Sztrádák kötvényből

Az Országgyűlés tegnapi utolsó munkanapján elfogadta azt a határozati javaslatot, amely szerint az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. magántőke bevonásával, piaci forrásokból finanszírozza egyes autópálya-szakaszok építését.

Putsay Gábor
2006. 02. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felhatalmazást kapott tegnap az Országgyűléstől az ÁAK Rt., hogy az úgynevezett programutak finanszírozására közbeszerzési felhívást tegyen közzé. Ez azt jelenti, hogy a társaság költségvetésen kívüli, piaci forrásokat használ fel a jelenleg épülő, illetve a 2007 végéig átadandó sztrádaszakaszokhoz. A tavaly év végén elfogadott kormányrendelet 11 autópálya-szakaszt, három folyami hidat, illetve a kapcsolódó sztrádákat foglalja a programutak körébe.
A tegnap napirendre kerülő országgyűlési határozatban az szerepel, hogy az autópálya-társaság – a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, valamint az ÁAK Rt. közötti szerződés keretében – legfeljebb 1,942 milliárd euró (500 milliárd forint) értékű finanszírozásra adhat megbízást. Az ÁAK Rt. a tervek szerint sztrádakötvényekből származó forrásokból fejlesztene. A felhasználható összeget – legfeljebb 75 éves időtartam alatt – rendelkezésre állási díjként kell viszszafizetni. A rendelkezésre állási díjat a költségvetés biztosítja az autópályák üzemeltetőjének, jelen esetben az ÁAK Rt.-nek.
Szakértők szerint olyan források felhasználására adott felhatalmazást a kormányzati többség az Országgyűlés utolsó plenáris ülésén, amelynek nincs meg a fedezete. A rendelkezésre állási díjat az éves költségvetésből fizetné az állam, ami az amúgy is jelentős államháztartási hiány bővülését eredményezi, így kockázatot is tartalmaz. Figyelembe kell venni azt is, hogy a kötvény árával együtt – ha ebben a formában finanszírozza az ÁAK Rt. a sztrádaépítést – a hozamot is
vissza kell fizetni a tulajdonosnak, ami szintén a költségvetést terheli. A kormány egyébként teljesen költségvetésen kívülre akarta helyezni a korábban átadott és az épülő sztrádák finanszírozását, ezt azonban az EU statisztikai hivatala nem tette lehetővé. Az M0-s új szakaszainak esetében az építési költségek 85 százalékát az EU finanszírozza, emellett a magyar állam az Európai Fejlesztési Banktól vett fel hitelt.

stratégiai gáztároló. Öt éven belül elkészülhet a vészhelyzet esetén megnyitható magyar földgáztároló. Az erről szóló törvényjavaslatot szintén tegnap tárgyalta a parlament. A legalább 1,2 milliárd köbméteres tároló megépítésének előkészítésére, illetve a földgáz kezelésére egy különálló szervezetet hoznak létre. A stratégiai földgáztartalék normál kereskedelmi forgalomba nem kerülhet. Hogy pontosan mennyibe is kerül majd a törvénybe iktatott tároló megépítése és üzemeltetése, illetve hogy milyen mértékben javul ezáltal hazánk ellátásbiztonsága, arról megoszlanak a vélemények. A gazdasági tárca számai szerint egy-másfél forintos többletként jelentkezik majd a tárolás költsége a földgáz árában, ezért cserébe nagyobb biztonságot kapunk. Mások szerint hétforintos lesz a pluszkiadás, de kiszolgáltatottságunk ettől sem csökken majd számottevően. (E. Cs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.