Rembrandt arca

A cím csalóka: aki arra számít, hogy tőlem biztos tudományos módszerekről értesülhet arra vonatkozóan, hogy egy kép „eredeti-e vagy hamis”, az csalódni fog. Inkább e kérdés természetéről, illetve az „eredetik” utáni egyre bőszebb hajsza következményeiről beszélnék. A Rembrandt kutatás példáján a műértés és a művek értése közötti különbségre szeretnék rávilágítani – vezette fel témáját Rényi András esztéta a Mindentudás Egyeteme nyolcadik szemeszterét megnyitó előadásán.

Mindentudás Egyeteme
2006. 02. 25. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mióta műkereskedelem létezik, mindig voltak olyan becsüsök vagy műértők, akik közelről végigmustrálva a műtárgy anyagát, felületét, állagát, formáit, motívumait, stílusát és mindenféle egyéb minőségét, bátorkodtak meghatározni alkotóját, korát, netán műtörténeti jelentőségét is. A műértő – francia szóval connaisseur – tudása személyes, bensőséges tudás, lassan és fáradságosan elsajátított gyakorlati képesség: minőségérzék, intuíció és műveltség is kell hozzá.
A műkereskedelemben forgó pénzek csábítására szintén réges-rég megjelentek a hamisítók, illetve olyanok, akiket olykor csak a kópéság motivál. A századelő Hollandiájában egy elvetélt szimbolista festő, Han van Meegeren egymás után kétszer is átejti Abraham Brediust, a korszak legismertebb műértőjét. Először egy ügyes Rembrandt-imitációval, majd egy bibliai témájú Vermeer-alkotással, amely ráadásul éppen illett a festő hiányosan ismert korai korszakából származó vallásos tárgyú művei közé.
Ezek az esetek megrendítették a művészettörténészi szakmát, mert rámutattak a connaisseuri szakértelem sebezhetőségére. Amikor 1956-ban az amszterdami Rijksmuseum szakértői a Rembrandt születésének 350. évfordulójára nyíló nagy kiállítás anyagát kezdték begyűjteni, eluralkodott közöttük a páni félelem, hogy valami hasonló történhet a Vermeerénél sokkal terjedelmesebb és sokrétűbb Rembrandt-életművel is.
Ekkoriban fogant meg a terv (Rembrandt Research Project – Rembrandt kutatói program, RRP): szigorú és alapos kutatási programot kell indítani, amely a legkorszerűbb természettudományos eljárások, röntgen- és vegyvizsgálatok segítségével „egyszer s mindenkorra” kiküszöböli a műértői önkényességet. A régi kérdést – „Rembrandt festette ezt, vagy sem?” – akarták tehát új módszertani alapokra helyezni. A szerzőséget úgy fogták fel, mint a pőre tárgy objektív tulajdonságát. A kutatásból igyekeztek kizárni mindenféle szubjektivizmust. Ahol lehetett, igénybe vették a legkorszerűbb természettudományos módszereket (például dendrokronológiai vizsgálatokat, röntgenátvilágításokat végeztek).
Kiderült azonban, hogy a kiinduló hipotézis téves. Későbbi hamisítványok jóformán nem kerültek elő, a képekről pedig csak az derült ki, hogy egy műhelyben vagy ahhoz nagyon közel kellett készülniük. A saját kezűség tekintetében azonban nem maradt biztos kritérium: itt továbbra is az intuíció döntött.
A kudarc megértéséhez visszatérünk a kiinduló kérdéshez: „Rembrandt festette ezt, vagy sem?” Miért e kérdés kényszerítő ereje? Michel Foucault egyik fontos tanulmányában már nem azt kérdezi, hogy ki a szerző, hanem hogy mi az. Miért követeljük meg a XVII–XVIII. század óta az irodalmi és művészeti művektől, hogy visszavezethetők legyenek egy bizonyos szerzőhöz, aki mintegy szavatolja belső egységüket, a mű hitelességét? A XIX. században kialakult érzelmes, romantizáló művészetbefogadói rutinban a mű eredetisége összemosódik az alkotó hitelességével. Ha tehát megrendül bizalmunk az alkotóban, oda a mű hitele is.
Az önarckép magánjellegű, nagyon személyes művészetnek látszik: s mivel Rembrandt sok, több mint 90 ilyen képet alkotott, ezek „összeolvasva” a mélyre néző szakadatlan önvizsgálat kifejezésévé, lírai vallomássá válnak. Miért ült a tükör elé az akkori portréfestő?
Rembrandt sok esetben grimaszokat tanulmányozott a saját arcán, esetleg a fény és a bonyolult reflexek alakulását figyelte meg önmagán. Rengeteg „hivatalos” – ma azt mondanánk: PR-célú – arcmás is készült, amelyek a sikeres, nagyméretű festőműhelyt népszerűsítették, ugyanakkor a festői modorról, virtuozitásról is bizonyságot adtak. Ez okból készülhettek sorra olyan Rembrandt-önarcképek, amelyek nem voltak sem saját kezű munkák, sem másolatok, sem hamisítványok.
