Iszlamokrácia

Ha Izrael és az Egyesült Államok nem kezd tárgyalásokat a legitim módon megválasztott Hamásszal, gátat vethet a palesztin demokratikus átrendeződésnek, hovatovább a közel-keleti békefolyamatnak. Rostoványi Zsolt iszlámkutatóval – Együttélésre ítélve című könyvének megjelenése előtt – a muzulmán világ demokratikus átrendeződéséről beszélgettünk.

Balavány György
2006. 02. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelenlegi kulturális konfliktus a problémák mélyére világít. Az eltérő nyugati reakciók megmutatják például, hogy az önmagát egyetemes mércének tekintő európai civilizáció egyáltalán nem egységes…
– Ahogy az iszlám világ sem. A törésvonalak ott legalább olyan mélyek, mint nyugaton. Ráadásul sokféle demokrácia létezik, markánsan különbözik például az amerikai a nyugat-európaitól. Aki egyetemes értékűvé emel egy eszmét, és azt mondja rá: ez maga az igazság, nincs helye további vitának, sőt más vallását, világnézetét becsmérli, az megítélésem szerint radikális fundamentalista. Még akkor is, ha az általa képviselt érték épp a nyugati demokrácia. Szerintem is jobb a mai demokratikus európai rendszer, mint némelyik iszlám autokrácia. De aki másképp szocializálódott, más hagyományok között nőtt fel, következésképp mások a kiindulópontjai, azt nem kötelezhetem, hogy elfogadja.
– A közvélekedés szerint az iszlámtól eleve távol áll a demokratizálódás, s ha mégis felbukkan, az csak erős nyugati nyomásra történhet.
– A mozlim teoretikusok között is vannak, akik kizárólag nyugati eredetűnek tartják a demokráciát, és ezért elvetik. Mások szerint viszont összeegyeztethető az iszlámmal, hiszen az iszlám keletkezésekor született úgynevezett medinai alkotmány a demokrácia egyik első megnyilvánulása. Ez az alkotmány egyenlő jogokat és kötelességeket biztosított az umma, azaz a vallási közösség minden egyes tagjának, tekintet nélkül arra, hogy ki mozlim és ki zsidó. Mohamed ugyanis 622-ben megpróbálta megtéríteni Medinában az ottani három zsidó törzset, s ennek jegyében dolgozták ki ezt az alkotmányt. Az igazsághoz tartozik, hogy a zsidók nem fogadták el, ezért Mohamed szembefordult velük. A Koránnak a medinai események előtt keletkezett szúrái pozitívan viszonyulnak a zsidósághoz, a későbbiek pedig már negatívan. Azonkívül az iszlám demokrácia gyökereit sokan a szúra intézményében látják: ez konzultatív tanács, a közösség életét érintő döntések megvitatása a dolga.
– Eltérnek az iszlám demokratikus intézmények a nyugati mintáktól?
– Ott nem ismeretes az erőteljes individualizmus, amely az európai civilizációra jellemző. Az iszlám közösségi indíttatású, az egyén mindig úgy jelenik meg benne, mint a kollektíva, tehát az umma, a törzs, a nemzetség vagy a család része. Vita zajlik arról, hogy a nyugati civilizáció fejlődése során létrejött kategóriák és fogalmak – például az emberi jogok, amelyek az egyént védik az állammal szemben – alkalmazhatók-e az iszlám civilizációban, illetve számon kérhetők-e rajta. A nyugati eredetű intézményeknek az iszlám világban többnyire negatív a csengésük, hisz számukra nagyon kedvezőtlen folyamat, az erőszakos gyarmatosítás hozta őket létre. Az iszlám nemzetállamokat a huszadik század elején teremtették meg a franciák és a britek; fogták a vonalzót és a ceruzát, és határokat rajzoltak a térképre. Így jött létre Transzjordánia néven a későbbi Jordánia Churchill kreálmányaként. S így hozták létre az európai hatalmak Nyugat-Libanont vagy Kuvaitot, elvetve egyben az iraki–kuvaiti viszály csíráját; ez volt ugyanis az egyik oka annak, hogy Szaddám Huszein 1990-ben elfoglalta Kuvaitot. A gyarmatosítás szétrombolta a korábbi struktúrákat, újakat erőltetett a helyükre, és ezzel óriási meghasonlottságot okozott. Mivel ezek a nemzetállamok körülbelül egy évszázados múltra tekintenek vissza, a parlament és a pártrendszer intézménye még friss, de frissek az ideológiák is, mint például nacionalizmus vagy az elszórtan jelentkező antiszemitizmus, amely szintén nyugatról került az iszlám világba. A nyolcvanas évek végétől, amikor szétesett a szocializmus, a kelet-európaihoz hasonló változások mentek végbe: az addig szocialista orientációjú iszlám országokban bevezették a többpártrendszert, és sorra jöttek létre a civil szervezetek. Kiépült a civil társadalom, amely a tényleges demokratizálódás egyik legfontosabb jellemzője. Jelenleg is bővül a szakszervezetek taglétszáma.
