Végre nem az elbocsátások miatti sztrájkok és az Agnelli klán botrányainak apropóján szerepel a Fiat az olasz címlapokon, hanem egy példaértékű válságkezelés és fellendülés okán. A kilábalásban oroszlánrésze van Luca Cordero di Montezemolo elnöknek, aki egyben az olasz gyáriparosok elnöke és a Ferrari első embere is, a „csodatévő” Sergio Marchionne vezérigazgatónak s az Agnelli unokáknak, John és Lapo Elkann-nak egyaránt.
Cesare Romiti legendás Fiat-vezér 1997-es leköszönése óta pontosan hét esztendő telt el, hét szűk esztendő a Fiat történetében. A Romiti-éra 15 virágzó éve után egymást követték az elnökök, vezérigazgatók, sőt a több mint egy évszázados vállalat teljes eladása is reális lehetőségnek tűnt.
Az autógyártás akkori mélyrepülése és Gianni Agnelli halála arra ösztönözte a tulajdonosokat, hogy – követve a szektor globalizálódó tendenciáit – összefogjon egy másik óriással, a General Motorsszal, mely társaság a Fiat-részvények húsz százalékát vette meg, a cég teljes felvásárlásának reményében.
A 2003-ban kötött szerződés végül azonban kútba esett, amelyért ugyanakkor a Fiat busás bánatpénzt, több mint egymilliárd eurót tehetett zsebre.
Innen folytatódott az előremenekülés, 2003-ban még csaknem kétmilliárd eurós veszteséggel, amelyet sikerült apránként lefaragni, s idén már 30 millió euró pluszba kerülni.
A költségcsökkentés persze tetemes áldozatokkal is járt: átmenetileg be kellett zárni a szicíliai gyárat, s Torinóra összpontosítva úgy racionalizálni a termelést, hogy több ezer dolgozót szélnek tudjanak ereszteni. A hagyományosan erős szakszervezeti múlttal rendelkező Olaszországban mindezt igen nehezen sikerült véghezvinni, de az időközben felmutatott eredmények önmagukért beszéltek.
Jelentősen javult az autók technikai színvonala, versenyképesebbek lettek az árak, s szerethetőbbek, áramvonalasabbak a formák. A váltásban nagy szerepet játszott a céghez időközben visszaédesgetett tervezőzseni, Giorgio Giugiaro formatervezése, amelynek nyomán eltűnőben vannak a korábbi szerencsétlen modellek, s az olaszoktól szokatlan, nem éppen esztétikus vonalak.
Megújult az eddig csúnyácska Multipla, nagy sikere van az új Pandának, megnyerő köntöst kapott a Seicento, és sorban jönnek a lendületes vonalvezetésű új modellek: a Stilo Feel, az új Croma, a Suzukival közös Sedici.
A legnagyobb dobást, a visszatérés kulcsát a Grande Punto jelenti, amelynek reklámozására Nyugat-Európában eurómilliókat fordítottak. Az új modellekbe fektetett, okosnak bizonyuló ráfordítások most hozzák meg a gyümölcsüket: csak a Grande Puntóra 38 ezer megrendelés érkezett néhány hét leforgása alatt.
„Az új modell az egész Fiat talpra állását szimbolizálja, egyfajta újjászületést és visszatérést, mely egyszerre szól a piacnak, a konkurenciának és a vevőkörnek” – fogalmazott Luca di Montezemolo elnök a Grande Punto ünnepi bemutatóján. Nem véletlen, hogy nemrég maga a miniszterelnök, Silvio Berlusconi is fordulópontot emlegetett a Fiat történetében, s mivel a torinói cégbirodalom az egész ország iparának a zászlóshajója, ezért a megújulásától a beszállítói iparágak fellendülése is várható. Az Arany kormánykerék-díjat is elnyerő Puntóra alapozták egyébként az egész jövő évi üzleti tervet, a bevételek egynegyedét kalkulálva az új modellre, de húzóerő lesz a Croma is, amelyből néhány hónap alatt több mint hétezer darabot adtak el.
Derűlátó a jövőt illetően a Fiat szürke eminenciása, Sergio Marchionne vezérigazgató is, aki emberfeletti munkával hozta rendbe a Fiat Auto pénzügyeit, példátlan módon átrendezve az egész portfóliót. A Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Ferrari, Pioggia és Iveco járművek gyártásával is foglalkozó teljes Fiat- csoport pedig összességében is remek évet zárhat, hozzávetőlegesen 1,7 milliárd eurós nyereséggel.
A Fiat magyarországi szereplése is biztatónak nevezhető, bár az egész szektort sújtó kedvezőtlen gazdasági környezet hatására idén 3,7 százalékos visszaesést könyvelhettek el a hazai személyautó-értékesítők. A Fiat külföldi felfutásából így mindössze annyi érzékelhető, hogy az itthoni értékesítés csökkenésének mértéke kisebb volt a többi márkához képest. A Panda és a Punto nálunk is sikert sikerre halmoz, a Ducato a haszonjárműveknél népszerű, de akadnak kevésbé sikeres modellek is: ilyen például a rétegautónak számító Albea vagy a Stilo.
Az ágazat mélyrepülése egyébként gazdasági hőmérőként is funkcionál – fogalmazott lapunknak Móra Klára, a Csiki Bege autókereskedés egyik vezetője, aki hozzátette: a lanyha kereslet hátterében a lakosság kiköltekezése, pénzének évekre előre lekötése áll. Érzékelhető a mobilizálható pénzeszközök megcsappanása, és a helyzeten csak rontott a regisztrációs adó bevezetése – mondta a szakember. A Fiat a hazai autópiacon jelenleg a tizenegyedik helyen áll, de jelentős bővülést várnak a jó árfekvésű Grande Punto jövő évi szereplésétől.

Nem fog hinni a szemének – Mutatjuk, milyen esszéket írt volna a ChatGPT a magyarérettségin!