DD, azaz Dacia dízelmotorral

A Dacia legújabb kori történetében újabb fontos fejezetet nyitott a márkatulajdonos Renault, amikor korábbi ígéretéhez híven már modern dízelmotorral is ellátja olcsó kelet-európai modelljét.

MN
2006. 03. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bak Szabolcs
Bár a Dacia a világ nagy részében még pár évvel ezelőtt is szinte tökéletesen ismeretlen volt, a Renault nem titkolja, hogy világautót akar faragni a belőle. Már tavaly is ezen munkálkodtak, de inkább csak a színfalak mögött: többek között összeszerelő csarnokokat létesítettek Marokkóban, Oroszországban és Kolumbiában, valamint elkezdték forgalmazni a Logant több kontinensen is, így Európa mellé immár Afrika, Latin-Amerika és a Közép-Kelet is a román márka piacának tekinthető. A „Logan program” a jövőben is folytatódik, hiszen még több gyár épül (Irán, India, Brazília), valamint további karosszéria-változatok várhatók, például az idén érkező kombi, de ígéretesnek tűnik a Genfi Autószalonon bemutatott Logan Steppe concept nevű egyterű tanulmány is.
De ne szaladjunk ennyire előre, foglalkozzunk a jelennel és a magyar piaccal. Március legelején a hazai kereskedőkhöz érkezett a Logan első dízelmotorral szerelt változata, ami egyelőre egyféle erőforrást jelent, de később várható még erősebb változat is. Az anyacég a már jól bevált, második generációs közvetlen befecskendezéses, közös nyomócsöves (dCi) dízelt szállítja a román márkának. A Renault Thaliából és Kangoo-ból már ismert, hengerenként kétszelepes motor 68 lóerős, az ehhez párosuló 160 Nm-es legnagyobb nyomaték pedig már percenként 1700-as fordulatnál rendelkezésre áll. Az újabb generáció újdonsága, hogy csak a szükséges mennyiségű üzemanyagot helyezi nyomás alá többszöri befecskendezéssel; ezzel megnöveli a teljesítményt és csökkenti a fogyasztást. Az előbefecskendezésnek, illetve az új motorellenőrző rendszernek köszönhetően a töltőlevegő-hűtővel és turbófeltöltővel ellátott erőforrás károsanyag-kibocsátása már megfelel az Euro 4-es szabványnak. A benzines verziókból származó váltófokozat-tartományait a nyomaték kihasználhatósága miatt meghosszabbították.
Bár a Dacia meglehetősen könynyű, a dízel erőforrás teljesítménye nem bizonyul igazán meggyőzőnek. A vibrációmentesen dolgozó motor ereje valóban megjön alacsony fordulaton, de ugyanilyen hirtelen el is fogy. A motortérből érkező hangokra csak magasabb fordulaton figyel fel az ember, de ekkor már meglehetősen hangosan kerreg a dízel. Az autó fogyasztása viszont meggyőző: vegyes használatban 100 kilométeren beéri mindössze 4,7 literrel, ami az 50 literes üzemanyagtartállyal párosítva lehetővé teszi, hogy akár ezer kilométert vezessünk megállás nélkül. A motor legnagyobb előnye tehát a gazdaságos üzemeltetés, ami kis étvágyában és viszonylag hosszú szervizperiódusában (20 ezer km) nyilvánul meg. Nemcsak az utóbbi számít hosszúnak, hanem a kocsihoz járó garanciaidő is, ami a távol-keleti márkákhoz hasonlóan 3 év, vagy 100 ezer km.
Az 1.5 dCi csak a két magasabb felszereltségi szinttel (Ambiance:
2 399 000 Ft, Laureate: 2 599 000 Ft) kérhető. Az alapkivitel sem nevezhető puritánnak, hiszen felszereltségének része a vezetőoldali légzsák, a szervokormány, a központi zár és a színre fújt lökhárító; ugyanakkor a fedélzeti számítógép, a deréktámaszos vezetőülés, az elektromosan állítható és fűthető visszapillantók és krómkeretes hűtőrács csak a csúcsverzió privilégiuma. Összességében ez azt jelenti, hogy akár 2,5 millió forintból egy közepesen felszerelt, nagy puttonyú, olcsón fenntartható, kis fogyasztású dízel családi autóhoz juthatunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.