Az RRP kutatói tehát jól tették, hogy feladták a kizárólagos saját kezűség fogalmát, és lemondtak arról, hogy a szerzőség pusztán önkéntelen jeleire vadásszanak. Kezdtek megbarátkozni a gondolattal, hogy amit Rembrandtnak nevezünk, az inkább gyűjtőfogalom: egy kulturális gyakorlatot nevez meg, amelyhez hozzátartozik háromszázötven évnyi utóélet hatása. Rembrandt számunkra maga ez a hatalmas hagyományfolyam, amelyben a festő olyan állandó viszonyítási ponttá lett, hogy nyugodtan mondhatjuk: az európai ember, a nyugati civilizáció modern individuuma nem gondolható el nélküle.
Az attribúció – a stílusjegyek alapján a műalkotás korának, keletkezési helyének és alkotójának meghatározása – nem önmagáért vizsgálja a képet: a stílusjegyekre és az „összbenyomásra” mint jelekre figyel. Én ezt a műértés csapdájának is látom. Mert a festmény azonosítása sokkal komplexebb feladat – ezt épp a modern művészet tanította meg nekünk. Rembrandt egyik legfőbb találmánya az volt, hogy egy-egy képen belül képes volt rávenni a tekintetet arra, hogy mintegy megfigyelje magát. Rembrandt óta jobban tudjuk, mit is csinálunk, amikor nézünk valamit.
Erre példa Rembrandt egyik kései önarcképe a londoni Kenwood House-ból. Saját kezűségét sosem vitatták. A fő kérdés az, mit jelent a világos háttérre rajzolódó két nagyméretű félkör motívuma. A sok magyarázat közül az tűnik realisztikusnak, hogy Rembrandt egy akkoriban divatos nagy fali világtérkép két féltekéjét festette ide, ami akkortájt nem volt ritka – de nem fejezte be a képet.
Érdemes megállni egy pillanatra a befejezettség kérdésénél. A XVII. századi művészetelméletek tudatos művészi választás kérdésének tekintették, hogy egy festő „finom” vagy „durva” festésmódban dolgozik-e. Pályája kezdetén Rembrandt is „fijnschilder”-ként, „finom (modorú) festőként” kezdte. Sikerei csúcsán, az 1630-as évek végétől kezdve Rembrandt is mind szabadabban bánt az ecsettel.
Az úgynevezett nyers modor példájaként egy híres kortárs, a haarlemi Frans Hals (1582–1666) csaknem egyidejű portréját említeném, amelyen a festő ragyogóan érzékelteti a fekete szatén csillogását. Közelről megfigyelve a festett felületet, csupán a festői mozdulatok szervezettségét és ökonómiáját észleljük, de visszahátrálva a képtől, a helyreálló illúzió bűvöletében megtaláljuk a művészi technika igazolását.
Közös norma alapozza meg a kétféle festéstechnika egyenrangúságát: az illúziókeltés képessége. Mindkettőre igaz, hogy akkor van készen, ha távolról nézve egységes az illúzió.
Ez a szabály azonban a kései Rembrandt „nyers” modorára nem érvényes, a festő ekkoriban egyre többet pepecselt. Munkáit gyakran érte a vád, hogy befejezetlenek. Állítólag az volt erre a válasza, hogy „egy kép akkor van készen, amikor alkotója elérte célját”.
Az egyik lehetséges magyarázat szerint Rembrandt úgy komponálta a képet, hogy a nézőnek kísérleti úton magának kellett megtalálnia a nézőpontot. Eszerint a képen a legerőteljesebben definiált pontot – az általunk említett önarckép esetében a festő markáns feketével jelölt jobb szemét – kell fixíroznunk, és közben addig változtatnunk a képsíktól való távolságunkat, amíg a figura hirtelen szokatlanul plasztikussá válik. A képnek nem minden pontjára kell azonos intenzitású célzott figyelmet fordítani: a szem által befogott teljes vizuális mezőt kell lefednie.
Nos, ez hihető érvnek tűnik a befejezettség mellett. De mit kezdjünk a karikákkal? Meglepő, de Rembrandt 1660 előtt sosem ábrázolta magát festőöltözékben. Először a párizsi Louvre-ban látható önarcképén bukkan fel fehér sipkában, mestersége szerszámaival felszerelkezve. Itt először jelenik meg személyes attribútumként a festés mint tevékenység. Ez lehet a kulcs a titokzatos karikákhoz.
