Bak Szabolcs
Bár a Dacia a világ nagy részében még pár évvel ezelőtt is szinte tökéletesen ismeretlen volt, a Renault nem titkolja, hogy világautót akar faragni a belőle. Már tavaly is ezen munkálkodtak, de inkább csak a színfalak mögött: többek között összeszerelő csarnokokat létesítettek Marokkóban, Oroszországban és Kolumbiában, valamint elkezdték forgalmazni a Logant több kontinensen is, így Európa mellé immár Afrika, Latin-Amerika és a Közép-Kelet is a román márka piacának tekinthető. A „Logan program” a jövőben is folytatódik, hiszen még több gyár épül (Irán, India, Brazília), valamint további karosszéria-változatok várhatók, például az idén érkező kombi, de ígéretesnek tűnik a Genfi Autószalonon bemutatott Logan Steppe concept nevű egyterű tanulmány is.
De ne szaladjunk ennyire előre, foglalkozzunk a jelennel és a magyar piaccal. Március legelején a hazai kereskedőkhöz érkezett a Logan első dízelmotorral szerelt változata, ami egyelőre egyféle erőforrást jelent, de később várható még erősebb változat is. Az anyacég a már jól bevált, második generációs közvetlen befecskendezéses, közös nyomócsöves (dCi) dízelt szállítja a román márkának. A Renault Thaliából és Kangoo-ból már ismert, hengerenként kétszelepes motor 68 lóerős, az ehhez párosuló 160 Nm-es legnagyobb nyomaték pedig már percenként 1700-as fordulatnál rendelkezésre áll. Az újabb generáció újdonsága, hogy csak a szükséges mennyiségű üzemanyagot helyezi nyomás alá többszöri befecskendezéssel; ezzel megnöveli a teljesítményt és csökkenti a fogyasztást. Az előbefecskendezésnek, illetve az új motorellenőrző rendszernek köszönhetően a töltőlevegő-hűtővel és turbófeltöltővel ellátott erőforrás károsanyag-kibocsátása már megfelel az Euro 4-es szabványnak. A benzines verziókból származó váltófokozat-tartományait a nyomaték kihasználhatósága miatt meghosszabbították.
Bár a Dacia meglehetősen könynyű, a dízel erőforrás teljesítménye nem bizonyul igazán meggyőzőnek. A vibrációmentesen dolgozó motor ereje valóban megjön alacsony fordulaton, de ugyanilyen hirtelen el is fogy. A motortérből érkező hangokra csak magasabb fordulaton figyel fel az ember, de ekkor már meglehetősen hangosan kerreg a dízel. Az autó fogyasztása viszont meggyőző: vegyes használatban 100 kilométeren beéri mindössze 4,7 literrel, ami az 50 literes üzemanyagtartállyal párosítva lehetővé teszi, hogy akár ezer kilométert vezessünk megállás nélkül. A motor legnagyobb előnye tehát a gazdaságos üzemeltetés, ami kis étvágyában és viszonylag hosszú szervizperiódusában (20 ezer km) nyilvánul meg. Nemcsak az utóbbi számít hosszúnak, hanem a kocsihoz járó garanciaidő is, ami a távol-keleti márkákhoz hasonlóan 3 év, vagy 100 ezer km.
Az 1.5 dCi csak a két magasabb felszereltségi szinttel (Ambiance:
2 399 000 Ft, Laureate: 2 599 000 Ft) kérhető. Az alapkivitel sem nevezhető puritánnak, hiszen felszereltségének része a vezetőoldali légzsák, a szervokormány, a központi zár és a színre fújt lökhárító; ugyanakkor a fedélzeti számítógép, a deréktámaszos vezetőülés, az elektromosan állítható és fűthető visszapillantók és krómkeretes hűtőrács csak a csúcsverzió privilégiuma. Összességében ez azt jelenti, hogy akár 2,5 millió forintból egy közepesen felszerelt, nagy puttonyú, olcsón fenntartható, kis fogyasztású dízel családi autóhoz juthatunk.

Se pénz, se ház – Megszólalt az Origónak az életéért küzdő győri lottónyertes