Döntően jobboldali a magyar ifjúság

A mintegy kétmilliós lélekszámú hazai fiatal korosztály politikai orientációval rendelkező tagjai körében fölényes többségben vannak a jobboldali irányultságúak. Az egyik legutóbbi vizsgálat szerint a 18–29 év közöttiek 60 százaléka jobboldali értékekkel azonosul.

Joó István
2006. 02. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fidesz rendkívüli sikere a fiatalság körében az MSZP sikertelensége – állapítja meg Kiss Viktor és Reich Orsolya – az Eszmélet folyóirat legfrissebb számában megjelent – tanulmánya, amely a magyar fiatalok politikai orientációját elemzi. A szerzők a 2003 decemberétől 2004 novemberéig tartó Szonda Ipsos-felmérések adatait vizsgálták, összekapcsoltan. Számításaik szerint a 18 és 29 év közötti korosztály 40 százaléka a Fideszt választja, míg az MSZP és az SZDSZ egyaránt tíz százalékot „teljesít”. A fiatalok 60 százaléka jobboldali értékeket vall magáénak.
*
Kiss Viktor politológus szerint a fiataloknak az MSZP még mindig a régi rendszert testesíti meg, szemben a Fidesszel, amely számukra a jövő erős Magyarországát hordozza. Kiss úgy véli, az e korosztályhoz tartozók élmények, nem pedig a racionalitás alapján választanak pártot.
– A Szonda Ipsos-féle összekapcsolt felmérés visszaigazolja a jóval tekintélyesebb – 8000 fős – mintán elvégzett Ifjúság 2004 vizsgálatunk következtetéseit, mindenekelőtt azt, hogy a honi fiatalokra leginkább a jobboldali irányultság a jellemző – nyugtázta Rosta Gergely, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Szociológiai Intézetének adjunktusa, az Ifjúság 2004 vizsgálat egyik munkatársa. Előrebocsátotta: az ifjúság körében viszonylag alacsony a politikai érdeklődés és aktivitás. Saját, 2004-es kutatásuk szerint is akik aktívak, nagy részben jobboldaliak. A megkérdezett 15–29 éves fiatalok 40 százaléka a Fideszre, 14 százaléka az MSZP-re, 5 százaléka az SZDSZ-re szavazna. A valamilyen pártot választók között még markánsabb az arány: a Fideszre 59 százalék, a szocialistákra 21 százalék, az SZDSZ-re 7 százalék voksolna.
Arra a felvetésre, hogy miért ilyen a hazai helyzet, amikor Nyugaton a fiatalság inkább a baloldal bázisa, Rosta leszögezte: a korábbinak az elutasítása mindig jellemző a fiatalokra. Ahogyan a 60-as évek német diáklázadói szembefordultak a nácizmust megélt apák nemzedékével, úgy itthon a mostani fiatal nemzedék a kommunista diktatúrában szocializálódottak értékvilágát utasítja el. Az MSZP-nek van egy olyan vonása, mely sokak számára taszító: ez az önkényuralmi múlt. Nem véletlen, hogy bár újabban az MSZP is meg akarja szólítani a fiatal korosztályt – erre irányult az identitás- és az Amőba-kampány –, jelentős áttörést nem sikerült elérni.
A Fidesznek azonban – mutatott rá Rosta Gergely – hagyományosan fiatalos, szókimondó imidzse van. A 2002-es választási kampány, pontosabban az első forduló sokkja, vagyis az MSZP váratlan előretörése szerinte még inkább mobilizálta a fiatalok jelentékeny részét. Rockkoncerttel felérő közösségi élményt adott számukra a két forduló közötti Orbán Viktor-nagygyűlés és az ehhez hasonló későbbi rendezvények.
Vallásszociológus lévén Rosta az Ifjúság 2004 vizsgálat alapján arra is kitért, hogy az egyháziasságot, illetve az ateizmust tekintve a fiatalok többsége egyik irányban sem elkötelezett, de a köztes csoportban kétszer többen vannak, akik pozitívabban irányulnak a vallás felé. Emellett – politikai orientáció tekintetében – mindegyik csoportban a Fidesz vezet. Persze minél erősebb a csoport vallásossága, körükben annál nagyobb a Fidesz melletti szavazási hajlandóság. A tíz százalékot kitevő egyháziasan vallásosak között már 60 százalék a jelenlegi fő ellenzéki erő biztos támogatottsága – derül ki az Ifjúság 2004 nevű, még a Gyurcsány Ferenc vezette sportminisztérium megbízásából készült felmérésből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.