Meghatározó szerep jut jövőre az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóságnak (UKIG) a közúthálózat és az autópálya-hálózat fejlesztésénél és finanszírozásánál. A központosítás eredményeként az UKIG működteti majd az útpénztárat, ahová a költségvetési források, az úthasználati díjak, az autópálya-hálózat bővítését lehetővé tévő állami rendelkezésre állási díjak, valamint az uniós támogatások befolynak. Információink szerint az útpénztárt működtető UKIG – EU-s támogatás nélkül – 2006-ban 122,48 milliárd forintból gazdálkodhat, ehhez jön még az a 49,6 milliárd forint költségvetési pénz, amit az autópályák után rendelkezésre állási díjként fizet az állam.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter által kinevezett UKIG-vezető, Horváth László nevéhez köthető leginkább a megyei közútkezelő közhasznú társaságok felszámolása, s úgy tűnik, a különböző háttéregyeztetéseken sikerült meghatározni a fejlesztés és fenntartás új irányelveit. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) által előterjesztett törvényjavaslat szerint az UKIG vagyonkezelésébe kerülnek azok a gyorsforgalmi utak, amelyek állami beruházásként épültek, illetve épülnek meg. A törvénymódosító javaslat szerint az úgynevezett programutak építése és üzemeltetése az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt.-hez kerül, egyben a vagyonkezelői jogokat is ez a társaság látja el. A programutakat állami pénz nélkül, piaci források felhasználásával építené az ÁAK. Arról, hogy mely autópálya-szakaszok épülnek állami forrásból, december végéig döntenek a GKM-ben. A programutak fejlesztése érdekében kötvényeket bocsát ki az ÁAK Rt. a jövő év első felében, az ily módon befolyó összegből egyrészt a folyamatban lévő fejlesztéseket finanszíroznák, illetve visszafizetik azoknak a hiteleknek egy részét, amelyeket az idei és a múlt évi munkák miatt vett fel a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. Eredetileg valamennyi NA-s hitelt az ÁAK fizetett volna vissza, ám az Eurostat adatai alapján az EU megtiltotta a kormánynak, hogy teljes egészében költségvetésen kívülre helyezze az autópálya-építések finanszírozását. Az NA Rt. tevékenységi köre is változik jövőre, ugyanis beruházóként a társaság bonyolítja le az összes fejlesztést, beleértve az országos közúthálózatot is.
Az útépítő szakmában meglehetősen nagy megdöbbenést váltott ki, hogy a megyei közútkezelők felszámolása után létrehozott Magyar Közút Kht.-be nem kerülnek át a fejlesztési és beruházási feladatok, a társaságnál csak az üzemeltetés marad. A képzett szakembergárdával rendelkező vidéki központok üzemmérnökségek szintjén működnek.

Világhírű sorozat forgatása zajlik Dunaújvárosban – videó