– Ezek a civil szervezetek jogérvényesítő funkciót látnak el az állammal szemben?
– Legalábbis ezt szeretnék, de az iszlám országaiban többnyire még autokratikus a politikai berendezkedés. A nyugati értelemben vett demokráciára leginkább a törökországi és a libanoni berendezkedés hasonlít. És persze az iráni, még akkor is, ha most konzervatív vallási vezetés uralja. Irán a demokrácia valamennyi kellékével rendelkezik; igaz, működik az Őrök Tanácsa, amely megvizsgálja, hogy a jelöltek megfelelnek-e az iszlám kritériumainak, de az országnak van parlamentje, amelybe nők is megválaszthatók, és talpig feketében, de tevékenykedhetnek parlamenti képviselőkként. Ha ezt összevetjük azzal, hogy Svájcban a nők csak 1971-ben kaptak választójogot, Franciaországban pedig 1944-ben, akkor látjuk, hogy nem olyan nagy a különbség. Sőt: Németországnak csupán most lett női vezetője, de Pakisztánnak már jóval régebben volt, ahogy Törökországnak is.
– Amerikának pedig nem volt sohasem. Sok országban, ahogy nemrég a palesztinoknál is, demokratikus választásokat tartottak, s épp a nyugati sémák ellen berzenkedő iszlamisták kerültek hatalomra…
– Ezt a szakirodalom demokráciaparadoxonnak nevezi. Irakban és a palesztinoknál is ez történt: a nyugati kritériumoknak megfelelő, szabályos választásokon az iszlamisták nyertek, pedig ők európai felfogásban a demokrácia ellenségei. A kilencvenes évek elején Algériában a választások első fordulójában az iszlamisták elsöprő többséget szereztek, mire a második fordulóban a hadsereg megakadályozta a választások folytatását. Az iszlám világban lezajló eddigi voksolások közül a palesztin felelt meg leginkább a demokratikus szabályoknak. A Hamász nyert; e ténnyel most tanácstalanul áll szemben Izrael és az Egyesült Államok.
– Mi várható, ha Amerika és a zsidó állam továbbra sem fogadja el ezt a választási eredményt?
*
– Ez esetben elszalasztják a palesztin demokratizálódás egyetlen lehetőségét. Figyelembe kell venni, hogy a Hamász tavaly február óta egyetlen erőszakos akciót sem hajtott végre, és bizonytalan időre hajlandó meghosszabbítani a tűzszünetet, ha Izrael visszavonul az 1967-es háborúban megszállt valamennyi területről. Ha a Hamász ír alá egy megállapodást, az a szélsőségeket is megfékezi. Egyébként ha kormányozni kezd, energiája sem marad, hogy erőszakos akciókat szervezzen. Nézetem szerint így lehet pacifikálni az iszlamistákat. Egyvalamire azonban nem hajlandók: hogy elismerjék Izrael államot. Erre sohasem lesznek hajlandók, mert Izrael arab területeken hozta létre a zsidók országát.
– Nem lehetséges, hogy bojkottálása esetén a Hamász radikális és mérsékelt szárnyra bomlana, és a radikálisok tovább folytatnák az akciókat?
– Ez több iszlamista szervezet esetében megtörtént, de a Hezbollah például többé-kevésbé egységes maradt, miután politikai tevékenységre váltott. A legfontosabb, hogy egyedül a Hamász képes arra, ami a Fatahnak és a Palesztin Hatóságnak nem sikerült: hogy megfékezze a szélsőségeseket. Ezért legalább rövid időre békén kellene hagyni a palesztinokat. Miután Izrael likvidálta Jaszin sejket és számos Hamász-vezetőt, megszaporodtak az öngyilkos merényletek. Ha az Egyesült Államok és Izrael sarokba szorítják a Hamászt, ezzel belekényszerítik az erőszakos cselekedetek folytatásába.
– Irakban is kudarcot vallott a kívülről való demokratizálás. Az utolsó választásokon a szavazatok többségét a vallásos síita tömörülés szerezte meg.
– Az Egyesült Államok biztosan nem örül ennek. De a fő gondnak most nem ezt kellene tekinteni, hanem azt, hogy működőképes állammá válik-e Irak. Afganisztánban sem a demokráciát kellene erőltetni, hanem – egyelőre – az ország működését helyreállítani. A demokrácia alapfeltétele, hogy megfelelő szintre jussanak a gazdasági-társadalmi folyamatok, hogy legyenek olyan középrétegek, amelyekből kialakítható a civil társadalom magja. Az iszlám országokban egyre inkább jelen vannak a változásokat sürgető erők. Két ilyen létezik: az egyik az iszlamista réteg, hiszen a katonai rendszerek őket is elnyomják; a másik pedig a liberálisnak mondható, a Nyugatot jól ismerő értelmiség. A muzulmán országok részei a Nyugat uralta világgazdaságnak, teljesen rá vannak utalva az együttműködésre; emiatt az iszlám világ nagymértékben elnyugatiasodott, átvette a fogyasztói szokásokat. A gazdaságnak ott sincs köze a valláshoz, bár létezik egy-két pénzintézet, amelyekben kamattilalmat vezettek be a Korán előírásainak megfelelően. Mikor 1979-ben győzött az iráni forradalom, a nyugati cégek igazgatótanácsában mindössze annyi változás történt, hogy az addigi nyakkendős, sima arcú iráni tagok helyett borostás, nyakkendő nélküli úriemberek jelentek meg.
