Eladná a kormány a kikötőt

A Budapesti Szabadkikötő Logisztikai (BSZL) Rt.-t a korábbi sikertelen tender ellenére sürgősen el akarja adni az ÁPV Rt., a pályázat eredményhirdetése a két választási forduló között lehet. Az ÁPV Rt. a befektetők érdeklődésére hivatkozva hirdette meg ismét a pályázatot, ugyanakkor ezt megelőzően mindössze ketten nyújtottak be – érvénytelen – ajánlatot.

Putsay Gábor
2006. 02. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szokatlanul rövid időn belül döntött az ÁPV Rt. igazgatósága a BSZL Rt. privatizációs pályázatának újbóli meghirdetéséről. A vagyonkezelő két hete jelentette be, hogy a pályázatokat érvénytelennek nyilvánították, ám már a következő héten, a hétfői rendkívüli igazgatósági ülésen határoztak a vezetők az újabb tender meghirdetéséről. Az azóta megjelent pályázati felhívás szerint a Csepeli Szabadkikötőt fenntartó BSZL Rt. 75 éves üzemeltetési és haszonélvezeti jogának megvételére március 16-ig adhatnak ajánlatot az érdeklődők, azt követően 30 nap áll a bírálóbizottság tagjainak, illetve az igazgatóságnak a rendelkezésére, hogy eredményt hirdessen. Mindez annyit jelent, hogy a BSZL Rt. eladásáról a két választási forduló előtt dönthetnek az ÁPV Rt.-nél.
A hivatalos tájékoztatás szerint ugyan mindkét korábbi ajánlatot érvénytelennek minősítette a kiíró, leginkább az Erdért konzorciumnak volt esélye a kikötőt üzemeltető társaság megvételére. Ennek a konzorciumnak a vezető tagja a faiparban érdekelt, viszont információink szerint kormány közeli politikai körök is támogatták, hogy ez a pályázó szerezze meg a nemzeti vagyonhoz tartozó legnagyobb kikötőt üzemeltető társaságot. Annyi biztos, hogy az ÁPV Rt. vezetésének is érdekében áll, hogy minél hamarabb lebonyolítsák a pályázatot, amelyben minden bizonnyal finomítanak ajánlataikon a jelentkezők. Szakmai körökben tudni vélik: ilyen rövid pályázati idő nem elegendő ahhoz, hogy az új befektető elfogadható ajánlatot készítsen. Az ÁPV Rt.-nél viszont úgy vélik, hogy a befektetők érdeklődése miatt nem érdemes várni a privatizációval. Az előző sikertelen pályázaton – amelynek feltételei lényegében nem különböztek a mostanitól – heten vásárolták meg a tenderdokumentációt, ám az ismertebb szakmai befektetők, kikötőüzemeltetők visszaléptek. Az Erdértnek annyi a kapcsolata a kikötői üzemeltetés terén, hogy a konzorcium egyik tagja, a Multicont Terminál Kft. ötvenszázalékos tulajdonrésszel rendelkezik a Mahart Kombiterminál Kft.-ben. Ez a társaság a BSZL Rt. egyik leányvállalata. Oravecz Péter, az ÁPV Rt. kommunikációs igazgatója lapunknak elmondta: a befektetői szándékok egyértelműek, az ÁPV Rt. a korábbinál meggyőzőbb ajánlatokat akar kapni. Az igazgató szerint a korábbi pályázatokat alaki és szakmai tartalom alapján nem tartották megfelelőnek, így az árajánlat értékeléséig el sem jutottak. Lapunk információi szerint viszont éppen a megajánlott árral voltak elégedetlenek az ÁPV Rt.-nél, így formai okokra hivatkozva utasították el az Erdért konzorcium ajánlatát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.