Visszautasítják a volános dolgozók, hogy nehéz gazdasági helyzetük miatt privatizálni kellene a társaságokat, ahol állítólag elpazarolják az adófizetők pénzét, és rossz szolgáltatást nyújtanak. Hoffmann Antal, az Autóbuszközlekedésben és Személyszállításban Dolgozók Uniójának (ADU) elnöke lapunkkal közölte: az állam a dolgozók bérén spórolva tartja fenn a távolsági és helyi autóbusz-közlekedést, ami a Volánok munkavállalóinak köszönhetően mégis európai színvonalon működik. Gusztos Péter, az SZDSZ ügyvivője ebben a témában – mint arról a távirati iroda beszámolt – legutóbb kijelentette, hogy a távolsági autóbusz-közlekedésbe be kell vonni a magántőkét ahelyett, hogy az adófizetők pénzét rosszul működő állami vállalatok pazarolják el. Gusztos szerint ugyanis ezen a területen pazarló gazdálkodás folyik, évente 10 milliárd forint veszteséggel. Kóka János miniszter úgy vélte, azért is szükséges a Volán-társaságok magánkézbe adása, mert koszosak az autóbuszok. Hoffmann Antal közölte: amennyiben a Volánok pazarolnak, az egyben Gusztos úr és a koalíció szégyene, hiszen a társaságok állami irányítás alatt állnak, a legfőbb ellenőrző fórumot pedig a kormány által delegált tagok alkotják. A tulajdonosi jogokat az ÁPV Rt. gyakorolja, ugyanígy a társaságok igazgatóságába a kormány által jóváhagyott személyek kerülnek, s a Volánok felügyelőbizottságaiban a dolgozói küldötteken kívül szintén az MSZP és az SZDSZ által delegáltak foglalnak helyet. Gusztos úr ezzel elismeri, hogy a Volánok a kormány delegáltjainak jóváhagyásával pazarolnak, ebben az esetben viszont bűnt követnek el – teszi hozzá az ADU elnöke.
Hofmann Antal szerint elsősorban a volános dolgozók bérének alacsony szinten tartásával tudja azt elérni a kormány, hogy a társaságok – a kedvezményes és szociális menetjegyek után járó fogyasztói árkiegészítés kivételével – állami hozzájárulás nélkül tudják fenntartani a működésüket. Az Európai Unió fejlett országaiban az állam a közfeladatokat ellátó társaságoknak – függetlenül attól, hogy állami vagy magántulajdonban működnek – a veszteséges működés elkerülése érdekében legalább 30 százalékkal egészíti ki bevételüket. Ahol ezt megpróbálta elkerülni az állam, ott tönkrement a tömegközlekedés, amit hatalmas költségen kellett újjáépíteni az adófizetők pénzén – teszi hozzá az ADU elnöke. Az eddig is tudott volt, hogy Gusztos Péter mindenhez ért, különösen a kábítószerhez, a kutyákhoz, most éppen a távolsági autóbusz-közlekedéshez, fölöslegesen. Nyilván egyes kormánytagok már tisztában vannak azzal, hogy milyen új tulajdonosi körnek lehetne eladni a Volánokat. Ezt követően biztosítani lehet az adófizetők pénzén a magánvállalkozás nyereségét is, amit egyébként jelenleg az állam nem fizet ki a társaságoknak – véli Hoffmann.
A Volánok az ÁPV Rt. utasítására ugyanígy, mint 2005-ben, 2006-ban sem produkálhatnak papíron veszteséget, azaz pozitív nullszaldóval kell elkészíteni a társaságok mérlegét. Mindez azért kedvező a tulajdonosnak, illetve az államnak, mert ilyen formában nem kell kipótolni a veszteségeket a közszolgáltatási feladatokat ellátó autóbusz-társaságok esetében, ahol a működési költségeket nagyrészt a hatóságilag megállapított menetdíjak miatt nem lehet kigazdálkodni. A működésüket a Volánok elsősorban a vagyonuk leépítésével tudják fenntartani, hiszen az időnkénti menetdíjemelések sem biztosítják a költségszintű bevételeket. A tarifákat az állam szociálpolitikai szempontok alapján állapítja meg, hiszen az autóbuszokat elsősorban a munkába járók, tanulók, illetve az alacsony jövedelműek veszik igénybe. Megfigyelhető ugyanakkor, hogy tarifaemelkedés esetén csökken a szolgáltatásokat igénybe vevők köre: tavaly például helyi szinten 4,9 százalékkal vették kevesebben igénybe a tömegközlekedést, nem utolsósorban a díjemelések miatt. A kormányzati erők, s elsősorban az SZDSZ politikusai által oly gyakran hangoztatott privatizáció a közszolgáltatásban nem jelentene megoldást, hiszen ha magántulajdonú cég üzemeltetné a Volán-társaságokat, az legalább annyival kerülne több pénzébe az államnak, amennyi nyereséget az új tulajdonos el akar érni. Abban az esetben, ha az állam nem fizetné ki az elvárt nyereséget – a hiányt mindenképpen ki kellene egyenlíteni –, az új tulajdonos a jegyárakat emelné meg, így viszont az utasok száma csökkenne. Figyelembe kell viszont venni, hogy a Volánok hét település kivételével mindenhová eljutnak. Ha az állam magántársasággal kötne szerződést, biztosan nem tehetné meg, hogy ne fizesse meg a hiányt – illetve az elvárt nyereséget –, így viszont a tulajdonos lépéselőnybe kerülne, s ha nem jutna hozzá az általa elvárt összeghez, egy sztrájk megbéníthatja a közlekedést. A magántőke megjelenésének egyébként jelenleg is megvannak a lehetőségei, hiszen az állam úgy kötött a Volán-társaságokkal nyolcéves szerződést, hogy 5-30 százalékos mértékben külső cégeket is be kell engedniük a piacra.

Kemény üzenetet küldött Gyurcsány volt felesége, szorul a hurok Magyar körül