– Milyen hatással van a muzulmán országokra az, hogy jelentős létszámú iszlám közösség él Európában?
– Az európai iszlám közösségnek megmaradt a kapcsolatrendszere a háttérországokkal, de kisebbségben él egy másik civilizáción belül, és természetes, hogy alkalmazkodnia kell a helyi viszonyokhoz. Aki állampolgárságot szerzett, törekedhet arra, hogy megőrizze saját kultúráját, de politikailag és jogilag el kell fogadnia az ezekben az országokban fennálló rendszert. Básszám Tibi, a Németországban élő szíriai származású kutató ilyen értelemben használja az euroiszlám fogalmát. Azonban a másod- és harmadgenerációs muzulmánok kevésbé hajlandók az integrációra, mint az Európába egykor érkezett szüleik, nagyszüleik voltak. Sajnos a hidegháború utáni időszakban markánsabbá váltak a kulturális különbségek Európában, az integráció helyett a szeparáció látszik erősödni. Párhuzamosan a reiszlamizáció folyamatával, amelyet az Izrael 1967-es háborús győzelme miatti trauma indított el az iszlám világban. Addig nyoma sem volt iszlamizmusnak.
– Izrael demokratikus berendezkedésű állam, a Nyugat meghosszabbított keze, de mintha nem volna érdekelt a Közel-Keleten folytatott demokratikus misszióban.
– Igaz, hogy Izrael demokratikus, ám deklaráltan zsidó állam is, az 1992-es alaptörvények óta különösen. A nem zsidók is választhatnak és választhatók, de nem élvezhetik teljes mértékben a demokrácia előnyeit. Az arab világ szemében Izrael megszálló, agresszív hatalom, amely durván elnyomja a palesztinokat. Nem a zsidókkal van bajuk, sőt éppúgy tisztelik a judaizmust, mint a kereszténységet; azokkal van bajuk, akik a Közel-Keleten elfoglaltak arab területeket. Natan Saranszkij, a neves izraeli személyiség tavalyelőtt írt egy könyvet, amelyet George W. Bush élete legfontosabb olvasmányaként méltatott. Saranszkij azt mondja: a palesztinokkal csak akkor lehet bármilyen megállapodást kötni, ha megvalósul náluk a demokrácia, hisz egy autokratikus rendszerrel nem lehet egyezkedni. Először demokratizálódás, aztán megállapodás. Sokan, köztük magam is a fordítottját tartom racionálisnak: először meg kellene állapodni, csak utána szorgalmazni a demokratizálódást. Egyébként pedig rendkívül nagy arányú fejlődés ment végbe a palesztin társadalomban. Az iskolázottság mértéke, a diplomások és a doktori fokozattal rendelkezők aránya igen magas; a Hamász minden vezetőjének, képviselői és jelöltjei többségének is egyetemi diplomája van. Sorra jönnek létre a civil szervezetek. Március 28-án lesznek az izraeli választások, Abbász föl is kérte a héten a Hamászt kormányalakításra, de Izrael úgy ítéli meg, hogy ezáltal ellenséges kormányuk lesz a palesztinoknak.
– Lehet, hogy saját demokráciafogalmunkat is át kell értelmeznünk az iszlámmal folytatott dialógus tükrében?
– A Nyugat sok mindent átvett az iszlámtól, és ez a folyamat folytatódhat. A nyugati civilizációban erőteljes a modernitás, többek között az individualizmus kritikája. Ugyanakkor az iszlámban is megvannak a racionalista tendenciák, amelyekről azt gondoljuk, hogy csak Európára jellemzőek; ezek főként a középkori iszlámban voltak jelen, mikor a görög tudományos munkák arab fordításban őrződtek meg az utókor számára. Aquinói Tamás – ahogy az egész skolasztika – Ibn Rusdon, a legnagyobb peripatetikus mozlim filozófuson keresztül ismerkedett meg Arisztotelésszel. Az iszlám több száz éves ibériai jelenléte közvetlen érintkezést biztosított a civilizációk között. Ez ma is így lehetne, és a demokratizálódást indirekt eszközökkel lehetne segíteni. Ali Mazrui, egy neves teoretikus alkotta meg az iszlamokrácia fogalmát, mondván, hogy a kereszténydemokrata, keresztényszocialista pártok mintájára lehetnének iszlám demokrata pártok is. Jobban kellene támogatni a változásokban érdekelt erőket, s akkor az iszlamizmus fegyveres szervezetei politikai mozgalmakká alakíthatók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.