Hankó Balázs az európai uniós tagállamok oktatási minisztereinek tanácskozását követő sajtótájékoztatóján elmondta: az elmúlt hónapokban is komoly viták zajlottak arról, milyen irányt vegyen az Európai Bizottság által elindított európai diplomakezdeményezés, „ami az Európai Egyesült Államok előszeleként értelmezhető”.
A miniszter szerint Brüsszelben központilag szabályozták volna, mely egyetemek - az úgynevezett európai egyetemek – adhatnak ki ilyen közös diplomát, és azt is meghatározták volna, milyen tartalommal.
Hankó Balázs felhívta a figyelmet arra: több tagállam segítségével sikerült elérni, hogy hogy minden magyar egyetem - függetlenül attól, hogy a magyar egyetemek egy részét jogtalanul blokkolni kívánja Brüsszel - részt vehet ebben az európai diplomaszabályozásban, másrészt az is sikerült elérni hogy tiszteletben kell tartani a nemzeti szabályokat, kultúrát, nyelvet.
A miniszter hozzátette, hogy a jövőben az európai diploma kérdéséről szóló egyeztetéseken az egyetemek, az akkreditációs bizottságok és a kormányzatok képviselői egyaránt részt vesznek. „Ez biztosítja, hogy a folyamat ne egy Brüsszelben megkonstruált vízfej legyen,hanem valós egyetemi együttműködések révén valósuljon meg. Az ilyen együttműködések pedig választ adhatnak az Európai Unió versenyképességi hiányosságaira, amelyekre a Budapesti Nyilatkozat is felhívta a figyelmet” - hangoztatta.
Közlése szerint Brüsszel nem mondhatta ki, hogy kizárja azokat az egyetemeket ebből a folyamatból, amelyek az elmúlt években előreléptek a nemzetközi rangsorokon, és amelyekkel számos külföldi egyetem is ragaszkodik az együttműködéshez.
–Magyarország sikere, együttműködésben az egyetemekkel, és a tagállamokkal való egyeztetés eredménye az, hogy az európai diplomafolyamatról a tanácsülésen olyan állásfoglalás és olyan ajánlás született, amely minden magyar egyetemet érint és a nemzeti szabályozást tiszteletben tartja – hangsúlyozta.
A miniszter megemlítette, hogy szó esett a mobiltelefon-használat iskolai tiltásáról és korlátozásáról, ebben a témában Olaszországgal és Szlovákiával közösen dolgoztak ki egy olyan javaslatot, amely a használat racionalizálását célozza meg az iskolai környezetben. Jól láthatók már a tavaly ősszel bevezetett magyar szabályozás eredményei is - emelte ki.
Hozzátette: szó esett a szakképzésről is, amelynek kapcsán várhatóan még lesz vita, mivel Brüsszel ezen a területen is harmonizációs folyamatot szeretnének elindítani.
–Mi egyetértünk sőt, már tavaly ősszel javasoltuk, hogy a szakképzés és az iparvállalatok szorosabb együttműködésére van szükség. Ugyanakkor úgy véljük, hogy ehhez nincs szükség központi brüsszeli harmonizációra, és ebben az álláspontban több tagállam is osztja a magyar megközelítést – jelentette ki.
Hankó szerint a „brüsszeli tanácsülés sem múlhat el brüsszeli idiotizmus nélkül”. Mint mondta tárgyaltak az Európai Bizottság által javasolt 72 órás felkészülési csomag oktatási vonatkozásairól. „Itt elsősorban arra hívtam fel a figyelmet, hogy a valódi felkészültség nem ilyen csomagokban mérhető, hanem abban, ha megerősítjük fiataljaink és tanáraink tudását, jelenlétét a mindennapokban, valamint nemzeti identitásainkat. Mert mi nem egy Európai Egyesült Államokban, hanem az erős nemzetek Európájában hiszünk” – zárta nyilatkozatát a miniszter.