Karel van Mander (1548–1606) humanista festő-író két idevágó történetét idézzük. Az egyik szerint, amikor a pápa embere Giottótól művészi képességeit bizonyító rajzot kért, a festő szabad kézzel tökéletes O-t rajzolt egy papírlapra. A közvetítő értetlenkedett, Giotto pedig erősködött, hogy vigye csak el a pápának: ő érteni fogja. A másik történet antik művészlegenda az idősebb Pliniustól. Apellész, az ókor leghíresebbnek mondott festője meglátogatta Rodosz szigetén legfőbb riválisát, Protogenészt – de nem találta otthon. Amikor a házat őrző anyóka megkérdezte, hogy mit mondjon, ki kereste, Apellész ecsetet ragadt, egy végtelenül finom vonalat húzott Protogenész éppen készülő képére, és ezt válaszolta: „Ez!” – majd távozott. A hazatérő házigazda egyből felismerte a rajzot és értelmét, s válaszul másikat, még vékonyabbat húzott Apellész vonása mellé, meghagyván az öregasszonynak: ha vendége visszatér, mondja meg neki, ez pedig az, akit keresett. Apellész csakugyan visszatért – s a történet csattanójaként olyan hajszálvékony harmadik vonalat húzott a két meglevő nyom közé, amely mellett már nem maradt hely a folytatásra.
Nos, a körmotívum a Giotto-legendához, a megkettőzés viszont Apellész és Protogenész történetéhez kapcsolja a kenwoodi képet. Mintha Rembrandt azt üzenné a világnak ezzel a képpel, hogy valódi Apellészként birtokában van minden festői képességnek: rajzolásnak, színezésnek, komponálásnak és kifejezésnek.
A párhuzam Apellész és Protogenész történetével viszont csak akkor érvényes, ha a két vonal egy készülő festmény részeként, művészi nyomként jelenik meg. És csakugyan: sok értelmező figyelmen kívül hagyta a jobb felső sarokban látszó rézsútos vonalat, amelyet nehéz volna nem az épp festett vászon szélének nézni. Az átló olvasata: a velünk szembefordított vászon maga a háttér. A festő épp festendő vászna elé állva lép elénk – és alig tesz különbséget a virtuális és a tényleges vászon, a háta mögötti üres felület és az arcmását hordozó valós műtárgy között.
Amikor saját arcmását a két félkör közé illeszti, ő sem tesz mást, mint a görög festőzsenik: azonosítja magát saját művészi kéznyomával. Mintha azt üzenné nekik és a világnak, ez az ördöngös festékkupac én vagyok: ez az arc, ez a tekintet és bölcsesség, valamint az a technika is, amely ilyen meggyőzően képes elhitetni veletek a saját tökéletességét.
Csak fokozati különbség van e kenwoodi kép és a XX. századi Magritte paradox festménye (La condition humaine) között. A belga szürrealista a képnek mint világra nyíló ablaknak a metaforáját festi meg: mintha a festett felület éppoly áttetsző volna, mint az ablaküveg. Magritte paradox képe mintegy megszünteti a különbséget áttetsző kép és valóság között – csakúgy, mint amikor Rembrandt szemébe nézve a „lélektől lélekig” élményét keressük, és emiatt tudatunk perifériájára szorítjuk a tényt, hogy nem egy személlyel van dolgunk.
Az „élményben” érdekelt naiv néző éppúgy egy fétis rabja, mint az a műértő, akiről az előadás elején beszéltem. A műértő, láttuk, az értékes tárgy azonosításában érdekelt. Egyértelműségre törekszik tehát, hogy rámutasson a tárgyra, és kimondhassa az ítéletet: „ez Rembrandt”. Mindez Magritte másik képét juttathatja eszünkbe: az Ez nem pipa feliratút.
A kenwoodi kép ismeretében mellé tehetnénk egy másikat is: „ez nem Rembrandt”. Mert hiába azonosítjuk technikai eszközökkel a kezet, amely felelős érte, láttuk, maga Rembrandt mennyivel komplexebben azonosította önmagát. A kép ellenáll az egyszerű tárgyazonosítás csábításának; valódi művészi teljesítménye pedig az, hogy szembesít bennünket a tapasztalattal: a műalkotás nem fizikai tárgy és nem lírai élmény, hanem megismerés – létünk és önmagunk új megértése.

A fenti szöveg a február 20-án elhangzott előadás rövidített változata. Megtekinthető 25-én (szombaton) 10.40-kor a Duna Televízióban. A következő előadást 27-én 19.30-kor a Jövő Háza Teátrumban (Budapest II., Fény utca 20–22.) Varga János tartja Madárinfluenza – járvány vagy hisztéria? címmel. A részvétel ingyenes, az előadások teljes szövegét a hozzászólásokkal és a vitával együtt a www.mindentudas.hu weblapon találják meg az érdeklődők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.