A briteké a repülőtér?

Eredményt hirdettek tegnap a Ferihegyi repülőteret üzemeltető cég privatizációján. A britek adták a legjobb ajánlatot, így velük kezdik meg a véglegesítő tárgyalásokat – jelentette be az ÁPV Rt. A Fidesz szerint a Gyurcsány–Blair-találkozón dőlt el az üzlet.

Putsay Gábor
2005. 12. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BAA International Ltd. tette a legjobb ajánlatot a BA Rt. privatizációján, 464,535 milliárd forinttal – jelentette be Veres János pénzügyminiszter és Mészáros Tamás, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. elnöke tegnapi sajtótájékoztatóján, ahol elhangzott: a második-harmadikként a két német cég, a Hochtief, utána pedig a Fraport futott be. Az ÁPV Rt. már ma megkezdi a tárgyalásokat a brit konzorciummal a szerződés véglegesítése érdekében.
Veres János elmondta: júniusban készült el a BA Rt. legfrissebb vagyonértékelése, amely a társaság 75 százalék mínusz 1 részvényhányadának valós piaci értékét 110, míg 100 százalékának értékét 150 milliárd forintban határozta meg. Az eddigi értesülésekhez képest ez igen kevésnek számít. Kijelentette: „nem tudok olyan perről, eljárásról, amely a BA Rt. privatizációs folyamatát korlátozná”.
*
Mészáros Tamás hangsúlyozta: nem nyertest hirdettek, hanem a legjobbak közötti sorrendet ismertették. Ma az első helyzettel kezdik meg a tárgyalásokat, ennek sikertelensége esetén a második helyezett következik. Veres János szerint a magyar privatizáció legnagyobb egyszeri tranzakciójáról van szó. A miniszter úgy véli, a magánosítással nem vihetnek el a nyertesek semmit, csak hozhatnak, mert a pályázók százmilliárdos fejlesztéseket vállaltak. A pénzügyi tárca vezetője szerint vagyonkezelési szerződés köttetik, amitől a reptér a „miénk marad, akár piros-fehér-zöldre is festhetjük”. A pénzügyminiszter – arra válaszul, hogy a szakszervezetek sztrájkolni is hajlandók a magánosítás ellen – elmondta: a munkavállalói szervezeteknek nincs jogosítványuk arra, hogy a privatizáció ellen tüntessenek.
Ennek ellenére újabb sztrájkbizottságot alakított a BA Rt. négy repülőtéri reprezentatív szakszervezete, valamint az üzemi tanács, mivel nem látják biztosítottnak a munkavállalók érdekeit a cég eladása esetén. A sztájkbizottság hétfőn ül össze, és a törvényi keretek között minden eszközt igénybe vesznek érdekeik érvényesítéséért, szükség esetén sztrájkot szerveznek Ferihegyen – közölte lapunkkal Kováts István, a sztrájkbizottság elnöke. Az érdekképviseletek célja, hogy megvédjék a munkavállalókat a privatizációt követő csődtől, ugyanis nem látják biztosítottnak további foglalkoztatásukat. Az ÁPV Rt. eddig minden javaslatot lesöpört az asztalról, a tárgyalásokon pedig pusztán formai okokból vettek részt a vagyonkezelő képviselői, hogy ne lehessen a pályázatot megsemmisíteni – vélte Kováts István, aki közölte: nem tudják elfogadni a tervezett kiszervezéseket és létszámleépítéseket. A munkavállalók szempontjából egyébként a BAA ajánlata volt a legrosszabb, a 2300 emberből 500 fő elbocsátását tervezik. A tevékenységeket kft.-kbe szerveznék ki a privatizáció után, és költségcsökkentési okokból új embereket vennének fel, vagy az eddigiek dolgozhatnának tovább jóval alacsonyabb fizetésért. A BAA a dolgozók létszámához képest ötszázalékos külföldi munkavállalói kört hozna Angliából, többségében magas képesítésű szakembereket.
A Fidesz nem ért egyet a BA Rt. eladásával, mivel az nyereséges és biztos bevételt nyújtó állami cégként működik, ráadásul az angol befektető fél áron juthat a repülőtér üzemeltetéséhez – közölte tegnap Rogán Antal, a Fidesz kampányfőnöke. Gyurcsány Ferenc kormányfő lebukott, hiszen amíg tagadta, hogy december 1-jén az Apró-villába meghívott Tony Blair brit kormányfő és közte szóba kerül a repülőtér, addig tegnapra kiderült: az angolok már a spájzban vannak. Rogán elmondta: egyértelművé vált, hogy a BA Rt. privatizációja nem az adófizetők érdekeiben történt, politikai döntés volt. Az angolok számára világos volt, hogy egy bukás előtt álló kormánytól jó üzlet vásárolni.
A BA Rt. magánosítása a privatizáció történetének legeredményesebb tranzakciója – mondta Podolák György, az MSZP-frakció gazdasági munkacsoportjának vezetője. Közölte: a privatizációból befolyt bevételt az államadósság csökkentésére fordítják. Batiz András kormányszóvivő tegnapi közlése szerint a magyar és a brit miniszterelnök kizárólag az Európai Unió költségvetéséről tárgyalt. A BAA közleményben tudatta: örömmel fogadták az ÁPV nyilatkozatát. A BAA londoni befektetési központjában az MTI kérdésére azt mondták: „inkább napokon, semmint heteken belül” várják a tranzakció véglegesítését. Ezt erősíti lapunk azon információja, miszerint a kormány már a jövő héten alá akarja írni a privatizációs szerződést. A holdingként megjelenő BAA pedig azonnal át kívánja venni a cég irányítását. Ez pedig drasztikus létszámleépítéssel kezdődik még az idén, mert számos párhuzamos tevékenységet Angliában végez majd az új tulajdonos. Előzetes figyelmeztetésének megfelelően leminősítést valószínűsítő negatív figyelőlistára vette tegnap a BAA-t a Standard & Poor’s, amely szerint a hitelből tető alá hozott BA Rt.-üzlet rontani fog a brit cég adóskockázati profilján.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.