Átrendeződés az útépítéseknél

Putsay Gábor
2005. 12. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meghatározó szerep jut jövőre az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóságnak (UKIG) a közúthálózat és az autópálya-hálózat fejlesztésénél és finanszírozásánál. A központosítás eredményeként az UKIG működteti majd az útpénztárat, ahová a költségvetési források, az úthasználati díjak, az autópálya-hálózat bővítését lehetővé tévő állami rendelkezésre állási díjak, valamint az uniós támogatások befolynak. Információink szerint az útpénztárt működtető UKIG – EU-s támogatás nélkül – 2006-ban 122,48 milliárd forintból gazdálkodhat, ehhez jön még az a 49,6 milliárd forint költségvetési pénz, amit az autópályák után rendelkezésre állási díjként fizet az állam.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter által kinevezett UKIG-vezető, Horváth László nevéhez köthető leginkább a megyei közútkezelő közhasznú társaságok felszámolása, s úgy tűnik, a különböző háttéregyeztetéseken sikerült meghatározni a fejlesztés és fenntartás új irányelveit. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) által előterjesztett törvényjavaslat szerint az UKIG vagyonkezelésébe kerülnek azok a gyorsforgalmi utak, amelyek állami beruházásként épültek, illetve épülnek meg. A törvénymódosító javaslat szerint az úgynevezett programutak építése és üzemeltetése az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt.-hez kerül, egyben a vagyonkezelői jogokat is ez a társaság látja el. A programutakat állami pénz nélkül, piaci források felhasználásával építené az ÁAK. Arról, hogy mely autópálya-szakaszok épülnek állami forrásból, december végéig döntenek a GKM-ben. A programutak fejlesztése érdekében kötvényeket bocsát ki az ÁAK Rt. a jövő év első felében, az ily módon befolyó összegből egyrészt a folyamatban lévő fejlesztéseket finanszíroznák, illetve visszafizetik azoknak a hiteleknek egy részét, amelyeket az idei és a múlt évi munkák miatt vett fel a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. Eredetileg valamennyi NA-s hitelt az ÁAK fizetett volna vissza, ám az Eurostat adatai alapján az EU megtiltotta a kormánynak, hogy teljes egészében költségvetésen kívülre helyezze az autópálya-építések finanszírozását. Az NA Rt. tevékenységi köre is változik jövőre, ugyanis beruházóként a társaság bonyolítja le az összes fejlesztést, beleértve az országos közúthálózatot is.
Az útépítő szakmában meglehetősen nagy megdöbbenést váltott ki, hogy a megyei közútkezelők felszámolása után létrehozott Magyar Közút Kht.-be nem kerülnek át a fejlesztési és beruházási feladatok, a társaságnál csak az üzemeltetés marad. A képzett szakembergárdával rendelkező vidéki központok üzemmérnökségek szintjén működnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.