogán Antal, a Fidesz kampányfőnöke. Gyurcsány Ferenc kormányfő lebukott, hiszen amíg tagadta, hogy december 1-jén az Apró-villába meghívott Tony Blair brit kormányfő és közte szóba kerül a repülőtér, addig tegnapra kiderült: az angolok már a spájzban vannak. Rogán elmondta: egyértelművé vált, hogy a BA Rt. privatizációja nem az adófizetők érdekeiben történt, politikai döntés volt. Az angolok számára világos volt, hogy egy bukás előtt álló kormánytól jó üzlet vásárolni.
A BA Rt. magánosítása a privatizáció történetének legeredményesebb tranzakciója – mondta Podolák György, az MSZP-frakció gazdasági munkacsoportjának vezetője. Közölte: a privatizációból befolyt bevételt az államadósság csökkentésére fordítják. Batiz András kormányszóvivő tegnapi közlése szerint a magyar és a brit miniszterelnök kizárólag az Európai Unió költségvetéséről tárgyalt. A BAA közleményben tudatta: örömmel fogadták az ÁPV nyilatkozatát. A BAA londoni befektetési központjában az MTI kérdésére azt mondták: „inkább napokon, semmint heteken belül” várják a tranzakció véglegesítését. Ezt erősíti lapunk azon információja, miszerint a kormány már a jövő héten alá akarja írni a privatizációs szerződést. A holdingként megjelenő BAA pedig azonnal át kívánja venni a cég irányítását. Ez pedig drasztikus létszámleépítéssel kezdődik még az idén, mert számos párhuzamos tevékenységet Angliában végez majd az új tulajdonos. Előzetes figyelmeztetésének megfelelően leminősítést valószínűsítő negatív figyelőlistára vette tegnap a BAA-t a Standard & Poor’s, amely szerint a hitelből tető alá hozott BA Rt.-üzlet rontani fog a brit cég adóskockázati profilján.

Ennyibe kerül a Velencei-tó az idén